جستجو در بیتفا
  • دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی چیست؟
  • کمپانی آمازون
  • کمپانی متا
  • کمپانی مایکروسافت
  • کمپانی اپل
  • کمپانی AMD
  • جمع بندی
نگاه کمپانی‌های بزرگ به هوش مصنوعی چیست؟

نگاه کمپانی‌های بزرگ به هوش مصنوعی چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
۸ دقیقه
۰
۴۸۶
توسط :
مبین رزمخواه

تب و تاب هوش مصنوعی همچنان بالا است و شرکت‌های زیادی قصد دارند با استفاده از آن کسب و کار خود را رونق ببخشند. وقتی که صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید باید توجه داشته باشید جایی که کمپانی‌های بزرگی مانند متا، آمازون، اپل، مایکروسافت و بسیاری از شرکت‌های تجاری در تلاش هستند تا سهمی از بازار بزرگ آن به دست بیاورند حتماً پتانسیل زیادی برای رشد دارد. در ماه‌های اخیر خبرهای زیادی با عنوان غوغای ChatGPT در حوزه‌های مختلف منتشر شد. سرمایه گذاری چندین میلیاردی شرکت‌های بزرگ نشان دهنده این است که انتشار این اخبار فعلاً ادامه خواهد داشت و به زودی شاهد رونق گرفتن استفاده از فناوری AI در زمینه‌های مختلف خواهیم بود. سوالی که اکنون پیش می‌آید این است که این تب و تاب تا کجا ادامه خواهد داشت؟ در این مقاله سعی می‌کنیم تا به این توضیح این سوال بپردازیم و با دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی آشنا شویم، اهداف آن‌ها را بررسی کنیم و اتفاقات مهمی که در فصل مالی گذشته این بازار رقم خورده است را مرور کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی بدون شک عرصه نبرد بعدی شرکت‌های فناوری بزرگ خواهد بود. این هایپ جدید بازار فناوری به قدری هیجان انگیز بوده است که مدیران ارشد کمپانی‌های آمازون، متا، اپل و AMD در گزارشات مربوط به سود فصلی خود، آخرین تلاش‌هایشان برای ارائه قابلیت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین بازدهی آن را منتشر کنند.

شرکت‌ها مختلف در تلاش هستند تا سود خود را با استفاده از این فناوری افزایش دهند و هر کدام راه و روش مخصوص به خود را در پی گرفته است. در ادامه این مقاله به دیدگاه کمپانی‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازیم و تأثیرگذاری این تکنولوژی روی هر شرکت را مشاهده خواهیم کرد.

 

کمپانی آمازون

در گزارش مالی فصل دوم شرکت آمازون، مدیر عامل آن آندی جاسی، از هوش مصنوعی با تعبیر "قلب کاری که انجام می‌دهیم" یاد کرد و گفت که این شرکت در حال کار برای پیاده سازی هوش مصنوعی در تمام کسب و کارهای خود، از سرویس محاسبات ابری گرفته تا دستیار دیجیتالی Alexa است. او همچنین عنوان کرد که هوش مصنوعی باعث افزایش رضایتمندی مشتریان و همچنین فرایندهای عملیاتی این شرکت شده است.

او این فناوری را "سرمایه گذاری و تمرکز مهم" این شرکت نامید. با ثبت درآمد خالص 6.7 میلیارد دلار در فصل دوم سال 2023، بهترین عملکرد آمازون از سال 2020 در طول یک فصل رقم خورد.

به طور خاص، جاسی عنوان کرد که استفاده از هوش مصنوعی در سرویس محاسبات ابری این شرکت موجب شد تا هزینه‌های نهایی تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و همچنین عملکرد این سیستم نیز از گذشته ساده‌تر شد. استفاده از فناوری AI باعث شد تا چیپ‌های Trainium در دو مدل زبانی و استنباطی بسیار ساده‌تر تولید و طراحی شوند و در کنار آن نرم افزارهای بهتری را تحت پوشش قرار دهند. این نرم افزارها با کمک فناوری AI می‌توانند کدهای بهینه‌تری بنویسند تا کارایی محصولات این شرکت ارتقا پیدا کند.

آمازون به منظور ادغام فناوری AI با سیستم محاسبات ابری خود 100 میلیون دلار بودجه اختصاص داده است.

دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی

 

کمپانی متا

مدیر عامل کمپانی متا، مارک زاکربرگ، با فخر فروشی خاصی اظهار کرد که این شرکت میلیاردها دلار برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی خود خرج کرده است! به ادعای زاکربرگ این هزینه‌ها به شکل واضح در زمینه پیشنهادهای هوشمندانه محتوا به کاربران و همچنین بهبود ارتباطات در فیس بوک تأثیرگذار بوده است. او عنوان کرد که پست‌های توصیه شده توسط هوش مصنوعی، سریع‌ترین رشد را در میان سایر صفحه‌های خبری فیس بوک داشتند.

 

علاوه بر این زاکربرگ اظهار داشت که کمپانی متا همکاری‌هایی نیز با شرکت مایکروسافت آغاز کرده است تا Llama 2، آخرین نسخه از هوش مصنوعی زبانی خود را به صورت متن باز منتشر کند و آن را برای تحقیقات و استفاده تجاری در دسترس کاربران قرار دهد. این همکاری به نوعی می‌تواند برنامه‌های آینده متا را برای عرضه نسخه تجاری هوش مصنوعی LLaMA به منظور استفاده توسعه دهندگان خارجی مشخص کند.

 

کمپانی مایکروسافت

مایکروسافت در گزارش سود و زیان خود 175 بار به هوش مصنوعی اشاره کرده که به نوعی تأکید این شرکت برای استفاده از این فناوری را می‌رساند. ارزش سهام مایکروسافت در طول سال 2023 در حال افزایش بوده است که بسیاری آن را به استفاده درست این شرکت از فناوری AI ارتباط می‌دهند.

این شرکت با OpenAI، خالق هوش مصنوعی ChatGPT یک شراکت استراتژیک و بلندمدت برقرار کرد. به واسطه این همکاری، مایکروسافت به قسمتی از درآمد حاصل از بزرگ‌ترین ربات هوش مصنوعی مبتنی بر زبان خصوصی جهان دست پیدا کرد. پس از آن این شرکت همکاری خود را با متا آغاز کرد تا از توسعه بزرگ‌ترین هوش مصنوعی منبع باز جهان نیز سود ببرد!

این شرکت برای فصل گذشته درآمد 56.2 میلیارد دلاری را گزارش کرد که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته و بخش قابل توجهی از آن به هوش مصنوعی تعلق دارد.

مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا در یک مصاحبه‌ای عنوان کرد تقریباً همه کاربران و مشتریان مایکروسافت این روزها به دنبال کشف قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی هستند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر فرصت‌ها و امکانات تازه‌ای که این فناوری می‌تواند به همراه داشته باشد را تجربه کنند.

دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی

 

کمپانی اپل

اگرچه اپل هرگز در یک کنفرانس اصلی به هوش مصنوعی اشاره نکرد، اما مدیر عامل آن، تیم کوک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به عنوان فناوری‌هایی اساسی خطاب می‌کند که تقریباً در هر محصولی که اپل طراحی می‌کند کارایی خاص خودشان را دارند.

او گفت که اپل سال‌ها به تحقیق در زمینه ساخت هوش مصنوعی تولیدی مانند ChatGPT پرداخته است و از این پس نیز آن را در محصولات خود پیشرفت خواهد داد. گفته می‌شود که ادغام AI در سیستم عامل‌های iOS جدید با توجه به قابلیت‌های اختصاصی که به همین منظور طراحی شده‌اند، نتایج بسیار خوبی برای این سیستم عامل در آینده خواهد داشت.

گزارش مالی اپل مقداری کاهش در فروش سخت افزارهای این شرکت را نشان می‌دهد. درآمد حاصل از فروش آیفون از 40.7 میلیارد دلار به 39.7 میلیارد دلار کاهش یافت، درآمد حاصل از فروش مک از 7.4 میلیارد دلار به 6.8 میلیارد دلار و درآمد حاصل از فروش آیپدها نیز از 7.2 میلیارد دلار به 5.8 میلیارد دلار رسید.

اما بخش نرم افزاری این شرکت به نوعی نقش ناجی آن را ایفا کرد. اپل توانست رکورد جدیدی در زمینه کسب درآمد از طریق ارائه خدمات را به ثبت برساند و سود این بخش از 19.6 میلیارد دلار در فصل قبل به 21.2 میلیارد دلار رسید.

 

کمپانی AMD

لیزا سو، مدیرعامل شرکت AMD در صحبت‌هایش از هوش مصنوعی به عنوان "فرصت چند میلیارد دلاری" اشاره کرد و در فصل اخیر، مشارکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی خود را تا 7 برابر افزایش داد. او انتظار دارد که چیپ‌های جدید که برای مرکز داده‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند تا اواخر سال 2023 روانه بازار شود تا به درخواست‌های روبه‌رشد موجود در این حوزه پاسخ دهد.

علاوه بر این مدیر عامل AMD معتقد است که تصمیم این شرکت برای طراحی و تولید شتاب دهنده‌های MI300 که می‌توان از آن‌ها برای کارهای پردازشی سنگین مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد کاملاً درست بوده است. این دستگاه‌ها قابلیت‌های بزرگی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند تا محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی را بهبود ببخشند.

دیدگاه کمپانی‌های بزرگ در مورد هوش مصنوعی

 

جمع بندی

هوش مصنوعی را شاید بتوان فناوری آینده نامید. این تکنولوژی باعث شد تا در حوزه‌های مختلف شاهد نوعی انقلاب باشیم. در حال حاضر استفاده از فناوری AI در حوزه‌های مختلفی مانند تولید محتوا، طراحی هنری، برنامه نویسی، محاسبات پیچیده مهندسی، طراحی رابط کاربری، طراحی محتوای آموزشی و... بسیار همه‌گیر شده است. حرکت کمپانی‌های بزرگ به سمت این تکنولوژی و به کار گرفتن آن نشان دهنده اهمیت بالای آن در افزایش بهره وری اقتصاد جهانی است.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز این تکنولوژی قابلیت این را دارد تا تحولات گسترده‌ای را رقم بزند. ربات‌های ترید که مدت نه چندان زیادی از پیدایش آن‌ها می‌گذرد، اگر با هوش مصنوعی بهینه سازی شوند می‌توانند نتایج بسیار بهتری را برای کاربران ایجاد کنند. علاوه بر این هوش مصنوعی در سایر قسمت‌های بازار کریپتو مانند جمع آوری و رصد دیتاهای مختلف و همچنین در زمینه آموزش مباحث مربوط به ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند کاربردهای جذابی داشته باشد. در این میان پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده کریپتو نیز از مطالب جالبی است که می‌توانید با مراجعه به مقاله مربوطه اطلاعات جالبی را به دست بیاورید. در آخر توصیه ما این است که این فناوری، اخبار و اتفاقات پیرامون آن را دنبال کنید تا بتوانید بهترین نتایج را از هوش مصنوعی دریافت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد