جستجو در بیتفا
  • وضعیت بیت کوین با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ
  • تحلیل وضعیت  MVRVبیت کوین
  • تحلیل حجم معاملات کوین‌بیس از 2020 تا پایان سال گذشته
  • تغییر موضع سرمایه‌گذاریِ سرمایه‌گذاران
  • افزایش علاقه به بیت کوین
بازار گاوی بیت کوین تازه شروع شده است-بررسی چند نشانه کلیدی

بازار گاوی بیت کوین تازه شروع شده است-بررسی چند نشانه کلیدی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
۳ دقیقه
۰
۳۹۸
توسط :
رومینا میرفتاحی

پس از دو سال طولانی، اکنون دنیای رمزارز در یکی از بهترین دوران خود است. از ابتدای سال، کل بازار کریپتو تا 35 درصد رشد داشته است. در این میان، بیت‌کوین رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده و در بازه‌ای حتی از 62000دلار نیز فراتر رفت که در پی آن گمانه‌زنی‌های بسیاری درمورد شروع یک روند صعودی بزرگ ایجاد شده است. با تیم بیتفا همراه باشید که در ادامه به چند عامل تاثیرگذار بر وضعیت گاوی بازار بیت کوین خواهیم پرداخت.

وضعیت بیت کوین با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ

قیمت بیت کوین در چند هفته اخیر شاهد افزایش تصاعدی بوده  و فضای بازار رمزارزها را از همیشه هیجان‌انگیزتر کرده است. یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار، هاوینگ بیت کوین است که به زودی در آوریل امسال اتفاق خواهد افتاد. همانطور که می‌دانید رویداد هاوینگ نرخ استخراج بیت کوین را کاهش می‌دهد و طبق الگوی تاریخی خود و بر اساس اصول اقتصادیِ عرضه و تقاضا، به‌طور قابل توجهی بیت کوین را ارزشمندتر می‌کند. بطور کلی افزایش اخیر قیمت بیت کوین، شروع یک بازار گاوی را نوید می‌دهد.

تحلیل وضعیت  MVRVبیت کوین

همانطور که درمورد دامیننس بیت کوین می‌دانید، حدود نیمی از ارزش بازار کریپتو را بیت کوین تشکیل می‌دهد و ارزیابی موقعیت فعلی بیت کوین می‌تواند موقعیت کلی بازار را روشن کند. به شاخصی که نسبت بین ارزش بازار بیت کوین و ارزش واقعی آن، یعنی قیمت تحقق یافته‌اش، را نشان می‌دهد نسبت MVRV بیت کوین می‌گویند. این شاخص توسط تحلیلگران David Puell و Murad Muhmudov توسعه یافته است و بررسی آن در تحلیل تکنیکال بیت کوین به درک بهتر موقعیت فعلی این رمزارز و پیش‌بینی روند‌های پیشرو(به‌طور کلی به اوج رسیدن یا سقوط بازار) کمک شایانی می‌کند. به نمودار زیر دقت کنید، همانطور که مشخص است ارزش فعلی بیت کوین حدود 2.3 است و از سطح 3.5 فاصله دارد.

 نمودار نمایش وضعیت شاخص MVRV

تحلیل حجم معاملات کوین‌بیس از 2020 تا پایان سال گذشته

برای درک بهتر وضعیت ارزهای دیجیتال می‌توانیم داده‌های معاملاتی را از کوین‌بیس گلوبال، یکی از محبوب‌ترین ‌پلتفرم‌های رمزنگاری در جهان، دنبال کنیم. مشابه MVRV بیت کوین، حجم معاملات در کوین‌بیس نشان می‌دهد که هنوز فضا بسیاری برای رشد بازار کریپتو وجود دارد. بر اساس نمودار حجم معاملات از سال 2020 تا 2023، واضح است که سرمایه‌گذاران هنوز به‌طور فزاینده راه خود را به ارزهای دیجیتال باز نکرده‌اند. همانطور که در نمودار زیر می‌بینیم، در سال 2021، حجم معاملاتِ روی پلتفرم در سه ماهه چهارم به بالاترین مقدار خود یعنی  بیش از 548 میلیارد دلار رسید و طبق آخرین گزارش‌ها، حجم کل معاملات در سه ماهه چهارم سال 2023 به 154 میلیارد دلار رسیده است.

نمودار حجم معاملات از سال 2020 تا 2023

تغییر موضع سرمایه‌گذاریِ سرمایه‌گذاران

از عوامل دیگری که نشان می‌دهد ممکن است قیمت بیت کوین در آینده‌‌ی نزدیک بیشتر شود، تغییر موضع سرمایه‌گذاریِ سرمایه‌گذاران است. طبق بررسی‌های اخیر، سرمایه‌گذاران از سیستم‌های متمرکز(centralized platform) به روش‌های خود-نگهبانی(self-custody methods) روی برده‌اند.

با توجه به داده‌های به دست آمده از CryptoQuant، جریان‌های خالص مبادلات بیت کوین در چند هفته گذشته عمدتاً منفی بوده است و همانطور که در نمودار زیر نیز مشخص است، یک شمع قرمز بزرگ در اول مارس مشاهده می‌کنید.

نمودار جریان‌های خالص مبادلات بیت کوین

افزایش علاقه به بیت کوین

عامل مهم دیگر افزایش علاقه کاربران به بیت کوین است. بر اساس داده‌هایی که از موتور جستجو گوگل که بزرگترین موتور جستجوی جهان است به دست آمده، متوجه افزایش میزان محبوبیت بیت‌کوین در این اواخر می‌شویم. میزان محبوبیت این رمزارزِ پرچمدار در چند ماه گذشته افزایش یافته است، اما جالب است بدانید با این حال هنوز پایین تر از اواخر سال 2021 که به بالاترین سطح تاریخی خود(یعنی تقریبا 70000 دلار) رسیده بود، است.

جالب است بدانید که آلت‌کوین‌های پیشرو، مثل اتریوم (ETH)، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA) و بسیاری دیگر نیز هنوز به رکوردهای سه سال پیش خود نرسیده‌اند اما ممکن است همه آنها در آستانه یک روند صعودی دیگر باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد