جستجو در بیتفا
  • شاخص‌های آنچین در وصعیت پرریسک قرار دارند
  • کاهش فشار فروش ETFها
تعداد زیادی از شاخص‌های آنچین بیت کوین در وضعیت پرریسک قرار گرفتند

تعداد زیادی از شاخص‌های آنچین بیت کوین در وضعیت پرریسک قرار گرفتند

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
۲ دقیقه
۰
۲۴۴
توسط :
علی ابراهیمی

بیت کوین در روزهای اخیر دوباره گارد صعودی به خود گرفته و هیجان زیادی در بازار ایجاد کرده است. در حال حاضر قیمت بیت کوین در کانال ۴۸ هزار دلاری به سر می‌برد و بسیاری معتقدند روند فعلی همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد. با این حال، شرکت تحلیلی گلسنود در گزارشی مدعی شده برخی از شاخص‌های آنچین به محدوده «پرریسک» وارد شده‌اند، اتفاقی که معمولا نشان‌دهنده ورود بیت کوین به فازهای ابتدایی بولران و بازار صعودی است.

شاخص‌های آنچین در وصعیت پرریسک قرار دارند

به نقل از کوین تلگراف و بر اساس توییت گلسنود، در حال حاضر یکی از شاخص‌های محبوب آنچین که برای سنجش ارزش بیت کوین در درازمدت نسبت به بهای فعلی آن به کار می‌رود از محدوده با ریسک متوسط خارج شده و به منطقه پرریسک وارد شده است.

این شرکت پیش از این در گزارش ۸ فوریه خود تاکید کرده بود ورود بازار به فاز پرریسک معمولا در مراحل اولیه بازارهای صعودی بیت کوین مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران طولانی‌مدت در سود قابل توجهی قرار گرفته‌اند.

شاخص MVRV نسبت بهای فعلی بیت کوین به قیمت تحقق یافته آن را محاسبه می‌کند. تحلیلگران معمولا از این شاخص برای بررسی فاصله قیمت بیت کوین از بهای منصفانه آن استفاده می‌کنند. منظور از قیمت تحقق یافته،‌ آخرین قیمتی است که هر واحد بیت کوین در آن منتقل شده است. این شاخص با توجه به اینکه احساسات کوتاه‌مدت بازار را در نظر نمی‌گیرد، معیار خوبی برای سنجش وضعیت بازار است. بر اساس داده‌های گلسنود، در حال حاضر شاخص MVRV به ۲.۰۶ رسیده که بالاترین سطح از زمان ورشکستگی صرافی FTX است.

به گفته تحلیلگران گلسنود، در حال حاضر هفت شاخص از ۱۰ شاخص آنچین بررسی شده از جمله MVRV، وضعیت سود و زیاد هولدرها و سود یا ضرر تحقق نیافته خالص (‌Net Unrealized Profit or Loss یا به اختصار NUPL) در منطقه پرریسک قرار گرفته‌اند. بر اساس این شاخص‌ها، علیرغم افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران هنوز دست به سود خود نگذاشته و تصمیم به فروش نگرفته‌اند.

در حال حاضر میزان تقاضا برای فضای بلاک‌های شبکه بیت کوین و همچنین فروش و دریافت سود توسط سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دارایی خود را کمتر از ۱۵۵ روز است نگهداری می‌کنند) در سطوح کم ریسک قرار گرفته است. علاوه بر این گلسنود مدعی است ریسک کلی بازار به دنبال کم شدن فشار فروش پس از تایید شدن صندوق‌های قابل معامله بورسی بیت کوین (ETF) کاهش یافته است.

کاهش فشار فروش ETFها

قیمت بیت کوین در طول هفته گذشته به طور پیوسته افزایش یافته و از ۴۲۳۱۷ دلار ۴ فوریه به بیش از ۴۸ هزار دلار رسیده است.

یکی از دلایل مهم افزایش قیمت در طول هفته گذشته، کاهش خروج سرمایه از صندوق ETF اسپات شرکت گری اسکیل (GBTC) است. علاوه بر این، از تاریخ ۱۱ ژانویه در مجموع ۹.۱ میلیارد دلار به ۹تا از ETFهای بیت کوین وارد شده است. علاوه بر این، صعودی بودن بازار سهام آمریکا و رکوردشکنی اخیر شاخص S&P 500 بر حال و هوای بازار کریپتو نیز تاثیر گذاشته است.

بر اساس داده‌های SoSoValue، در روز ۹ فوریه در مجموع ۵۴۱ میلیون دلار سرمایه خالص به صندوق‌های ETF بیت کوین وارد شده که بدون احتساب روز اول فعالیت این صندوق‌ها، بیشترین میزان ورودی محسوب می‌شود.

در همین حال، در همان روز تنها ۵۱.۸ میلیون دلار از صندوق GBTC گری اسکیل خارج شده که نسبت به خروجی ۶۲۰ میلیون دلاری در تاریخ ۲۳ ژانویه، ۹۱٪ کاهش یافته و به کمترین مقدار خود رسیده است.

در حال حاضر با افزایش شدید قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، بار دیگر احساسات مثبت معامله‌گران تقویت شده است. با این حال تحلیلگران مختلف از جمله کیث الن (Keith Alan)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم متریال ایندیکیترز معتقد است مقاومت شدیدی بین قیمت کنونی بیت کوین تا ۵۰ هزار دلار وجود دارد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد