جستجو در بیتفا
  • ساختار کانال در تحلیل تکنیکال 
  • انواع کانال در تحلیل تکنیکال 
  • کانال صعودی
  • کانال نزولی
  • کانال خنثی (ساید)
  • آموزش رسم کانال در نمودار (چارت)
  • نحوه استفاده از کانال در تحلیل تکنیکال
  • کانالیزه کردن در تحلیل تکنیکال چیست؟
  • جمع بندی
کانال در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

کانال در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
بروزرسانی : ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
۱۰ دقیقه
۸
۱,۳۵۰
توسط :
عرفان امینی

اگر قیمت یک دارایی در یک روند قرار بگیرد و این روند در سقف و کف قابل رسم باشد و به صورت موازی امتداد پیدا کند کانال قیمتی تشکیل می‌شود. کانال قیمتی همان خط روندی است که در سقف و کف رسم شود. کانال در تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معامله‌گران همواره از این روش برای کسب سود در معاملات خود استفاده می‌کنند. کانال قیمتی از دیدگاه عرضه و تقاضا این طور گفته بیان میگردد که از کشمکش میان خریدار و فروشنده کانال قیمتی تشکیل می‌شود. برای دریافت نکات بیشتر در مورد کانال‌ها در ادامه مقاله با بیتفا همراه باشید.

کانال صعودی

ساختار کانال در تحلیل تکنیکال 

یک کانال قیمتی از چند بخش مهم تشکیل شده است که عبارتند از :

  • کف کانال
  • سقف کانال
  • میانه کانال

 برای درک بهتر موارد فوق اگر به عکس زیر نگاه کنید تمامی موارد فوق از جمله سقف، کف و میانه کانال رسم شده است.

ساختار یک کانال

انواع کانال در تحلیل تکنیکال 

کانال‌ها هم مثل روندها دارای انواع مختلفی هستند که در بخش زیر به بررسی تک به تک انواع آنها پرداختیم.

 

کانال صعودی

یک کانال صعودی به این معنا است که سقف‌های قیمتی بالاتر از یکدیگر تشکیل می‌شوند و همین‌طور کف‌های قیمت بالاتر از یک دیگر در حال شکل گرفتن می‌باشند که این سقف و کف‌ها به صورت یک خط موازی قابل رسم می‌باشد.

کانال صعودی

اگر به نمودار بالا نگاه کنید یک کانال صعودی تشکیل شده است که اگر دقیق تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که سقف‌ها بالاتر از یکدیگر هستند و کف‌ها بالاتر از یکدیگر تشکیل شده‌اند. 

 

کانال نزولی

یک کانال نزولی به این معنا است که سقف های قیمتی پایین‌تر از یکدیگر هستند و همین‌طور کف‌های قیمت پایین‌تر  از یکدیگر در حال شکل گرفتن می‌باشد که این سقف و کف‌ها به صورت یک خط موازی قابل رسم می‌باشد.

کانال نزولی

اگر به نمودار بالا نگاه کنید یک کانال نزولی تشکیل شده است که اگر دقیق تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که سقف‌ها پایین‌تر از یکدیگر هستند و کف‌ها پایین‌تر از یکدیگر تشکیل شده‌اند. 

 

کانال خنثی (ساید)

کانال خنثی به این معنا است که برآیند قیمتی صفر است و اندازه سقف‌ها با سقف‌های قبلی برابر است و کف‌ها با کف‌های قبلی یکسان هستند. این کانال در بازار های مالی یکی از ساده ترین نوع از کانال‌ها هستند برای معامله کردن .

کانال خنثی

آموزش رسم کانال در نمودار (چارت)

  1. برای اینکه یک کانال صعودی را به درستی رسم کنیم باید حداقل دو برخورد در کف کانال و یک برخورد در سقف کانال داشته باشیم.
  2. برای اینکه یک کانال نزولی را به درستی رسم کنیم باید حداقل دو برخورد در سقف کانال و یک برخورد در کف کانال داشته باشیم.
  3. برای اینکه یک کانال خنثی (رنج) را به درستی رسم کنیم باید حداقل دو برخورد در سقف کانال و دو برخورد در کف کانال داشته باشیم.

 

نحوه استفاده از کانال در تحلیل تکنیکال

در کانال‌های قیمتی برای اینکه بتوانیم بهترین نوع معاملاتی را داشته باشیم می‌توانیم در کف‌ها معامله خرید و در سقف‌ها معامله فروش باز کنیم.

نحوه استفاده از کانال

اگر بخواهیم کمی کامل‌تر و دقیق‌تر صحبت کنیم باید بگیم که اگر یک کانال صعودی داشته باشیم در کف‌ها به دنبال معامله خرید باشیم و اگر می‌خواهیم در سقف‌ها شروع به معامله فروش کنیم باید با سرمایه کم‌تر و حد سود کم‌تر وارد معامله بشویم.

اگر در یک کانال نزولی هستیم می‌توانیم در سقف‌ها معامله فروش باز کنیم و همین‌طور در کف‌ها با میزان ریسک بیشتر، سرمایه کم‌تر و حد سود کم‌تر معامله خرید باز کنیم.

معامله کردن با کانال نزولی

چنانچه در بازار خنثی در حال معامله هستیم ارزش سقف‌ها و کف‌ها برابر هستند و می‌توانیم با میزان ریسک برابر در سقف‌ها معامله فروش و در کف‌ها شروع به معامله خرید کنیم.

نحوه معامله کردن با کانال خنثی

دومین نکته مهم این است که می‌توانیم در بخش میانه کانال شروع به معامله در جهت خلاف روند کنیم اگر به تصویر پایین نگاه کنید مشاهده می‌کنید که خط میانه کانال مکرراً مانع رشد از میانه و مانع اصلاح شده است.

کانال خنثی

کانالیزه کردن در تحلیل تکنیکال چیست؟

اگر بخواهیم در مورد کانالیزه صبحت کنیم باید بگیم اگر بتوانیم نمودار یک ارزی یا یک دارایی را در یک کانال قیمتی قرار دهیم و بتوانیم در آن معامله کنیم در واقع آن نمودار را کانالیزه کرده‌ایم. در واقع مفهوم کانالیزه همان رسم کانال است.

 

جمع بندی

کانال و کانالیزه کردن قیمت یکی از مهم‌ترین ابزار های تحلیل تکنیکال می‌باشد که در این مقاله سعی کردیم به بررسی مهم‌ترین نکات آن بپردازیم به عنوان آخرین نکته باید اشاره کنم که از معامله کردن در خلاف روند یک ارز به شدت دوری کنیم و علت این کار هم ریسک بسیار بالا است و احتمال این وجود دارد که در تکرار این روش حساب معاملاتی ما وارد یک ضرر بشود. پس بهتر است در یک کانال صعودی دنبال معاملات خرید باشیم و در یک کانال نزولی به دنبال معاملات فروش.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و بتوانید با مطالعه سری مقالات تحلیل تکنیکال به بیشرین سود‌های ممکن برسید.  


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۱۴:۱۷
مهراد
درود عااالی بود امیدوارم با قدرت ادامه بدید و همینطور دقیق و منظم و پایدار بمونید آرزوی موفقیت روز افزون برای همه بیتفایی عزیز
پاسخ
۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۱۴:۱۷
مهراد
درود عااالی بود امیدوارم با قدرت ادامه بدید و همینطور دقیق و منظم و پایدار بمونید آرزوی موفقیت روز افزون برای همه بیتفایی عزیز
پاسخ