جستجو در بیتفا
  • راه‌اندازی توکن حاکمیتی پس از 876 روز فعالیت
  • ایردراپ توکن W پروتکل ورم هول
  • برنامه‌ها برای راه‌اندازی دائوی ورم هول
جزییات ایردراپ ورم هول اعلام شد؛ در مورد توکن W چه می‌دانیم؟

جزییات ایردراپ ورم هول اعلام شد؛ در مورد توکن W چه می‌دانیم؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
۲ دقیقه
۰
۲۲۴
توسط :
علی ابراهیمی

پس از سه‌سال پر فراز و نشیب، پروتکل میان‌زنجیره‌ای ورم هول (Wormhole) که پیش از این توسط شرکت جامپ تریدینگ (Jump Trading) اداره می‌شد اعلام کرد مشابه با خیل عظیمی از پروژه‌های دیفای، توکن حاکمیتی خود را با نام W بین کاربران واجد شرایط ایردراپ خواهد کرد.

به نقل از دی‌ال نیوز، ورم هول یک پروتکل کراس چین یا میان زنجیره‌ای است که به شبکه‌های بلاکچینی مختلف مثل سولانا و اتریوم امکان تعامل با یکدیگر را می‌دهد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای این پروتکل، انتقال دارایی‌های دیجیتال بین بلاکچین‌های مختلف است.

راه‌اندازی توکن حاکمیتی پس از 876 روز فعالیت

پروژه‌های ارز دیجیتال غالبا در مراحل اولیه فعالیت خود از ایردراپ به عنوان استراتژی برای جذب کاربران استفاده می‌کنند. در حقیقت کاربران با امید واجد شرایط شدن و دریافت توکن‌های احتمالی، به سراغ پروژه‌های تازه راه‌اندازی شده می‌روند و در آنها فعالیت می‌کنند. اما ورم هول یک پروژه تازه تاسیس نیست و برخلاف پروژه‌های جدید از جمله سلستیا، دایمنشن و مانتا نتورک پروژه جدیدی نیست و 876 روز از آغاز به کار آن می‌گذرد.

علاوه بر بازاریابی، ایردراپ‌ها به تمرکززدایی از پروژه‌های کریپتویی نیز کمک می‌کنند. در حقیقت با راه‌اندازی توکن‌های حاکمیتی و ایردراپ آن بین کاربران، آنها می‌توانند در تصمیمات و رای‌گیری‌های حاکمیتی شرکت کرده و در تعیین سرنوشت آن پروژه‌ها نقش ایفا کنند.

حرکت ورم هول به سمت تمرکززدایی و راه‌اندازی توکن حاکمیتی خود اما در زمان حساسی انجام می‌شود. مالیکان قبلی این پروژه، شرکت جامپ کریپتو، بازوی ارز دیجیتال شرکت جامپ تریدینگ در ماه نوامبر سال گذشته مسیر خود را از این پروتکل میان‌زنجیره‌ای جدا کرد. بنابراین احتمالا این پروژه رودمپ جدیدی را در سر دارد.

ورم هول در ماه فوریه سال 2022 مورد حمله هکرها قرار گرفت و 326 میلیون دلار از دارایی‌های آن به سرقت رفت. این حمله یکی از بزرگترین حملات صورت گرفته در تاریخ دیفای محسوب می‌شود. با این حال شرکت جامپ کریپتو از خزانه خود این پروتکل را احیا کرد و سریعا 120 هزار واحد اتر مسروقه را جایگزین کرد، اتفاقی که باعث شد ورم هول خیلی زود به کار خود ادامه دهد.

ایردراپ توکن W پروتکل ورم هول

به نظر می‌رسد ورم هول قصد دارد میزان زیادی از توکن‌های حاکمیتی خود را بین کاربرانش توزیع کند. این توکن W نام دارد که از حرف اول نام ورم هول گرفته شده است.

عرضه توکن W ده میلیارد واحد است که 17% از آن بین کاربران واجد شرایط توزیع خواهد شد. البته ورم هول هنوز چیزی در رابطه با ملاک‌های واجد شرایط بودن این پروتکل اعلام نکرده است.

از 17% عرضه تخصیص یافته به ایردراپ، 11% در ابتدای فعالیت این توکن بین کاربران توزیع شده و 6% باقی مانده 4 ماه بعد مطابق با برنامه توکنومیک و آنلاک این پروتکل بین کاربران توزیع خواهد شد.

در حال حاضر صرافی غیرمتمرکز هایپرلیکویید (Hyperliquid) معاملات آتی دائمی توکن W را عرضه کرده است که در آن هر واحد از این ارز دیجیتال با قیمت 0.99 دلار معامله می‌شود.

معاملات توکن W در هایپرلیکویید

به گفته تیم توسعه ورم هول، اسنپ شات مربوط به این ایردراپ پیش از انتشار اطلاعیه مربوط به آن گرفته شده است.

برنامه‌ها برای راه‌اندازی دائوی ورم هول

 توکن W ابزار اصلی ورم هول برای راه‌اندازی دائو و اداره این پروتکل به صورت غیرمتمرکز خواهد بود. تیم توسعه ورم هول در اطلاعیه مربوط به ایردراپ توکن W خاطرنشان کرد پس از راه‌اندازی این توکن، اداره حاکمیت آنچین آن و فعالیت‌های مربوط به خزانه پروژه تا حد زیادی توسط دائو و کاربران سپرده خواهد شد.

با این حال مسئولیت کاربران با گذشت زمان افزایش می‌یابد به طوری که اعضای دائو به مرور در مورد افزودن یا حذف بلاکچین‌های جدید به ورم هول، ارتقای قراردادهای هوشمند پروتکل، تغییر کارمزدها و ... نیز نظر خواهند داد.

بر اساس برنامه توکنومیک توکن ورم هول، 5.1% از عرضه توکن W به نودهای Guardian اختصاص می‌یابد. 12% دیگر به مشارکت‌کنندگان اصلی، 31% به توسعه اکوسیستم، 11.6 به مشارکت‌کنندگان استراتژیک و 23.3% به خزانه دائو تخصیص خواهد یافت.

توکنومیک ورم هول

دائوها یکی از روش‌های حاکمیتی محبوب برای اداره پروتکل‌های دیفای هستند که در حال حاضر در پروژه‌های معروفی از جمله یونی سواپ استفاده می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد