جستجو در بیتفا
  • روش‌های بی ارزش کردن بیت کوین
  • همکاری کردن استخرهای بزرگ
  • قطع کردن اینترنت
  • نابود کردن همه نودها و ماینرها
  • غیرقانونی کردن بیت کوین
  • استخراج بلاک‌های خالی بیت کوین
  • قدم اول: خریداری تعداد زیادی ماینر بیت کوین
  • قدم دوم: اجرای همه ماینرها
  • سوالات متداول
  • هزینه‌های جاری مربوط به برق چه زمانی متوقف می‌شود؟
  • چه کسی می‌تواند حمله به شبکه بیت کوین را تامین مالی کند؟
  • چگونه می‌توان حمله به بیت کوین را متوقف کرد؟
  • جمع‌بندی
آیا می توان بیت کوین را نابود کرد؟

آیا می توان بیت کوین را نابود کرد؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
۷ دقیقه
۳
۶۳۸
توسط :
میلاد محمدی

نابود کردن بیت کوین یکی از سوالاتی بوده که همواره در ذهن افراد فعال در دنیای رمز ارزها وجود داشته است؛ اما این اتفاق تا چه حد امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان این کار را انجام داد؟

اگر یک گروه ثروتمند، مانند یک دولت یا بانک، تصمیم بگیرند بیت کوین را بی ارزش کنند چه؟ آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ چقدر هزینه خواهد داشت؟ البته که طرفداران بیت کوین، آن را به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز معرفی می‌کنند که توسط هیچ فرد یا نهاد مشخصی قابل کنترل نیست. برخی روش‌ها وجود دارد که از طریق آنها می‌توان بیت کوین را متوقف کند؛ اما آنها اغلب بسیار پیچیده هستند. در ادامه به تشریح بعضی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های بی ارزش کردن بیت کوین

گزینه‌های زیر را می‌توان از مهم ترین راه‌های از بین بردن شبکه بیت کوین برشمرد:

همکاری کردن استخرهای بزرگ

می‌دانیم که استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین، از سرمایه گذاران بزرگ در دنیای کریپتو می‌باشد. در تصویر زیر، استخرهای بزرگ را مشاهده می‌فرمایید:

استخرهای استخراج

به این فکر کرده‌اید که اگر این استخرها تصمیم بگیرند با یکدیگر همکاری کنند و بالاتر از 50 درصد هش ریت کل شبکه را در اختیار بگیرند و در جهت خلاف تامین امنیت شبکه کار کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این متمرکز شدن استخرها و در اختیار چند شرکت بودن، بیت کوین را نابود خواهد کرد؟ احتمالا بله!

قطع کردن اینترنت

قطع کردن اینترنت

علیرغم میزان بالای همکاری نهادهای خصوصی با دولت‌ها، چگونگی قطع کردن اینترنت دشوار و پیچیده می‌باشد. شبکه اینترنت به گونه‌ای طراحی شده که حتی پس از حمله هسته‌ای نیز به کار خود ادامه دهد؛ البته احتمالا مثال‌های نقضی برای قطع کردن اینترنت توسط بعضی از دولت‌ها خواهید یافت! نیاز اصلی شبکه بیت کوین، اینترنت است و بدون آن فعالیتی در شبکه انجام نخواهد شد؛ یعنی مرگ بیت کوین!

همچنین اینترنت در برابر حملات، بسیار انعطاف پذیر است. حتی اگر بخش‌های قابل توجهی از اینترنت قطع یا آسیب دیده باشد، پهنای باند مورد نیاز بیت کوین (در حال حاضر حداقل 1 مگابایت در هر ده دقیقه) ممکن است به اندازه کافی کوچک باشد.

نابود کردن همه نودها و ماینرها

شبکه بیت کوین متشکل از افراد، گروه‌ها و سازمان‌هایی است که نرم افزار بیت کوین را بر روی لپ تاپ، تلفن و تجهیزاتی از این دست اجرا می‌کنند. همچنین برخی از این شرکت‌کنندگان، از تراشه‌های رایانه‌ای اختصاصی به نام ماینر بیت‌کوین استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، به دلیل مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت کوین، افراد مجبور شدند که عملیات ماین و استخراج بیت کوین را با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهند. با مطالعه این مقاله به طور کامل با نحوه استخراج رمز ارز بیت کوین آشنا خواهید شد.

غیرقانونی کردن بیت کوین

غیرقانونی کردن بیت کوین

اگر دولتی بیت کوین را غیرقانونی کند، خرید ماینرهای بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین و یا پذیرش آن به عنوان پرداخت در فروشگاه برای مردم بسیار سخت تر خواهد شد.

با توجه به عدم امکان ردیابی تراکنش‌های بیت کوین، انجام امور پرداخت در تعدادی از کارهای غیرقانونی به وسیله این رمز ارز و سایر رمز ارزها، امکان پذیرتر می‌باشد. همین امر دولت‌ها را برای اجرای قانون گذاری و یا حتی حذف رمز ارزها مصمم تر می‌کند که بتواند کنترل بیشتری بر روی ردیابی کارهای غیرقانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر و دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

استخراج بلاک‌های خالی بیت کوین

یک راه تضمین شده برای متوقف کردن بیت کوین و بی ارزش کردن آن، این است که خودتان در شبکه شرکت کنید و آن را از درون مختل کنید. این بخشی از ماهیت بیت کوین است که هر کسی می‌تواند به صورت ناشناس در سیستم شرکت کند، تا زمانی که با قوانین درج شده در نرم افزار بیت کوین مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، هیچ قانونی در این شبکه نمی‌گوید که بلوک‌ها باید با تراکنش‌ها پر شوند تا معتبر باشند، بنابراین یک ماینر از نظر تئوری می‌تواند فقط بلوک‌های خالی را استخراج کند.

اگر همه بلاک‌ها خالی بودند، هیچکس نمی‌توانست روی بلاکچین بیت کوین تراکنش انجام دهد و بدون توانایی ارسال پول، بی ارزش می‌شد.

اگر یک سازمان تنها 10 درصد از قدرت محاسباتی بیت کوین را داشته باشد، می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت شبکه بیت کوین را کاهش دهد و در نهایت با رسیدن به 50٪ از کل قدرت هش، به آنها اجازه می‌دهد تا همه بلوک‌ها را خالی نگه دارند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، در دو مرحله می‌توان شبکه بیت کوین را در اختیار گرفت و آن را نابود کرد:

قدم اول: خریداری تعداد زیادی ماینر بیت کوین

در حال حاضر، کل قدرت هش شبکه بیت کوین حدود 5.7 اگزاهاش در ثانیه می‌باشد. به عنوان مثال یکی از مدل‌های ماینر بیت کوین، Antminer S9 است که قدرتش حدود 14 تراهش در ثانیه می‌باشد. این بدان معناست که اگر قصد خریداری 400000 عدد ماینر Antminer S9 را داشته باشیم که هر کدام به قیمت 1000 دلار آمریکا باشد، حدود 400 میلیون دلار هزینه کلی خواهد داشت.

برای به دست آوردن 50 درصد از کل قدرت محاسباتی، باید کل قدرت محاسباتی جهان را به شبکه اضافه کرد. با پیوستن ماینرهای بیشتر به شبکه، استخراج برای همه دشوارتر می‌شود. از طرفی اگر قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا نکند، استخراج آن برای دیگران ‌سودده نخواهد بود و شما مجبور نیستید برای تصاحب ۵۰ درصد کل شبکه، تلاش کنید. همچنین ممکن است بتوانید ماینرها را با قیمت ارزان تر خریداری کنید.

به طور کلی یک سازمان برای شروع حمله باید انتظار داشته باشد که حدود 350 تا 400 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.

قدم دوم: اجرای همه ماینرها

یک ماینر Antminer S9 حدود 1372 وات مصرف می‌کند؛ بنابراین 400,000 عدد Antminer حدود 548,800 کیلو وات مصرف خواهد داشت. در هر ساعت، این 548800 کیلووات ساعت (4800 گیگاوات ساعت در سال) است. برای واضح کردن این اعداد، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در جهان، نیروگاه هسته‌ای بروس در انتاریو، کانادا، حدود 47000 گیگاوات ساعت در یک سال تولید می‌کند. مصرف برق 550 مگاواتی بیت کوین، حدود یک دهم مصرف برق شهری مانند سانفرانسیسکو می‌باشد؛ بنابراین می‌بینیم که تامین برق مصرفی برای حمله به بیت کوین، خیلی دشوار نخواهد بود.

با فرض اینکه مهاجم ارزان‌ترین منبع تغذیه موجود را انتخاب کند که هزینه آن در حدود 0.04 - 0.06 دلار آمریکا برای هر کیلووات ساعت باشد، که به معنای حدود 22000 - 33000 دلار در ساعت یا تقریباً 192 میلیون دلار در سال برای برق می‌باشد؛ فقط برای خالی نگه داشتن بلاک‌های بیت کوین.

سوالات متداول

در ادامه به جواب چند سوال متدوال مربوط به حمله شبکه خواهیم پرداخت:

هزینه‌های جاری مربوط به برق چه زمانی متوقف می‌شود؟

همانطور که ممکن است سایر ماینرها به آرامی ناپدید می‌شوند، مصرف برق روزانه می‌تواند ذره ذره کاهش یابد. در افزایش بیشتر مخارج، مهاجم حتی ممکن است حتی ماینرهای بیشتری بخرد و برای تداوم حمله، بیشتر برای برق هزینه کند.

یک مهاجم این امیدواری را دارد که سایر ماینرها به سرعت به سمت ورشکستگی بروند، از طرفی بازگرداندن پول از ماینرها دشوار خواهد بود، زیرا آنها فقط می‌توانند بیت کوین استخراج کنند.

چه کسی می‌تواند حمله به شبکه بیت کوین را تامین مالی کند؟

در حال حاضر، بیت کوین را می‌توان به عنوان یک دارایی دیجیتالی ارزشمند پذیرفت که بسیار از شرکت‌ها و افراد معروف روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند. از طرف دیگر، ماهیت غیرمتمرکز این شبکه، باعث شده نسبت به سایر دارایی‌ها متفاوت باشد. با تمامی این اوصاف، علیرغم هزینه‌های زیادی که حمله به شبکه بیت کوین دارد، می‌تواند یکی از چالش‌ها باشد که افراد و موسسات بزرگ را به انجام آن ترغیب کند. این حمله اگر موفقیت آمیز باشد، به کلی ساختار شبکه‌های بلاکچینی و دنیای کریپتو را زیر سوال خواهد برد؛ مسئله‌ای که شاید باب میل دولت‌ها باشد!

ارزش بازار بانک‌های بزرگ در حدود 340 میلیارد دلار (JP Morgan Chase)، 95 میلیارد دلار (Mitsubishi UFJ) یا 145 میلیارد دلار (HSBC) می‌باشد که ممکن است بتوانند پول کافی برای تامین مالی یک حمله بیت کوین جمع آوری کنند و آن را عملی کنند.

چگونه می‌توان حمله به بیت کوین را متوقف کرد؟

چند اقدام وجود دارد که جامعه بیت کوین برای جلوگیری از حمله و نجات بیت کوین می‌تواند انجام دهد. در ابتدا، آن‌ها می‌توانند از ماینرها بخواهند که تراکنش‌هایی را در هر بلوک وارد کنند، که مهاجم می‌تواند با افزودن تراکنش‌های بی‌معنی بین بیت‌کوین‌های خود به آن پاسخ دهد. در نهایت توسعه دهندگان بیت کوین، الگوریتم اثبات کار بیت کوین را تغییر می‌دهند و ماینرهای بیت کوین مهاجمان را بی ارزش می‌کنند. ماینرهای دیگر به سرعت جای آنها را می‌گیرند که برای ادامه حمله، سرمایه گذاری بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا می‌توان بیت کوین را نابود کرد یا خیر؟ هیچ عملی غیر ممکن نیست؛ نابود کردن بیت نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان آن را از بین برد، اما درصد اتفاق افتادنش بالا نیست!

راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد که به صورت مختصر به آنها پرداختیم. در انتها نیز به سه سوال متداولی که امکان دارد در ذهن شما نیز باشد، پاسخ داده شد. اما نظر شما چیست؟ آیا بیت کوین نابود شدنی است یا آمده که دنیا را تغییر دهد؟


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد