جستجو در بیتفا
  • اصلاح طولانی مدت
  • دلیل ریزش کاردانو - کاهش حجم معاملات ارز ADA
  • رکود در بازار گسترده تر ارزهای دیجیتال
دلیل ریزش کاردانو (۳۰ دی)

دلیل ریزش کاردانو (۳۰ دی)

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
۳ دقیقه
۴
۴۸۷
توسط :
یاسمن یزدان دوست

سوالی که مطرح است این است که آیا کاهش قیمت فعلی ADA صرفا مربوط به اصلاح قیمت آن است یا عوامل دیگری در این کاهش قیمت نقش دارند؟ می‌دانیم اصلاح قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که یک ارز یا ... طی ده روز متوالی بیشتر از ده درصد کاهش قیمت داشته باشد. این همان اتفاقی است که برای رمزارز بومی کاردانو (ADA) افتاده است.  با مراجعه به نمودار این رمزارارز در تریدینگ ویو شاهد ریزش قیمت ADA هستیم. این رمزارز طی ده روز گذشته حدود بیست و دو درصد کاهش قیمت داشته است. پس بله اصلاح قیمت در کاهش قیمت کاردانو موثر بوده است. اما آیا تنها دلیل ریزش کاردانو اصلاح قیمت است؟ در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا دیگر عوامل تاثیرگذار بر ریزش کاردانو را بررسی کنیم.

 

اصلاح طولانی مدت

دلیل ریزش کاردانو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم اصلاحات مداوم ارز دیجیتال ADA یکی از عوامل تاثیرگذار بر ریزش ارز ADA بود. ADA در اواسط دسامبر حوالی 13،14 دسامبر به 0.68، که بالاترین سطح آن در بیست ماه اخیر بود، رسید و بعد از آن روند اصلاح قیمت آن آغاز شد.

از نظر فنی، اصلاح جاری ADA بخشی از یک چرخه اصلاحی است که در اواسط دسامبر پس از اینکه ADA به بالاترین قیمت 20 ماهه خود در 0.68 دلار رسید، آغاز شد. تریدرها پس از اینکه شاخص RSI این ارز در نمودارهای روزانه پس از عبور از 70، بیش از حد خریداری شد، سود خود را ثبت کردند. بررسی RSI بالاتر از 70 نشان می‌دهد که دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده است و ممکن است روند معکوس یا اصلاحی را طی کند.

 

دلیل ریزش کاردانو - کاهش حجم معاملات ارز ADA

علت ریزش کاردانو

طبق داده‌های TokenTerminal، کاهش قیمت ADA که از اواسط دسامبرآغاز شد، با کاهش متوسط حجم معاملات توکن و تعداد توسعه‌دهندگان اصلی همزمان است. تعداد کاربران منحصربه‌فرد GitHub در فاصله زمانی بین 10 دسامبر تا 18 ژانویه از 164 به 123 کاهش یافته است. کاهش 25 درصدی حجم معاملات نیز در مدت زمان مشابه از حدود 2.34 میلیارد دلار به 304 میلیون دلار کاهش 87 درصدی یافت.

بر اساس داده‌های سایت معتبر CoinMarketCap، حجم معاملات روزانه ADA از 1.165 میلیارد دلار در 10 دسامبر 2023 به 381 میلیون دلار در 18 ژانویه کاهش یافته است. کاهش حجم معاملات و توسعه دهندگان اصلی همزمان با افت 27 درصدی قیمت ADA در همان دوره است که نشان می‌دهد این معیارها بر روند کوتاه مدت قیمت ADA تأثیر گذاشته است.

 

رکود در بازار گسترده تر ارزهای دیجیتال

کل بازار ارزهای دیجیتال از زمانی که ETF های نقطه‌ای تایید شدند روند اصلاحی پیش گرفته است. ارز Cardano نیز از این قاعده مستنثنا نبوده و به نظر می‌رسد این ارز هم از همان الگو پیروی می‌کند. به عبارت دیگر برای ارز ADA نیز اصلاح قیمت اتفاق افتاده است. این ارز دیجیتال از اوج خود با قیمت 0.68 تا زمان نگارش این مقاله در تاریخ 20 ژانویه، به 0.4986 دلار رسیده است.

کاهش شاخص ترس و طمع کریپتو و فروش دقیق بیت کوین مبتنی بر ETF از عواملی هستند که موجب افزایش فروش معامله‌گران شده است و به عبارتی دلیل ریزش ADA است.

نکته قابل توجه دیگر این است که اخیراً بیت کوین فشار فروش قابل توجهی را تجربه کرده است. به طوری که قیمت بیت کوین در 12 ژانویه به 40000 دلار سقوط کرد. این سقوط به خروجی‌های بزرگ از صندوق سرمایه‌گذاری (Grayscale Bitcoin Trust (GBTC نسبت داده شده است، که احتمالاً بازتابی از انتخاب سرمایه گذاران برای حرکت به سمت ETF بیت کوین با کارمزد کمتر است.

نکته دیگر اینکه کل بازار کریپتو با سقوط بیت کوین سقوط کرد و آلت کوین‌های بزرگ دیگری مانند ADA پشت سر هم سقوط کردند.

در نهایت شاخص ترس و طمع کریپتو طی هفته گذشته از وضعیت "طمع" به "خنثی" در 19 ژانویه تغییر کرده است. وضعیت "خنثی" به این معنی است که فعالان بازار کریپتو با احتیاط حرکت می‌کنند و منتظر مشخص شدن روند بازار در کوتاه مدت هستند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد