جستجو در بیتفا
  • ارزش ذاتی رمز ارز‌ها چیست؟
  • عوامل تعیین کننده‌ی ارزش ذاتی رمز ارز ها
  • سریع ترین روش برای تخمین ارزش ذاتی رمز ارز ها
  • نظر افراد مختلف در رابطه با ارزش ذاتی بیت کوین
  • جمع بندی
تخمین ارزش ذاتی رمز ارز ها

تخمین ارزش ذاتی رمز ارز ها

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
۵ دقیقه
۴۶
۴۷۸
توسط :
مینا بشیری

بازار رمز ارز‌ها بازاری پر نوسان است و تنها در کسری از ثانیه ممکن است شاهد ریزش و یا رشد‌های عجیب در قیمت آنها باشیم. به همین دلیل اطلاع داشتن و آگاهی از نحوه‌ی تخمین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها امری حیاتی برای فعالیت در این حوزه است. بدین ترتیب یکی از روش‌های کاربردی برای خرید رمز ارز‌ها بررسی ارزش جاری و ارزش ذاتی رمز ارز‌ها است. ارزش جاری (current value) قیمت رمز ارز‌ها در لحظه است و ارزش ذاتی (intrinsic value) رمز ارز‌ها قیمتی است که آن رمز ارز پتانسیل رسیدن به آن را دارد. در نتیجه با مقایسه‌ی ارزش جاری و ذاتی رمز ارز‌ها می‌توان بهترین زمان خرید آنها را تخمین زد. در این مقاله از بیتفا به توضیح نحوه‌ی تخمین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها می‌پردازیم.

 

ارزش ذاتی رمز ارز‌ها چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم ارزش ذاتی رمز ارز‌ها با ارزش بازاری آنها متفاوت است. به این صورت که معامله گران برای تعیین زمان مناسب برای خرید رمز ارز‌ها از مقایسه‌ی ارزش بازاری آن و ارزش ذاتی آنها استفاده می‌کنند. برای مثال زمانی که ارزش ذاتی رمز ارزی از ارزش بازاری آن کمتر باشد، تریدر‌ها اقدام به خرید می‌کنند در این حالت این رمز ارز undervalued نامیده می‌شود و زمانی که ارزش ذاتی آن بیشتر از ارزش بازاری باشد آن رمز ارز overvalued نامیده می‌شود.

 

عوامل تعیین کننده‌ی ارزش ذاتی رمز ارز ها

عوامل تعیین کننده ی ارزش ذاتی رمز ارز ها

برای تخمین ارزش ذاتی یک رمز ارز لازم است جنبه‌های متفاوت آن از جمله میزان تقاضای بازار برای آن، میزان توانایی و قابلیت تیم برای تحقق اهداف پروژه و ارزیابی میزان حمایت‌های مالی برای به نتیجه رسیدن یک طرح از طریق مشارکت و مکانیسم‌های سرمایه گذاری و غیره اشاره کرد. بدین ترتیب برای انجام این کار یک بررسی همه جانبه لازم است. به منظور تخمین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها بهتر است سوالاتی مربوط به جنبه‌های متفاوت آنها که پیش تر ذکر کردیم بپرسیم. برای مثال:

  • آیا برای رمز ازرمورد نظر یک بازار واقعی وجود دارد؟
  • نحوه‌ی کسب سود در پروژه‌ی مورد نظر چقدر است؟
  • توسعه دهندگان پروژه در چه حوزه‌ای تخصص دارند؟
  • منابع مالی لازم برای توسعه‌ی پروژه از چه طریق تامین می‌شود؟

 البته برای رمز راز‌هایی که عرضه‌ی توکن آنها هنوز آغاز نشده تخیمن ارزش ذاتی امکان پذیر نمی‌باشد.

 

سریع ترین روش برای تخمین ارزش ذاتی رمز ارز ها

یکی از بهترین، ساده ترین و آسان ترین روش برای تخمین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها استفاده از نمودار قیمت در برابر زمان است. در این نمودار تمامی تغییرات قیمت در زمان‌های متفاوت را مشاهده می‌کنید. استفاده از این روش برای رمز راز‌هایی که سابقه‌ی طولانی تری دارند مناسب تر است به عبارتی دیگر برای تخمین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها در بلند مدت، استفاده از نمودار قیمت در برابر زمان یک گزینه‌ی مناسب است. استفاده از این روش بسیار ساده است و به هیچ نرم افزار تخصصی یا تحلیلی‌های پیچیده نیاز نیست. البته این کار از طریق روش‌های دیگر نظیر میانگین نمایی متحرک و میانگین ساده متحرک نیزامکان پذیر است. با استفاده از این روش‌ها مسیر رشد و توسعه‌ی رمز ارز‌ها و همچنین شناسایی سطوح مقاومتی و حمایتی آنها مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید در حین انجام بررسی‌های لازم برای تعیین ارزش ذاتی رمز ارز‌ها دچاد وسواس نشوید و تمرکز خود را روی جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات نگذارید. به علاوه حواستان به دو عامل فاد (FUD) و فومو (FOMO) از عوامل تاثیر گذار بر ارزش ذاتی رمز ارز‌ها نیز باشد. فاد به معنی ترس، عدم قطعیت و شک و فومو به معنی ترس از دست دادن سود است.

 

نظر افراد مختلف در رابطه با ارزش ذاتی بیت کوین

رمز ارز‌ها پدیده‌ای نسبتا جدید در جامعه‌ی امروز است که افراد مختلف، نظرات متفاوت در مورد آن دارد. به این صورت که برخی بیت کوین را فاقد هرگونه ارزش ذاتی دانسته و بالعکس برخی دیگر به ارزشمند بودن اعتقاد دارند. افرادی نظیر وارن بافت، دونالد ترامپ و یا هوفچر رئیس بخش اقتصادی جهانی موسسه‌ی allianz global investors ارزش بیت کوین را برابر با صفر می‌دانند در حالی که گرین اسپن معتقد است ارزش ذاتی بیت کوین وابسته به دیدگاه افراد مختلف درمورد آن است.

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی ارزش ذاتی رمز ارز‌ها و کاربرد و نحوه‌ی تخمین آن پرداختیم.  تخمین ارزش ذاتی رمز ار زها امری حیاتی برای شرع سرمایه گذاری است زیرا باعث می‌شود با بهترین قیمت اقدام به سرمایه گذاری کنیم. شناخت بیشتر رمز ارز‌ها توسط افراد بیشتر سبب بالاتر رفتن ارزش ذاتی آنها شده و در نتیجه رمز ارز‌ها پایدار تر و دچار نوسانات کمتر می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد