جستجو در بیتفا
  • راه اندازی ربات هوش مصنوعی متا
  • تفاوت اصلی Meta AI با ChatGPT چیست؟
  • تلاش OpenAI برای به‌روز نگه داشتن ChatGPT ادامه دارد
راه اندازی ربات چت هوش مصنوعی توسط متا برای مقابله با ChatGPT

راه اندازی ربات چت هوش مصنوعی توسط متا برای مقابله با ChatGPT

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
۴ دقیقه
۱
۶۹۳
توسط :
مبین رزمخواه

کمپانی متا اخیراً یک دستیار هوش مصنوعی جدید با نام Meta AI را طراحی کرده است. این ربات چت هوش مصنوعی در پاسخ به ChatGPT و ربات مشهور آن که ساخته‌ی کمپانی OpenAI است ایجاد شده و قرار است به زودی در دسترس گروه محدودی از کاربران در ایالات متحده قرار بگیرد. در سال گذشته تب و تاب عجیبی در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده بود و بسیاری از شرکت‌ها تلاش کردند تا با راه‌اندازی ربات هوشمند خود سهمی از این بازار را به دست بیاورند. دستاوردهای ChatGPT در زمینه‌های مختلفی مانند برنامه نویسی، تولید محتوا و مقالات آموزشی بسیار چشمگیر بود و اکنون باید دید آیا رقبای آن نیز می‌توانند کاربران را شگفت زده کنند یا خیر. در این مقاله قصد داریم به ربات هوش مصنوعی Meta AI که به تازگی معرفی شده بپردازیم و برنامه‌های کمپانی متا برای ورود به این حوزه را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید!

 

راه اندازی ربات هوش مصنوعی متا

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل کمپانی متا، دستیار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت خود با نام Meta AI را معرفی کرد. این حرکت به نوعی پاسخی به کمپانی OpenAI و ربات هوش مصنوعی ChatGPT است. بر اساس اطلاعات منتشر شده ربات جدید متا این قابلیت را دارد که با شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، واتس‌اپ و در نهایت دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت یکپارچه سازی شود.

زاکربرگ در سخنان خود در کنفرانس Meta Connect توضیح داد که هوش مصنوعی جدید متا از مدل زبانی طراحی شده توسط این شرکت یعنی Llama 2 پشتیبانی می‌کند و با مرورگر Bing کمپانی مایکروسافت یکپارچه شده تا برای کاربران امکان دسترسی به اطلاعات آنلاین اینترنتی را نیز فراهم کند.

ربات هوش مصنوعی Meta AI

ربات تازه رونمایی شده علاوه بر قابلیت گفت و گو و پاسخ دادن به سؤالات کاربران توانایی تولید تصاویر بر پایه توضیحات را نیز دارد. Meta AI از ابزار جدیدی به نام Emu برای این کار استفاده می‌کند و گفته می‌شود متا از 1.1 میلیارد دیتا، شامل تصاویر و کپشن‌هایی که کاربران در فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند، برای آموزش دادن به این ربات استفاده کرده است.

 

تفاوت اصلی Meta AI با ChatGPT چیست؟

زاکربرگ در پاسخ به این سؤال که تفاوت اصلی Meta AI با رقیب آن ربات هوش مصنوعی ChatGPT چیست گفت که متا به جای ایجاد یک چت ربات یکسان، استراتژی فراگیرتری دارد و قصد دارد تا بتواند در آینده محصولات مختلف برای موارد استفاده مختلف را بر پایه هوش مصنوعی ایجاد کند. او در این کنفرانس نشان داد که چگونه هوش مصنوعی متا قابلیت این را دارد که در هر یک از برنامه‌های شبکه اجتماعی این شرکت عملکرد متفاوتی داشته باشد. در یک مثال زاکربرگ نمونه‌ای از نحوه اضافه کردن Meta AI به چت‌های گروهی در مسنجر فیسبوک را به کاربران نشان داد و از او برای سازماندهی برنامه‌های یک سفر کمک گرفت.

از دیگر مواردی که زاکربرگ به آن اشاره کرد این است که ربات هوش مصنوعی جدید تنها برای انتقال اطلاعات مفید نیست؛ بلکه می‌تواند برای مکالمه و سرگرمی نیز کاربرد داشته باشد. متا برای نمایش محصولات هوش مصنوعی متمرکز بر سرگرمی خود مجموعه‌ای از چت بات‌ها را بر اساس 30 چهره مشهور از جمله پاریس هیلتون، اسنوپ داگ و تام بریدی طراحی کرده است.

ربات هوش مصنوعی Meta AI

به گفته متا، دستیار هوش مصنوعی جدید از 27 سپتامبر (دیروز) برای گروه محدودی از کاربران مستقر در ایالات متحده در اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتس‌اپ در دسترس قرار گرفته است.همچنین گفته شد که هوش مصنوعی متا بر روی عینک هوشمند جدید این شرکت که قرار است در 17 اکتبر برای کاربران آمریکایی عرضه شود و همچنین دستگاه جدید Quest 3 VR نیز قابل استفاده است.

جالب است بدانید که در روز گذشته شرکت OpenAI نیز به‌روز رسانی مهمی برای ربات هوش مصنوعی خود ارائه کرد که می‌تواند به رقابت آن با متا کمک کند. در ادامه به جزئیات این آپدیت اشاره خواهیم کرد.

 

تلاش OpenAI برای به‌روز نگه داشتن ChatGPT ادامه دارد

همزمان با رویداد Meta Connect، شرکت OpenAI اعلام کرد که ربات چت هوش مصنوعی آن ChatGPT دیگر به داده‌های قبل از سال 2021 محدود نخواهد بود. بر اساس پست OpenAI در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) به‌روزرسانی‌های جدید برای کاربران نسخه Plus و Enterprise از مدل GPT-4 این شرکت در دسترس هستند.

قبل از به‌روز رسانی Chat-GPT، شکاف قابل توجهی در پایگاه اطلاعات آن وجود داشت. با توجه به ماهیت این ربات و نحوه آموزش دیدن آن، روند افزودن اطلاعات به پایگاه داده‌های ChatGPT در سال 2021 متوقف شد اما اکنون دیگر این محدودیت برداشته شده تا کاربران بتوانند به آخرین اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد