جستجو در بیتفا
  • بروز مشکل در شبکه سولانا
  • نگاهی به ساختار تأیید تراکنش‌ها در شبکه سولانا
  • آیا میم کوین‌ها عامل اصلی بروز مشکلات در شبکه سولانا هستند؟
  • آیا مشکلات شبکه سولانا حل خواهد شد یا شاهد تکرار دوباره آن‌ها خواهیم بود؟
بروز مشکل در تأیید تراکنش‌های شبکه سولانا؛ آیا میم کوین‌های تازه وارد مقصرند؟

بروز مشکل در تأیید تراکنش‌های شبکه سولانا؛ آیا میم کوین‌های تازه وارد مقصرند؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
۰
۳۱۷
توسط :
مبین رزمخواه

شبکه سولانا مدتی است که دچار مشکلاتی شده و به گزارش کاربران، تعداد زیادی از تراکنش‌هایشان به درستی انجام نمی‌شود. بلاکچین سولانا که در تاریخ خود بارها دچار قطعی‌های مکرری شده بود، این بار دلیل تازه‌ای برای مشکلاتش پیدا کرده و آن استقبال بیش از حد کاربران از میم کوین‌های سولانا است‌. نهنگ‌های بزرگ شبکه قصد خرید میم کوین‌های تازه وارد در قیمت‌های آغازین را دارند و همین مسئله فشار بالایی را به شبکه سولانا وارد کرده است. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد مشکل در شبکه سولانا می‌پردازیم و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

بروز مشکل در شبکه سولانا

شبکه سولانا (SOL) در حال حاضر با شلوغی بسیار زیادی مواجه است که منجر به شکست یا تأخیر در تراکنش‌های کاربران می‌شود. ریشه این مشکل در رفتار سیستم QUIC و اعتبارسنجی Agave در هنگام پردازش تعداد زیادی از درخواست‌ها در شبکه سولانا است. تیم Anza، یکی از مسئولین سولانا اعلام کرد که در حال آماده‌سازی یک پچ آپدیت جدید برای رفع ازدحام ایجاد شده در شبکه است.

اخیراً تراکنش‌های "ناموفق" در شبکه‌های بلاکچینی افزایش پیدا کرده است. با این حال، اصطلاح "شکست" به نظر می‌رسد که باعث سردرگمی برخی شده است. در شبکه‌ای مانند سولانا، یک تراکنش ناموفق لزوماً یک رویداد منفی نیست. در واقع، این اتفاق نشان می‌دهد که شبکه به درستی کار می‌کند. یک تراکنش ناموفق به عنوان یک خطا شناخته نمی‌شود بلکه باید به آن به عنوان یک ویژگی طراحی شده برای حفاظت از کاربران نگاه شود. این ویژگی در بازار ارز دیجیتال بسیار قابل توجه است.

ایجاد مشکل در شبکه سولانا

در ادامه با ساختار تأیید تراکنش‌ها در شبکه سولانا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

نگاهی به ساختار تأیید تراکنش‌ها در شبکه سولانا

برخلاف بسیاری از شبکه‌های دیگر بلاکچینی، تراکنش‌های سولانا چند مرحله‌ای نیستند. در عوض، تراکنش‌ها مستقیماً به مسئولان ارسال می‌شوند. این مدل کارآمدتر است و بازخورد سریع‌تری در مورد اینکه آیا اقدام باید ایجاد شود یا خیر، فراهم می‌کند. بر اساس گفته توسعه‌دهندگان، این بازخورد مستقیم‌تری نسبت به مدل چند مرحله‌ای که با نام Mempool شناخته می‌شود به کاربران ارائه می‌دهد. در حالت Mempool تراکنش‌ها می‌توانند برای دوره‌های نامنظم در حالت تعلیق باقی بمانند که این اتفاق خود باعث نارضایتی بیشتری از دریافت پاسخ صریح رد شدن تراکنش ایجاد کند.

وقتی یک تراکنش شکست می‌خورد، شبکه با بررسی شرایط یک تراکنش، از فعالان و کاربران محافظت می‌کند. برای رسیدن به این شرایط سؤالاتی باید پاسخ داده شود که شامل موارد زیر هستند:

  • "آیا صاحب تراکنش امضای صحیحی ارائه داده است؟"
  • "آیا صاحب تراکنش دارایی‌های لازم برای تراکنش را دارد؟"
  • "آیا تبادل توکن در قیمت مورد انتظار قابل انجام است؟"

 

به عبارت دیگر، شکست تراکنش یک ویژگی در سطح برنامه‌ای اجرا شده است. انجام نشدن تراکنش به این معنی نیست که پروتکل نمی‌تواند بار یا حجم تراکنش را کنترل کند. یک تراکنش ناموفق همچنان به طور مورد انتظار پردازش می‌شود و هزینه تراکنش برای آن پرداخت می‌شود.

برخی میم کوین‌ها را عامل اصلی اتفاقات رخ داده در شبکه سولانا می‌دانند. در ادامه این فرضیه را بررسی می‌کنیم.

 

آیا میم کوین‌ها عامل اصلی بروز مشکلات در شبکه سولانا هستند؟

اوایل سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قابل توجهی در زمینه ایجاد و استفاده از میم کوین‌ها در بلاکچین سولانا بودیم. میم کوین‌ها دارایی‌های بسیار پرنوسانی هستند که هر کسی می‌تواند ایجاد کند و هزاران نفر از آن‌ها هر روز تولید می‌شوند. ترکیبی از تعداد زیادی مبادلات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs) در سولانا، این فرصت را فراهم می‌کند که دکس‌ها قیمت‌های بسیار متفاوتی برای دارایی‌های مشابه داشته باشند.

در این محیط نوسانی، سرمایه‌گذاران ممکن است تلاش کنند تا چندین دارایی را به طور هم‌زمان معامله کنند تا سود خود را افزایش دهند. هزینه‌های پایین در سولانا، برای برخی از افراد سودآور است تا تعداد زیادی تراکنش را در جستجوی این فرصت‌ها اجرا کنند.

میم کوین‌های شبکه سولانا

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، بیش از ۸۰ درصد از معاملات ناموفق به دلیل کد خطای 0x1771 است. این کد برای تجاوز از مقدار اسلیپیج یا همان درصد اختلاف قیمت است. به عبارت دیگر، بخش قابل توجهی از تراکنش‌های ناموفق به دلیل جنون اخیر شکل گرفته در بازار میم کوین‌ها و کیف پول‌هایی است که می‌خواهند این میم کوین‌ها را با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر داشته باشند. این افراد خطاهایی به دلیل اسلیپیج دریافت می‌کنند و باعث افزایش تراکنش‌های ناموفق در شبکه می‌شوند.

اکنون این پرسش ایجاد می‌شود که آیا راه حلی برای این مشکلات وجود دارد یا خیر؟ در بخش انتهایی این مقاله سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

 

آیا مشکلات شبکه سولانا حل خواهد شد یا شاهد تکرار دوباره آن‌ها خواهیم بود؟

شبکه سولانا در سال‌های اخیر با مشکلات زیرساختی متعددی مواجه شده است‌. بارها شاهد قطعی کلی شبکه بودیم که آسیب‌های زیرساختی و مالی زیادی به این بلاکچین وارد کرد. اکنون اما به نظر می‌رسد از نظر فنی مشکلی در شبکه سولانا وجود ندارد و رفتار کیف پول‌های بزرگ است که باعث افزایش تراکنش‌های ناموفق در این شبکه شده است‌.

برخی معتقدند این اتفاق می‌تواند به سلامت معاملات کمک کند و جلوی سودجویی برخی از ولت‌های بزرگ را بگیرد. از طرفی عده‌ای نیز بر این باور هستند که افراد باید بتوانند تحت هر شرایطی معاملات دلخواه خود را انجام دهند. پس حل شدن این مشکلات هم به رفتار نهنگ‌های بزرگ فعال در شبکه سولانا و هم به توسعه دهندگان این بلاکچین مرتبط است. به هر حال باید دید که در ادامه سولانا می‌تواند بر چنین مشکلاتی غلبه کند یا شاهد افزایش چالش‌ها در آن خواهیم بود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد