جستجو در بیتفا
  • الگو مثلث چیست؟
  • مثلث متقارن 
  • نکات مهم الگو مثلث متقارن
  • روش معامله‌کردن با الگو مثلث متقارن
  • مثلث افزایشی
  • مثلث کاهشی
  • نتیجه‌گیری 
الگو مثلث در تحلیل تکنیکال

الگو مثلث در تحلیل تکنیکال

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
۸ دقیقه
۳
۹۰۱
توسط :
عرفان امینی

الگو مثلث در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای مهم و کاربردی است که بیشتر میزان رخداد را در نمودار دارد که ما در این مقاله به بررسی و توضیح نکات مهم این الگو خواهیم پرداخت. پس با ما در بیتفا تا انتها این مقاله همراه باشید.

 

الگو مثلث چیست؟

الگو مثلث یکی از الگوهای ادامه‌دهنده است که به‌طور کلی در انتها روندهای نزولی و صعودی تشکیل می‌شود و پس از تکمیل الگو و شکست آن، قیمت به ادامه روند قبلی باز می‍گردد. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم به این صورت است که وقتی به انتها روند نزدیک می‌شویم قیمت در یک بازه زمانی شروع به اصلاح می‌کند و این اصلاح قیمتی شبیه اشکال ریاضی که عموما مثلث است شکل می‌گیرد و پس از اینکه قیمت کمی استراحت کرد قیمت شروع به ادامه روند قبلی خود می‌کند.

اگر به تصویر پایین نگاه کنید مشاهده می‌کنید که قیمت در یک روند صعودی قرار گرفته و در انتها روند شروع به شکل دادن الگو مثلث کرده و پس از شکست الگو شروع به ادامه روند صعودی کرده است.

الگو مثلث

الگوهای مثلث دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی تک به تک آنها خواهیم پرداخت. اولین نوع از این الگو، الگو مثلث متقارن است که میخواهیم به صورت کامل در بخش زیر آن را توضیح دهیم.

 

مثلث متقارن 

مثلث متقارن یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین الگوها است که در این الگو سقف‌ها از سقف‌های قبلی پایین‌تر هستند و کف‌ها از کف‌های قبلی بالاتر قرار می‌گیرند. علت نام‌گذاری این الگو هم دقیقا همین نکته بود که سقف‌ها و کف‌ها مخالف یکدیگر هستند. نام این الگو در زبان انگلیسی symmetrical Triangle می‌باشد. این الگو بسیار زیاد برای معامله‌گران محبوب است و همواره از این الگو می‌توان در تمامی تایم فریم‌ها که شامل یک دقیقه تا یک ماهه شامل می‌شود استفاده کرد.

در مثلث متقارن در واقع دو ضلع در حال نزدیک‌شدن هستند و اگر به تصویر زیر نگاه کنید الگو مثلث متقارن را مشاهده می‌کنید که پس از شروع روند صعودی سقف‌ها پایین‌تر از یکدیگر قرار گرفته‌اند و همین‌طور کف‌ها بالاتر از یکدیگر تشکیل شده‌اند.

مثلث متقارن

در تصویر بالا این الگو را به صورت صعودی مشاهده می‌کنید، اگر بخواهیم آن را به صورت نزولی رسم کنیم دقیقا به شکل همان فرم صعودی است فقط جهت آن از روند صعودی به نزولی تبدیل شده است. اگر به تصویر پایین نگاه کنید این الگو را به شکل نزولی خواهید دید:

 الگو مثلث متقارن نزولی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این الگو به شکل نزولی رسم شده، این الگو نشان دهنده جدال و بی‌تکلیفی فروشندگان و خریداران است که باعث شده این الگو تشکیل شود.

 

نکات مهم الگو مثلث متقارن

1- در زمان شکست از هر طرف حجم معاملات باید بررسی شود چون امکان دارد که این اتفاق یک فیک بریک یا همان (شکست جعلی) باشد.

حجم در الگو مثلث

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید رمزارز NEAR را در تایم فریم 5 دقیقه برای شما قراردادیم که یک مثلث متقارن تشکیل داده‌ است که در زمان شکست حجم معاملات به شدت بالا رفته است. حجم معاملات با یک فلش قرمز رنگ مشخص شده است.

2- هر چقدر اندازه الگو بزرگتر باشد قدرت الگو بیشتر است.

3- برای معامله‌کردن در جهت شکست بهتر است صبر کنید تا پولبک بزند.

4- عموما شکست بهتر است ۴/۳ انتهایی مثلث انجام شود.

اگر بخواهیم در این مورد کمی بیشتر صحبت کنیم باید بگوییم زمانی که یک الگو مثلث تشکیل می‌شود معمولا بهترین نقطه شکست در 70 درصد انتهایی الگو اتفاق می‌افتد. اگر در تصویر زیر نگاه کنید:

نکات مثلث

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید شکست در قسمت سوم مثلث اتفاق افتاده است، عموماً اگر در این ناحیه شکست رخ دهد اعتبار شکست بیشتر می‌شود.

 

روش معامله‌کردن با الگو مثلث متقارن

برای معامله‌کردن در این روش باید صبر کنیم قیمت از داخل الگو خارج شود و در هنگام شکست می‌توانیم وارد معامله بشویم و اگر هم کم‌ ریسک معامله می‌کنیم میتوانیم صبر کنیم تا پولبک را به سطح شکسته شده تکمیل کند. سپس وارد معامله بشویم.

حد سود در این الگو به اندازه قاعده الگو مثلث است

حد سو و حد ضرر الگو مثلث

حد ضرر در این الگو اگر روند صعودی است پایین تر از کف خط روند صعودی و اگر در روند نزولی باشد بالاتر از سقف خط روند نزولی است.

 

مثلث افزایشی

مثلث افزایشی یکی‌دیگر از مجموعه الگوهای مثلث است که برای معامله‌گران از کاربرد بالایی برخوردار است. نام این الگو در زبان انگلیسی به معنا Ascending Triangle است.

روش کار این الگو به این صورت است که یک خط افقی داریم و یک خط مورب و چون در روند صعودی هستیم، ضلع بالایی مثلث خط افقی است و ضلع پایین یک مثلث مورب است.

این الگو همانند الگو قبلی (مثلث متقارن) توانایی دارد در تایم فریم های ماهانه تا یک دقیقه استفاده شود و برای معامله‌گران باعث سودآوری شود.

در تصویر زیر یک الگو مثلث افزایشی در روند صعودی رسم شده است.

مثلث افزایشی

در تصویر بالا مشاهده می‌کنیم که در روند صعودی هستیم و الگو تشکیل شده است و قیمت در سقف یک سطح افقی تشکیل‌داده‌ است که این سقف قیمت یک محدوده مقاومت استاتیک محسوب می‌شود و در کف(ضلع پایینی) در حال افزایش قیمت است که از دیدگاه عرضه و تقاضا به این معنا است که در داخل الگو در محدوده سقف تعداد فروشندگان زیاد هستند و خریدارن در حال بالا بردن قیمت خرید هستند و زمانی که سفارش های فروش تمام شود این سد مقاومتی شکسته می‌شود که این اتفاق باعث می‌شود این الگو شکل بگیرد.

این الگو از نظر روش معامله دقیقا شبیه الگو مثلث متقارن است و همین‌طور از نظر نکات کاملا شبیه به مثلث متقارن تعریف می‌گردد.

 

مثلث کاهشی

مثلث کاهشی یا همان Triangle Descending از نظر اشکال کاملا متضاد الگو مثلث افزایشی است، با این تفاوت که در مثلث کاهشی ضلع پایینی عمود است و ضلع بالایی یک خط مورب است.

روش کار این الگو به این صورت است که یک خط افقی داریم و یک خط مورب و چون در روند نزولی هستیم، ضلع بالایی مثلث خط مورب است و ضلع پایین مثلث یک خط افقی و یا یک محدوده استاتیک است. این الگو همانند الگو قبلی (مثلث افزایشی) توانایی دارد در تایم فریم های ماهانه تا یک دقیقه استفاده شود و برای معامله‌گران باعث سودآوری شود.

همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید یک مثلث کاهشی رسم شده است.

الگو مثلث کاهشی

روش معامله در این الگو دقيقا شبیه به الگو های قبلی می‌باشد با این تفاوت که در صورت شکست قیمت از ضلع پایین می‌توانیم وارد معامله فروش بشویم.

 

نتیجه‌گیری 

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل نکات مهم الگو های کلاسیک را برای شما بیان کنیم این الگوها بسیار بسیار برای معامله‌گران کاربردی هستند و می‌توانیم به راحتی از آنها کسب سود کنیم.

تنها نکته مهم این الگوها این است که با یک احتمال ۷۰ درصدی احتمال وقوع دارند پس تلاش کنید که از این الگوها صرفاً به عنوان یک مولفه استفاده نکنید.

امیدوارم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد