جستجو در بیتفا
  • نمودار خطی چیست؟
  • انواع نمودارهای خطی
  • نمودارهای خطی ساده
  • نمودارهای خطی چندگانه
  • نمودارهای خطی ترکیبی
  • قسمت‌های مختلف یک نمودار خطی
  • کاربردهای نمودار خطی چیست؟
  • نمودار خطی برای چه نوع معامله‌گرانی مناسب است؟
نمودار خطی چیست؟ آشنایی با نمودار خطی در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی چیست؟ آشنایی با نمودار خطی در تحلیل تکنیکال

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
۶ دقیقه
۱
۳۲۵
توسط :
مبین رزمخواه

نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال مهم‌ترین چیزی است که شما با آن‌ها سروکار دارید. این نمودارها می‌توانند قیمت دارایی‌های مختلف را در تایم فریم‌های مختلف به شما نشان دهند. نمودار خطی یکی از انواع نمودارهای قیمتی است که با استفاده از خطوط نقاط ایجاد شده با استفاده از داده‌های قیمتی را به یکدیگر متصل می‌کند. این نوع نمودار می‌تواند با سایر نمودارهای قیمتی مانند میله‌ای و شمعی مقایسه شود. در این مقاله قصد داریم نگاهی به نمودار خطی داشته باشیم و قسمت‎های مختلف آن را شرح دهیم. همچنین به کاربردهایی که این نوع نمودار دارد و این نکته که نمودارهای خطی برای چه نوع معامله‌گرانی مناسب است نیز اشاره خواهیم کرد. تا انتهای این متن با بیتفا همراه باشید.

 

نمودار خطی چیست؟

نمودار خطی یا گراف نوعی نمودار برای تحلیل قیمت یک دارایی است که در آن اطلاعات قیمت با استفاده از خطوط به یکدیگر متصل می‌شوند. گراف در ریاضیات به مجموعه‌ای از خطوط به هم پیوسته گفته می‌شود که با استفاده از دیتاهایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

در تحلیل تکنیکال نمودار خطی نشان دهنده قیمت یک دارایی در زمان مشخص است. این نمودار بر اساس تغییرات قیمت در نقاط مختلف و ترسیم خطوط مستقیم بین این خطوط ایجاد می‌شود. در نمودارهای خطی قیمت‌های پایانی در تایم فریم‌های مشخص شده محاسبه می‌شود و نوسانات پایین‌تر از تایم فریم انتخاب شده در این  روش قابل مشاهده نیستند.

نمودار خطی

پس قیمت باز شدن معاملات، بیشترین و کمترین بازه قیمتی که برای یک دارایی یا ارز دیجیتال به ثبت رسیده در نمودارهای خطی نادیده گرفته می‌شوند. قیمت‌های پایانی برای برخی نتیجه‌گیری‌ها و تحلیل‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند و می‌توانند دید بهتری نسبت به شرایطی که یک دارایی دارد برای شما ایجاد کند.

 

نمودارهای خطی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع نمودارهای خطی

نمودارهای خطی در حوزه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند نیازهای مختلفی از معامله‌گران را پوشش دهند. ویژگی کلی این نمودارها این است که اطلاعات را به صورت ساده و خلاصه به نمایش می‌گذارند و باعث می‌شوند به سادگی و در یک نگاه درکی کلی از شرایط دارایی مورد نظر پیدا کنید.

در ادامه توضیحات مختصری در مورد انواع مختلف نمودارهای خطی ارائه می‌کنیم.

 

نمودارهای خطی ساده

نمودارهای خطی ساده، ابتدایی‌ترین نوع نمودارهای خطی هستند. در این نمودارها قیمت‌های پایانی با استفاده از خطوطی مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند. نمودار خطی ساده به تریدرها کمک می‌کند روندها و الگوهای کلی را در تغییرات قیمت یک دارایی در مدت زمانی مشخص به سادگی مشاهده کنند.

نمودار خطی ساده

با این روش عملکرد کلی یک دارایی در تایم فریم مشخص شده کاملاً مشخص خواهد شد. این نمودار برای تایم فریم‌های بزرگ‌تر مانند هفتگی، ماهانه و سالانه بسیار مناسب است.

 

نمودارهای خطی چندگانه

نمودارهای خطی چندگانه این قابلیت را دارند که دیتاهای مختلفی را در قالب خطوط به نمایش بگذارند‌. به‌عنوان‌مثال می‌توانید قیمت پایانی یک دارایی را در سری خطوط و قیمت آغازین را در سری خطوط مجزا با یکدیگر مشاهده کنید تا نمودار خطی چندگانه برایتان ایجاد شود. قیمت آغازین، بیشترین قیمت، کم‌ترین قیمت و قیمت نهایی از شاخص‌هایی هستند که می‌توانید با یکدیگر برای ایجاد نمودارهای خطی چندگانه ترکیب کنید.

نمودار خطی چندگانه

البته با وجود نمودارهایی مانند نمودارهای شمعی و میله‌ای که این اطلاعات را واضح‌تر و ساده‌تر به نمایش می‌گذراند، استفاده از نمودارهای خطی چندگانه چندان طرف‌دار ندارد.

 

نمودارهای خطی ترکیبی

در این نمودارها می‌توانید داده‌های مختلف در مورد یک دارایی را با یکدیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال می‌توانید اطلاعات مرتبط با حجم معاملات را در یک سری خطوط و اطلاعات مرتبط با داده‌های قیمتی را در یک سری خطوط روی نمودار مشاهده کنید.

نمودار خطی ترکیبی

در این روش می‌توانید ببینید که حجم معاملات یک دارایی با قیمت آن به صورت هم‌راستا رشد می‌کنند یا خیر‌. این نوع نمودارها هنوز می‌توانند طرف‌داران خاص خود را داشته باشند زیرا کنار هم قرار دادن چنین اطلاعاتی در سایر نمودارها چندان مرسوم نیست.

در بخش بعدی قسمت‌های مختلف یک نمودار خطی را تشریح خواهیم کرد.

 

قسمت‌های مختلف یک نمودار خطی

یک نمودار خطی از چندین قسمت تشکیل شده است که هر کدام اطلاعات مهمی را در مورد داده‌ها ارائه می‌دهند. این قسمت‌ها عبارت‌اند از:

  • عنوان: عنوان یا تیتر یک نمودار خطی مشخص می‌کند که این نمودار چه دارایی را در چه تایم فریمی دنبال می‌کند.
  • محورها: هر نمودار با به هم رسیدن نقاطی در محورهای افقی و عمودی تشکیل می‌شود‌. محور افقی معمولاً برای زمان و محور عمودی برای دنبال کردن قیمت دارایی به کار می‌روند.
  • نقاط دیتا: نقاط داده یا دیتا در یک نمودار خطی مقادیر کَمّی را در هر نقطه از محورها نشان می‌دهند. نقاط داده می‌توانند با استفاده از نمادها یا شکل‌های مختلف مانند دایره، مثلث، مربع و غیره نشان داده شوند اما باید به خوبی قابل تشخیص باشند.
  • خطوط: اطلاعات به دست آمده در زمان و قیمت مشخص با خطوط به یکدیگر متصل می‌شوند و فرم نهایی نمودار با این خطوط تکمیل می‌شود. خطوط می‌توانند رنگ‌ها، اشکال و ضخامت‌های مختلفی داشته باشند تا از هم تمایز پیدا کنند. خطوط باید دارای علامت‌ها یا راهنماهایی باشند که نشان دهند که هر خط به چه چیزی اشاره می‌کند.

در ادامه با کاربردهای نمودارهای خطی آشنا خواهیم شد.

کاربرد نمودار خطی

 

کاربردهای نمودار خطی چیست؟

نمودارهای خطی در بازارهای مالی برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. این کاربردها برای معامله‌گران مختلف می‌تواند قسمتی از داده‌هایی که به دنبالش هستند را فراهم کند. برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

  • نشان دادن تاریخچه قیمت یک دارایی یا اوراق بهادار در طول زمان
  • مقایسه عملکرد چندین دارایی یا اوراق بهادار در یک بازه زمانی مشخص
  • به نمایش گذاشتن رابطه بین چندین معیار مالی یا اقتصادی مانند قیمت، حجم بازار، درآمد، سود به دست آمده و غیره
  • شناسایی روندها، الگوها سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال
  • ارائه اطلاعات به صورت بصری، شفاف و مختصر برای تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری

 

تا اینجای مقاله با نمودارهای خطی، انواع مختلف آن‌ها، قسمت‌های تشکیل دهنده نمودار و همچنین کاربردهایی که می‌تواند در تحلیل تکنیکال داشته باشد آشنا شدیم. در قسمت پایانی مقاله به این مسئله می‌پردازیم که نمودار خطی برای چه معامله‌گرانی مناسب است.

 

نمودار خطی برای چه نوع معامله‌گرانی مناسب است؟

همان‌طور که به آن اشاره شد، نمودارهای خطی دیدی کلی از اتفاقاتی که برای یک دارایی در حال رخ دادن است را به نمایش می‌گذارد. با توجه به این، نمودار خطی نمی‌تواند برای انواع معامله‌گران مناسب باشد و تنها به کار برخی از آن‌ها می‌آید.

نمودارهای خطی

معامله‌گرانی که قصد دارند در تایم فریم‌های بلندتر کار کنند و بیشتر تحلیل بنیادی را مبنای تصمیم گیری خود قرار می‌دهند نمودار خطی می‌تواند مناسب باشند. همچنین برای هولدرها که قصد دارند مدت زمان زیادی یک دارایی را در سبد خود نگه دارند این نوع نمودار مناسب است. زیرا با یک نگاه می‌توانند متوجه شوند که شرایط کلی دارایی مد نظر چگونه است و در چه روندی قرار گرفته است.

از آن طرف تریدرهایی که در تایم فریم کوتاه‌تر معامله می‌کنند و نیاز دارند به جزئیات بیشتری از قیمت دسترسی پیدا کنند می‌توانند از سایر نمودارها مانند نمودار شمعی استفاده کنند. در نمودارهای شمعی اطلاعاتی مانند قیمت باز شدن معاملات، بیشترین و کمترین قیمت و همچنین قیمت نهایی به صورت ساده‌سازی شده در دسترس معامله‌گران قرار می‌گیرد.

پس در حالت کلی می‌توان گفت که نمودارهای خطی با اینکه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند، باید با سایر اطلاعات ترکیب شوند تا تحلیل شما کامل شود. در تحلیل یک دارایی باید همیشه چند شاخص مهم را در کنار هم قرار دهید تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. امیدواریم با استفاده از نکاتی که در مقاله بررسی نمودارهای خطی عنوان شد عملکرد خود در بازارهای مالی را بهبود ببخشید و همیشه موفق و پر سود باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد