جستجو در بیتفا
  • استخر استخراج یا استخر ماینینگ چیست؟
  • اولین استخر استخراج بیت‌کوین
  • نحوه کار استخر‌های استخراج
  • پروتکل کار تعاونی
  • خدمات استخراج تعاونی
  • نرم افزار استخراج
  • بزرگترین استخر‌های استخراج
  • استخر استخراج Antpool
  • استخر استخراج Nanopool
  • استخر استخراج F2Pool
  • مزایا و معایب استخر‌های استخراج
  • جمع‌بندی
استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
۸ دقیقه
۳
۱,۳۴۳
توسط :
مینا بشیری

استخر استخراج فضایی است که به ماینر‌ها این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند و با روی هم گذاشتن قدرت پردازش سخت‌افزار‌های خود به استخراج رمزارز‌ها بپردازند. استخر‌های استخراج در نتیجه آسان‌تر کردن فرآیند استخراج و بالاتر رفتن سختی شبکه برای استخراج بیت‌کوین بوجود آمدند. در این مقاله به توضیح استخر‌های استخراج، نحوه کار و معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت. 

 

استخر استخراج یا استخر ماینینگ چیست؟

زمانی که ماینر‌های مختلف قدرت پردازش سخت‌افزار‌های خود را روی هم گذارند به عبارتی یک استخر استخراج شکل می‌گیرد. بدین ترتیب و در نتیجه‌ی بالا‌تر رفتن قدرت پردازش سخت افزار‌ها، شانس تایید بلاک‌ها و دریافت پاداش‌ بیشتر می‌شود. در این فرآیند با بالاتر رفتن قدرت پردازش سخت افزارها، حل مسائل ریاضی برای تایید بلاک‌ها و دریافت پاداش آسان‌تر می‌شود. در ابتدای تولد بیت‌کوین استخراج یا ماین آن با استفاده از کامپیوترهای خانگی نیز امکان پذیر بود اما رفته رفته با بالا رفتن سختی‌شبکه و روی کار آمدن دستگاه‌های ایسیک (ASIC) که منحصرا برای استخراج رمزارزها طراحی شده‌اند، فرآیند استخراج رمزارزها سخت‌تر شود. طوری که استخراج انفرادی سودآوری مناسبی نداشت در نتیجه ماینرها با روی هم گذاشتن قدرت سخت افزارهای خود اقدام به ایجاد استخرهای استخراج و استخراج رمزارزها کردند. بدین ترتیب با پیوستن به استخرهای استخراج، ماین کردن یا استخراج رمزارزها برای کاربرانی که به صورت انفرادی ماین می‌کردند، ساده‌تر می‌شود.

 

اولین استخر استخراج بیت‌کوین

اولین استخر استخراج بیت کوین

اولین استخر استخراج که ایجاد شد SlushPool نام داشت که توسط فردی به نام Slush در تاریخ 27 نوامبر سال 2010 در بیت‌کوین تاک معرفی شد. Slush در حال حاضر مدیر یک صندوق امانات است. SlushPool در اروپا مخصوصا در پولند (زادگاه اسلاش) اجرا شد. هدف سازنده این سیستم متحد کردن ماینر‌های ضعیف بود. نتیجه‌ی این ابتکار بسیار شگفت انگیز بود و ماینر‌ها را قادر می‌ساخت سودآوری بیشتری از استخراج به صورت انفرادی داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با استخراج بیت کوین می‌توانید مقاله استخراج بیت کوین را مطالعه کنید. 

 

نحوه کار استخر‌های استخراج

بهره برداری از استخر‌های استخراج (mining pool)، به سه فاکتور اساسی وابسته است که مسئولیت همکاری بین تمام شرکت کننده‌ها را بر عهده دارد.

 

پروتکل کار تعاونی

اگر پروتکل بیت‌کوین اجازه این عملکرد را نمی‌داد، فرآیند استخر‌های استخراج امکان پذیر نبود. مسئولیت این کار به عهده‌ تابعی است که در کلاینت پایه بیت‌کوین تعبیه شده است. این قابلیت در آن زمان با عنوان get work شناخته می‌شد و به یک گروه ماینینگ پراکنده اجازه می‌دهد به جای اهداف فرعی یک هدف مشترک داشته باشند. بدین ترتیب با روی هم گذاشتن قدرت پردازش دستگاه‌های خود برای دستیابی به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

نحوه کار getwork برقراری ارتباط با گروهی از ماینر‌ها بود تا با هم یک بلاک را استخراج کنند. هر ماینر روی راه حل‌های متفاوتی کار می‌کرد تا در نهایت یکی از آن‌ها موفق به حل مسئله شود. بدین ترتیب بلاک با سرعت بیشتری استخراج و با افزایش سختی شبکه، از تاخیر‌های شبکه جلوگیری می‌شد. استخراج بیت‌کوین در ابتدا با CPU امکان‌پذیر بود و سپس این کار با GPU‌ها انجام می‌شد در حالی که FPGA‌ها و دستگاه‌های ایسیک در شرف جایگزینی بودند. با این حال getwork نقاط ضعفی داشت که بعدا به لطف get block template برطرف شد. این الگوریتم اجازه می‌دهد تا بر نقطه ضعف سیستم‌های قدیمی غلبه کرده و مقیاس پذیری و امنیت بهتری را فراهم کرد.

 

خدمات استخراج تعاونی

برای اینکه به چندین ماینر اجازه داده شود تا قدرت محاسباتی خود را در یک نقطه جمع کنند لازم است یک سرور به عنوان اتصال دهنده وجود داشته باشد. ممکن است طئنه آمیز به نظر برسد که یک فناوری غیر متمرکز مانند بلاکچین به یک سرور متمرکز متکی است. اما دلیل خوبی برای این کار وجود دارد: با تولید بلاک همگام باشید و اجازه دهید کوچک‌تر‌ها نیز قادر به کسب سود باشند.

رایج‌ترین نرم افزار استخراج تعاونی، سرویس رسمی خود بیت کوین، (Bitcoin) است. نرم افزار‌های نسبتا رایج دیگر F2pool و BFG Miner هستند. اساس عملیات تمامی آن‌ها یکسان است.

 

نرم افزار استخراج

نرم افزار استخراج

هر نرم‌افزار ماینینگ ویژگی‌های متفاوت دارد. در نتیجه ماینر‌ها باید نرم‌افزاری را انتخاب کنند که با استخر استخراج که قرار است به آن ملحق شوند تناسب داشته باشند. کار نرم افزار ماینینگ بسیار ساده است. این نرم افزار به سرور ماینینگ تعاونی یا استخر متصل می‌شود، اطلاعات را دریافت کرده و سپس شروع به حل معادله می‌کند. زمانی که به پاسخ رسید آن را ارسال کرده و به حل معادله‌ بعدی و ارسال آن می‌پردازد. علاوه بر این کار نرم افزار ماینینگ احراز هویت و پرداخت مربوط به ماینر برای کار خود را نیز مدیریت می‌کند. معمولا نرم افزار ماینینگ یک نام کاربری، رمز عبور و آدرس برای پرداخت نشان می‌دهد. تمام اینها به IP و پورتی هدایت می‌شود که سرور برای انجام کار خود فعال نگه می‌دارد.

 

بزرگترین استخر‌های استخراج

بزرگترین استخر های استخراج

با ایجاد اولین استخر استخراج، این حوزه گسترش یافت و استخر‌های استخراج جدیدتر با گزینه‌های متنوع‌تر برای ارائه بوجود آمدند. در ابتدا استخر‌های استخراج صرفا برای بیت‌کوین وجود داشتند اما با گذر زمان این استخر‌ها برای سایر رمزارز‌ها نیز بوجود آمدند. در حال حاضر تمامی رمزارز‌های معروف مبتنی بر اثبات کار دارای استخر‌های استخراج می‌باشند. دلیل این اقدام واضح است: فرآیند استخراج رمزارز‌ها از این طریق آسان‌تر شده و به طور کلی عملکرد مناسب شبکه را تضمین می‌کنند.

اما در میان تمام استخر‌های استخراج موجود برخی از آنها در رده بندی بالاتری قرار دارند که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

 

استخر استخراج Antpool

آنت پول بزرگترین استخر استخراج بیت‌کوین بر اساس هش‌ریت است. پایگاه این استخر در چین است و توسط دستگاه‌های ایسیک تولید شده توسط شرکت BitMain کنترل می‌شود. کمپانی بیت‌مین یکی از بزرگترین کمپانی‌های توزیع دستگاه‌های ماینر است. استفاده از خدمات این استخر استخراج رایگان است و از سطح بالای امنیت برخوردار است. به علاوه کمیسیون‌های دریافتی این استخر بالا نمی‌باشد.

انت پول دارای استخر‌های استخراج برای رمزارز‌های بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، زی‌کش، دش می‌باشد.

 

استخر استخراج Nanopool

نانو پول یکی از بزرگترین استخر‌های استخراج شبکه‌ اتریوم و گزینه مناسبی برای ماین آلتکوین‌های معروف می‌باشد. سرور‌های این استخر در سراسر جهان توزیع شده است و این امر باعث شده تا خطا پذیری بیشتری داشته باشد. مجموعه کمیسیون نانو پول برای رمزارز‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند از 2 درصد تجاوز نمی‌کند. با استفاده از این استخر می‌توانید به استخراج رمز ارز‌هایی نظیرEthereum, Ethereum Classic, Zcash, Monero, SiaCoin, Grin, Raven, Electroneum و Pascal بپردازید.

سطح امنیتی نانو پول مشابه با آنت پول است به علاوه گزینه‌هایی که برای مقاومت در برابر حمله‌های DDOS طراحی شده است.

 

استخر استخراج F2Pool

این استخر نیز یکی از دیگر از استخر‌های استخراج بیت‌کوین است که دارای گزینه‌هایی برای استخراج آلتکوین‌ها نیز می‌باشد. اف 2 پول در سال 2013 در چین راه اندازی شد. البته کمیسیون این استخر کمی بالاتر است اما این مقدار از 2 درصد بیشتر نمی‌شود. این استخر، استخراج رمز ارز‌هایی نظیر Bitcoin (BTC), Ether (ETH), Litecoin (LTC), Zcash (ZEC), Ethereum Classic (ETC), Siacoin (SC), Dash (DASH), Monero (XMR), Monero Classic (XMC), Decred (DCR), Zcoin (XZC) and Verge (XVG) را پشتیبانی می‌کند.

 

مزایا و معایب استخر‌های استخراج

بزرگترین مزیت استفاده از این استخر‌ها تسهیل روند استخراج رمزارز‌ها است. با ملحق شدن به این استخر‌ها شرکت کنندگان به سودی دست پیدا می‌کنند که اگر به صورت انفرادی به ماین رمزارز‌ها می‌پرداختند شامل هزینه‌های بیشتری می‌شد. یکی از مزایای آن این است که سیستم مقیاس پذیری استخراج را حفظ می‌کند. به لطف تمرکز قدرت ماینینگ، شبکه پاسخ لازم برای هر بلاک را در زمان مشخص پیدا می‌کند. بدین ترتیب تولید بلاک‌های خالی در بلاکچین به حداقل می‌رسد. علاوه بر این تمامی شرکت کنندگان در فرآیند استخراج سود دریافت می‌کنند هرچند میزان این سود ناچیز باشد.

جنبه‌ی منفی آن متکی بودن به یک سیستم متمرکز است. مدیران استخر‌ها می‌توانند پاداش دریافت شده را نگه داشته و ارسال نکنند. اتفاقی که به طور مکرر در استخر‌های استخراج با نام‌های 50BTC و BTC Guild رخ داد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به توضیح استخر‌های استخراج پرداختیم. همانطور که می‌دانید در ابتدای تولد رمزارز بیت کوین استخراج آن تنها با استفاده از کامپیوتر‌های خانگی نیز امکان پذیر بود اما در طول زمان و با بالاتر رفتن سختی شبکه دستگاه‌های دیگر مانند دستگاه‌های ایسیک برای این کار مورد استفاده قرار گرفتند اما سختی شبکه بالاتر رفته و باعث شد استخراج بیت کوین به صوت انفرادی از سود آوری معقولی برخوردار نباشد بدین ترتیب استخر‌های استخراج بوجود آمدند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد