جستجو در بیتفا
  • شرایط بیت کوین پس از تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس
  • مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا
  • آیا قیمت بیت کوین فاز جدید صعودی خود را آغاز خواهد کرد؟
  • تقابل طلا و بیت کوین جدی‌تر از همیشه
آیا ETFهای بیت کوین می‌توانند مانند ETFهای طلا باعث رونق بازار شوند؟

آیا ETFهای بیت کوین می‌توانند مانند ETFهای طلا باعث رونق بازار شوند؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
۵ دقیقه
۳
۳۴۱
توسط :
مبین رزمخواه

چند روزی از تأیید صندوق‌های قابل معامله بیت کوین توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) می‌گذرد. این اتفاق فراز و فرودهای زیادی در بازار بیت کوین ایجاد کرد و قیمت این ارز دیجیتال با نوسانات زیادی مواجه شد. بسیاری تأیید ETFهای بیت کوین را با ETFهای طلا مقایسه می‌کنند‌. آیا بیت کوین می‌تواند عملکردی مشابه طلا را به ثبت برساند؟ آیا روند صعودی بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد؟ ما هر روز در صفحه اختصاصی اخبار بیت کوین امروز تلاش می‌کنیم مهم‌ترین اتفاقات و اخبار پیرامون اولین ارز دیجیتال بازار را پوشش دهیم. در این مقاله قصد داریم به مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا بپردازیم و ببینیم که آیا بیت کوین پتانسیل این را دارد که مانند طلا دچار تحول بزرگی در بازارش شود یا خیر؛ با بیتفا همراه باشید.

 

شرایط بیت کوین پس از تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس

هفته گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ۱۱ صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF) را تأیید کرد که مجموع معاملات آن‌ها اکنون به ۴.۳۷ میلیارد دلار رسیده است. صندوق‌های ETF بیت کوین، اگر عملکردی مشابه با صندوق‌های ETF طلا داشته باشند می‌تواند قیمت اولین ارز دیجیتال بازار را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

با توجه به داده‌های موجود در بازار، قیمت بیت کوین اولین بار پس از شایعه تأیید ETF بیت کوین به بیش از ۴۸ هزار دلار افزایش یافت. اما بعد از اینکه این خبر پیش از اعلام رسمی و به دنبال هک شدن اکانت SEC رد شد، قیمت آن سریعاً کاهش یافت. سپس دوباره زمانی که SEC به طور رسمی این ETFها را تأیید کرد، قیمت بیت کوین به نزدیک ۴۹ هزار دلار رسید. اما این افزایش قیمت هم پایداری چندانی نداشت و از آن زمان تا کنون بیت کوین بیش از 6 هزار دلار از ارزش خود را از دست داده است.

در حال حاضر بیت کوین در محدوده‌ای رنج در نوسان است‌. نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت بیت کوین

بسیاری از افراد راه‌اندازی ETFهای بیت کوین را با صندو‌ق‌های قابل معامله طلا مقایسه می‌کنند. در ادامه سعی می‌کنیم به مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا بپردازیم.

 

مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا

پلتفرم CCData در آخرین گزارش خود، تأثیر ETF بیت کوین را با راه اندازی اولین ETF طلا در ایالات متحده که در نوامبر ۲۰۰۴ رخ داد، مقایسه کرده است. این گزارش دیدی گسترده در مورد تأثیر بالقوه ETFهای بیت کوین ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند آینده رمز ارزها را تحلیل کند.

در این گزارش توضیح داده شد که قیمت طلا به طور پیوسته از حدود ۳۷۵ دلار در ماه می 2004 به ۴۴۲ دلار در زمان راه اندازی ETFهای طلا افزایش یافت و به دلیل افزایش جریان ورودی قابل توجه به ۴۵۴ دلار رسید. سرمایه گذاری در طلا همیشه به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن بین افراد مرسوم است و این مسئله اعتماد بالایی به طلا ایجاد کرده است.

مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا

قیمت این فلز گران‌بها سپس تا اوایل فوریه ۲۰۰۵ تا ۴۱۱ دلار کاهش یافت. در ادامه این گزارش به این نکته اشاره شده است که بیت کوین نیز ممکن است از چنین الگویی پیروی کند. 

تا اینجای کار عملکرد ETFهای بیت کوین بسیار قابل قبول بوده و شرکت‌های ارائه دهنده این صندوق‌ها توانستند جذب سرمایه خوبی را تجربه کنند. اما آیا این اتفاق منجر به افزایش قیمت بیت کوین نیز خواهد شد؟ روند بعدی بیت کوین صعودی است یا نزولی؟ در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد‌.

 

آیا قیمت بیت کوین فاز جدید صعودی خود را آغاز خواهد کرد؟

قیمت بیت کوین پس از تأیید صندوق‌های قابل معامله، با اصلاح قدرتمندی مواجه شد. این اصلاح به دلیل سیو سود گسترده‌ی خریداران در قیمت‌های پایین‌تر و همچنین ماینرها بود که با فروش بیش از یک میلیارد دلار بیت کوین رکورد چند ماهه خود را جابه‌جا کردند.

در اینجا شاید بهتر باشد دوباره نگاهی به عملکرد طلا پس از تأیید ETFهایش داشته باشیم. برای این کار باید بگوییم که طلا با اینکه پس از تأیید ETFها با ریزش قیمت مواجه شد، اما چند سال بعد در آگوست ۲۰۱۱ توانست بالاترین سطح تاریخی خود را ثبت کند. در تصویر زیر نموداری از عملکرد طلا پس از راه‌اندازی ETFهایش را در کنار نمودار بیت کوین و احتمال‌های پیش رو مشاهده می‌کنید.

مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا

پس از این اتفاق، شرکت SPDR Gold Shares (GLD) بزرگ‌ترین ETF جهان شد و حتی از ETFهای S&P 500 Trust از نظر ارزش عبور کرد. پس می‌شود این‌گونه گفت: در حالی که بیت کوین با طلا رقابت می‌کند تا به "یک کلاس دارایی جایگزین به عنوان ذخیره تبدیل ارزش" تبدیل شود، پتانسیل رشد آن در بلند مدت افزایش می‌یابد‌.

 

تقابل طلا و بیت کوین جدی‌تر از همیشه

قیمت طلا از زمان راه اندازی اولین ETF خود به شدت افزایش یافته و اکنون در قیمت ۲۰۵۰ دلار معامله می‌شود، که نشان دهنده افزایش بیش از ۴۴۵ درصد در دو دهه گذشته است. البته عملکرد قیمت بیت کوین از زمان راه اندازی آن بسیار بهتر بوده، اما ارزش بازار آن هنوز ۸۳۰ میلیارد دلار است. در مقایسه با بازار ۱۳.۷ هزار میلیارد دلاری طلا بیت کوین راه بسیار زیادی را در پیش دارند.

به نظر می‌رسد تأیید ETFهای بیت کوین می‌تواند آغاز یک دوران مهم برای بیت کوین باشد‌. تصمیم‌گیری در مورد نتیجه نهایی و اینکه قیمت بیت کوین می‌تواند تا کجاها رشد کند شاید هنوز زود باشد اما می‌توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی برای آینده بیت کوین رخ دهد.

ورود بیشتر بیت کوین به بدنه اصلی اقتصاد می‌تواند برای بازار رمز ارزها پیامدهای مثبتی داشته باشد. جذب سرمایه‌های جدید باعث می‌شود اعتماد کاربران به این ارز دیجیتال و سپس دارایی‌های کریپتویی افزایش پیدا کند و این مسئله برای رونق گرفتن اقتصاد غیر متمرکز بسیار حیاتی است‌.

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه ETFهای بیت کوین و طلا بپردازیم و ببینیم که تحلیل‌گران در مورد این اتفاق چه نظری دارند. در آخر باید گفت که زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و باید دید آیا ETFهای بیت کوین می‌توانند طبق انتظارات عمل کنند یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد