جستجو در بیتفا
  • شبکه مالتی‌ورس ایکس
  • بنیان‌گذار پروژه MultiversX
  • شبکه MultiversX چگونه کار می‌کند؟
  • متاچین در پروژه MultiversX
  • استفاده از شاردینگ
  • مکایزم اجماع اثبات امن سهام (SPoS) در MultiversX
  • چه چیزی مالتی‌ورس ایکس را متمایز کرده است؟
  • ارزدیجیتال eGLD چیست؟
  • نحوه توزیع و عرضه ارز eGLD
  • از کدام صرافی‌ها رمزارز eGLD را بخریم؟
  • ارز ای گلد را در کدام کیف‌پول‌ها نگه‌داری کنیم؟
  • محصولات مالتی‌ورس ایکس چیست؟
  • نقشه‌راه پروژه MultiversX
شبکه MultiversX چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال eGLD

شبکه MultiversX چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال eGLD

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
۹ دقیقه
۱
۶۱۰
توسط :
یاسمن یزدان دوست

شبکه MultiversX همان پروژه الراند (Elrond) است. در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۳ آبان ۱۴۰۱) مدیرعامل این شرکت به نام بنیامین مینکو پیامی مبنی بر برندینگ مجدداً شبکه، در توییتر منتشر کرد. در این توییت از افزایش تمرکز بیشتر شرکت برروی متاورس صحبت شد. همچنین اشاره کرد که چشم‌انداز پروژه، ایجاد پلی بین دنیاها است. از آن روز به بعد نام شبکه از الراند به مالتی‌ورس ایکس تغییر یافت اما در زیرساخت‌های فنی تغییری ایجاد نشد. بعد از Rebranding، سه محصول xFabric، xPortal و xWorlds را راه‌اندازی کرد. اما پروژه شبکه MultiverseX چیست؟ چه مزیتی نسبت به رقبا دارد؟ آیا ارز دیجیتال eGLD ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم شبکه مالتی‌ورس ایکس چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

توییت بنیامین مینکو

 

شبکه مالتی‌ورس ایکس

شبکه مالتی‌ورس ایکس (MultiversX) یک پروتکل بلاکچینی لایه یک است که با استفاده از مکانیزم شاردینگ، پردازش تراکنش‌ها را بشدت افزایش می‌دهد. این مکانیزم باعث مقیاس‌پذیری بالای شبکه شده است. شبکه مالتی‌ورس ایکس از ویژگی‌هایی از جمله قراردادهای هوشمند، تسویه تراکنش و صدور توکن‌هایی با استاندارد شخصی خود پشتیبانی می‌کند. این پروژه خود را به عنوان یک اکوسیستم فناوری برای اینترنت جدید (New Internet) توصیف می‌کند که شامل Fintech و دیفای است. پلتفرم اجرای قراردادهای هوشمند آن قابلیت انجام 15،000 تراکنش در ثانیه، فاینالیتی (زمان نهایی سازی تراکنش) در کمتر 6 ثانیه و هزینه تراکنش 0.001 دلار را دارد.

 

بنیان‌گذار پروژه MultiversX

شبکه مالتی‌ورس ایکس در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط برادران بنیامین و لوسین مینکو همراه با لوسین تودئا تأسیس شد. آنها این شبکه را به عنوان یک راه حل برای حل مشکل قابلیت مقیاس پذیری بلاکچین معرفی کردند. آن‌ها مشکل مقیاس‌پذیری را به عنوان مهمترین مشکل صنعت در نظر داشتند.

قبل از تأسیس MultiversX، بنیامین و لوسین مینکو شرکت MetaChain Capital را تأسیس کرده بودند که یک صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال است. بنیامین مینکو به عنوان مدیرعامل و لوسین مینکو به عنوان مدیر فناوری این شرکت فعالیت می‌کردند. آن دو همچنین شرکت ICO Market Data را تأسیس کرده بودند که یک جمع‌آورنده اطلاعات درباره عرضه اولیه کوین بود.

بنیامین مینکو همچنین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ مسئول محصول، بازاریابی و اجتماع برای پلتفرم بلاکچین NEM بود. علاوه بر این، سرمایه‌گذار اولیه در پروژه‌هایی مانند Zilliqa (ZIL)، Tezos (XTZ)، Brave و Binance بود. لوسین مینکو نیز تجربه‌ای بیشتر به عنوان یک مهندس فناوری اطلاعات و متخصص امنیت دارد. او با شرکت‌هایUhrenwerk 24، Cetto و Liebl Systems همکاری کرده است.

لوسین تودئا کارآفرین فناوری است که قبلاً Soft32 (یک سایت بررسی و دانلود نرم‌افزار) را تأسیس و به عنوان مدیرعامل آن خدمت می‌کرد. همچنین وی شریک mobilPay، یک برنامه پرداخت موبایل بود. او همچنین در شرکت تکنولوژی بایومتریک TypingDNA و پلتفرم حسابداری SmartBill سرمایه‌گذاری کرده است.

لوسیان مینکو

 

شبکه MultiversX چگونه کار می‌کند؟

شبکه مالتی‌ورس ایکس از ویژگی‌های مشترک شبکه‌های رمزارز دیگر، از جمله قراردادهای هوشمند، تسویه تراکنش و صدور توکن پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند  Rust، C  و C++ برای نوشتن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد مالتی‌ورس ایکس، نسخه‌های طراحی شده از شاردینگ و اثبات سهام است که به پردازش تقریباً ۱5٬0۰۰ تراکنش در ثانیه کمک می‌کند. در ساختار شبکه مالتی‌ورس ایکس از سه مکانیزم استفاده شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. به ترتیب متاچین، شاردینگ و اثبات امن سهام را توضیح خواهیم داد.

 

متاچین در پروژه MultiversX

متاچین لایه‌ای از بلاکچین است که در شارد (بخش) خاصی از بلاکچین اجرا می‌شود و وظیفه پردازش تراکنش‌ها را ندارد. این محصول وظایف گسترده و کارایی بالایی دارد؛ از جمله: ارتباط بین شاردها، ذخیره‌سازی رجیستری اعتبارسنج‌ها، ثبت هدر بلاک‌های پردازش‌ شده، پردازش پاداش و مجازات و غیره.

 

استفاده از شاردینگ

مکانیزم پردازش تراکنش مالتی‌ورس ایکس به نام "شاردینگ انطباقی" است که سیستم را به زیرمجموعه‌هایی از گره‌ها برای تأیید تراکنش‌ها تقسیم می‌کند. پس از پردازش تراکنش‌ها، شاردها آن‌ها را در متاچین (بلاکچین مرکزی مالتی‌ورس ایکس) پخش می‌کنند تا در آن تسویه و نهایی می‌شوند.

هر ۲۴ ساعت، یک سوم گره‌های تأیید تراکنش در هر شارد به شارد جدید منتقل می‌شوند. این مکانیزم از توطئه میان ولیدیتورها در هر شارد جلوگیری می‌کند. بلاکچین‌های مانند پروژه Near Protocol و Polkadot نیز از این روش استفاده می‌کنند.

 

مکایزم اجماع اثبات امن سهام (SPoS) در MultiversX

هسته اصلی هر بلاکچین مکانیزم اجماع به کار رفته در  آن است. بلاکچین MultiversX از مکانیزم اجماع اثبات امن سهام (SPoS) استفاده می‌کند. مکانیزم اجماع ذکر شده نوعی توافق بر پایه اثبات سهام (PoS) است که نظام توزیع شده از کامپیوترهایی که بلاکچین را اجرا می‌کنند، هماهنگ می‌کند. شاردینگ نقش بسیار اساسی در این سیستم اجماع ایفا می‌کند.

اعتبارسنج‌هایی (Validator) که بلاکچین مالتی‌ورس ایکس را اجرا می‌کنند، از SpoS استفاده می‌کنند. از این مکانیزم برای امنیت شبکه، تأیید تراکنش‌ها و توزیع ارز‌های eGLD تازه استفاده می‌شود.

با این حال، در شبکه مالتی‌ورس ایکس به جای یک زنجیره تک، شاردها وجود دارند. برای ساخت بلاک‌ها، شبکه گره‌های را از میان یکی از شاردها، به جای سیستم کلی انتخاب می‌کند. برای ساخت هر بلاک یک شارد (یک گروه از اعبارسنج‌ها) به صورت رندوم انتخاب می‌شود. البته برای امنیت حداکثری ترکیب خود این شاردها (گروه‌ها) نیز پس از هر دوره تغییر می‌کند. این مکانیزم به نوعی طراحی شده است که در حالی که از شاردینگ در جهت افزایش مقیاس پیذری استفاده می‌کند، امنیت بشدت بالایی نیز دارد.

مکانیزم اجماع Spos

برای رسیدن به تسویه نهایی، ولیدیتورها باید کار تولیدکنندگان بلاک را بررسی کنند و با سایر شاردها در شبکه همگام شوند. پس از ذخیره یک دسته از تراکنش‌ها در بلاکچین مالتی‌ورس ایکس، این مشارکت‌کنندگان به عنوان پاداش، توکن‌های eGLD دریافت می‌کنند.

 

چه چیزی مالتی‌ورس ایکس را متمایز کرده است؟

مالتی‌ورس ایکس خود را به عنوان یک پلتفرم بلاکچینی برای اقتصاد اینترنت جدید، برنامه‌های غیرمتمرکز و استفاده در سازمان‌ها توصیف می‌کند. بزرگترین مزیت آن مقیاس‌پذیری بالای آن است. همچنین اعلام می‌کند که اولین شبکه بلاکچینی است که همه شاردینگ را حتی در ساختار حالت (state) تراکنش‌ها پیاده‌سازی کرده است. طبق مقاله داده‌های ارائه شده توسط پروژه، هدف آن ساخت اکوسیستم خود و تأسیس eGLD به عنوان یک دارایی برای ذخیره ارزش است.

برای دستیابی به این هدف، شبکه بر روی ۳۲۰۰ گره تأییدکننده تقسیم شده است که در چهار شارد قرار دارند. سه شارد اجرایی که هرکدام قادر به انجام ۵۴۰۰ تراکنش در ثانیه هستند و یک شارد هماهنگی به نام "متاچین". معماری تقسیم حالت قابل تطبیق مالتی‌ورس ایکس کاملاً حالت، تراکنش و شبکه را تقسیم می‌کند. با افزودن یک شارد اضافی زمانی که تقاضای ظرفیت بیشتر شود، می‌توان به مقیاس‌پذیری حداکثری آن رسید. این شبکه در محیط آزمایشی با ۱۵۰۰ گره از ۲۹ کشور گروه‌بندی شده در ۵۰ شارد تست شده است و توانسته است ۲۶۳٬۰۰۰ تراکنش در ثانیه را اجرا کند!!

برای افزایش پذیرش، این پروژه همچنین توسعه‌دهندگان را در ساخت برنامه‌ها بر روی پلتفرم حمایت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد ۳۰٪ از هزینه‌های قراردادهای هوشمند را به عنوان حق تألیف دریافت کنند.

شرکت یک ذخیره از توکن‌های eGLD برای سرمایه‌گذاری در شبکه در طول سال اول خود دارد. گره‌های تأییدکننده نرخ سود سالانه ۳۶٪ را دریافت می‌کنند.

 

ارزدیجیتال eGLD چیست؟

رمزارز بومی شبکه مالتی‌ورس ایکس یا همان الراند سابق است. مالتی‌ورس ایکس با امتیاز دادن توکن eGLD به جامعه و شرکت‌کنندگان فعال، به آن‌ها پاداش می‌دهد. eGLD یا الکترونیک گلد، توکن اصلی الراند است. این توکن برای پرداخت هزینه شبکه استفاده می‌شود. این ارز همچنین به عنوان واسطه‌ای بین کاربران پلتفرم و اعتبارسنج‌ها عمل می‌کند. کاربران هزینه تراکنش را با eGLD پرداخت می‌کنند و اعتبارسنج‌ها خدمات را ارائه می‌دهند.

ارز دیجیتال eGLD به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که قراردادهای هوشمند، پروتکل‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را در پلتفرم راه‌اندازی کنند. این توکن شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازد هر عملی را در شبکه انجام دهند. eGLD  با استفاده از پاداش‌های نگهداری و اعتبارسنجی، و همچنین هزینه‌های تراکنش، شبکه مالتی‌ورس ایکس یا همان الراند سابق را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، eGLD  دارای قابلیت حاکمیت است، بنابراین صاحبان آن می‌توانند در تصمیمات شبکه رأی دهند.

کاربران ممکن است به دلیل تلاش MultiversX برای ایجاد یک پلتفرم مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز، به eGLD جذب شوند. eGLD همچنین نقش حیاتی در تامین سوخت محصولات جدید شرکت در متاورس خواهد داشت و از امکانات اضافی برخوردار خواهد بود.

توسعه دهندگان به دلیل توانایی دریافت سهم بیشتری از هزینه‌های تراکنش، به این پلتفرم جذب می‌شوند.

 

نحوه توزیع و عرضه ارز eGLD

توکن‌های MultiversX در ابتدا با نام ERD در Binance Chain با عرضه کلی 20 میلیارد واحد صادر شدند. در نوامبر 2019، 500 میلیون توکن آن سوزانده شد و به عنوان توکن‌های ERC-20 در بلاکچین Ethereum صادر شدند. این پروژه در سپتامبر 2020 یک رویداد تعویض توکن برای دارندگان توکن‌های ERC-20 و BEP-2 خود برای تعویض به توکن‌های eGLD برگزار کرد. در طول این فرآیند، عرضه کلی توکن از 20 میلیارد به 20 میلیون با تنظیم نسبت تعویض 1،000 ERD برای 1 eGLD کاهش یافت. پس از این رویداد ارز eGLD به شبکه اصلی مهاجرت کرد و تبدیل به ارز بومی شد.

توکنومیک ارز eGLD

مدل اقتصادی MultiversX شامل یک عرضه محدود است که از 20،000،000 eGLD آغاز می‌شود. توکن اصلی MultiversX در ابتدا از طریق یک فروش خصوصی در دسترس قرار گرفت.

19٪ از آن در عرضه اولیه به فروش رفت، 7.5% آن به صورت فوری پس از تولید توکن در دسترس قرار گرفت، 15.41% هر سه ماه یک بار منتشر شد.

همچنین الراند یک پیشنهاد اولیه معاملات در Binance برگزار کرد که 25٪ از آن به فروش رفت و به صورت فوری در دسترس قرار گرفت. در تصویر پایین به طور واضحی این توزیع‌ ارزها قابل مشاهده است.

از 56٪ باقی مانده، 7٪ برای پاداش‌های اکوسیستمی رزرو شده است. 50٪ آن به صورت فوری و 50٪ آن پس از شش ماه منتشر می‌شود.

8.5٪ برای بازاریابی و یک استخر شتاب دهنده برای توسعه دهندگان Dapp است (در جهت تقویت اکوسیستم). 81.17٪ آن به صورت فوری و 9.41٪ هر شش ماه یک بار منتشر می‌شود

2٪ برای صندوق جامعه، که 33.3٪ آن به صورت فوری، 33.3٪ پس از شش ماه و 33.3٪ پس از 12 ماه منتشر می‌شود.

  2.5٪برای مشاوران، که پس از یک سال منتشر می‌شود.

19٪ برای بنیانگذاران و اعضای هسته MultiversXاست. (10٪ آن پس از شش ماه منتشر می‌شود، 10٪ پس از 12 ماه، 15٪ پس از 18، 24، 30 و 36 ماه و 20٪ پس از 42 ماه منتشر می‌شود)

17٪ برای شرکت برای حمایت از اکوسیستم است. (33.3٪ آن تنها قابل استفاده برای استیکینگ در سال اول به صورت فوری منتشر می‌شود. 66.6٪ آن در سه قسط مساوی در طول سه سال منتشر می‌شود، که پس از یک سال شروع می‌شود)

 

از کدام صرافی‌ها رمزارز eGLD را بخریم؟

eGLD را می‌توان در صرافی‌های معتبری مانند Binance، OKEx، Bitfinex و BitMax خریداری کرد. ارز لروند را می‌توان در مقابل ارزهای فیاتی مانند دلار آمریکا و روپیه اندونزی، رمزارزهای مانند بیتکوین (BTC) و بایننس کوین (BNB)، و استبل‌کوین‌های مانند تتر (USDT) و بایننس یواس‌دی (BUSD) معامله کرد. همچنین آن را می‌توان در بازارهای نقدی و مشتقات خرید و فروش کرد.

اما با توجه به قوانین فعلی برای کاربران ایرانی صرافی Mexc می‌تواند یک انتخاب مناسب برای معامله ارز دیجیتال eGLD باشد.

 

ارز ای گلد را در کدام کیف‌پول‌ها نگه‌داری کنیم؟

برای نگهداری ارز eGLD، می‌توانید از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger و Trezor استفاده کنید. همچنین، کیف‌پول‌های نرم‌افزاری معروفی مانند MetaMask و Trust Wallet نیز ارز eGLD را پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول تراست ولت به دلیل رابط کاربری آسان و امنیت بالا گزینه مناسبی برای استفاده است.

 

محصولات مالتی‌ورس ایکس چیست؟

در نوامبر ۲۰۲۲، شرکت به طور رسمی با نام MultiversX مجدداً برندینگ شد تا جهت جدید خود در راستای توسعه متاورس نمایان شود. به عنوان بخشی از تحولات جدید خود، MultiversX  سه محصول جدید بر پایه متاورس را راه‌اندازی کرده است:  xFabric، xPortal  وxWorlds.

محصول اول xFabric یک زنجیره قابل تنظیم است که حتی توسعه‌دهندگان خارج از زنجیره مالیورس ایکس (الروند) به راحتی می‌توانند آن را پیاده سازی کنند. زیرساخت زنجیره، قفلی است که پایه جهان متاورس جدید MultiversX را تشکیل می‌دهد.

xPortal را به عنوان یک برنامه چند منظوره برای ذخیره کردن آواتارها، ارزهای رمزنگاری شده و NFT ها توصیف می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده قابل پشتیبانی را معامله کنند. پرداخت‌های فیاتی را ارسال و دریافت کنند. با دوستان گفتگو کنند و کارت بدهی کریپتو-فیات خود را مدیریت کنند.

xWorlds  محرکی خواهد بود که توسعه‌دهندگان و گیمرها می‌توانند در آن دنیاهای دیجیتال فراگیر خود را ایجاد کنند.

ارز eGLD

 

نقشه‌راه پروژه MultiversX

دسامبر ۲۰۲۲: صرافیMaiar که نام صرافی شبکه الراند بود به xExchandge تغییر نام داد.

ژانویه ۲۰۲۳: مرکز هنری Inspire Art به xSpotlight تغییر نام داد. همچنین مرورگر بلاکچینی Elrond Explorer به MultiversX Explorer  تغییر نام داد.

فوریه ۲۰۲۳: کیف‌پول Elrond Web Wallet به MultiversX Wallet تغییر نام داد. همچنین Maiar App تبدیل به xPortal شد.

مارچ ۲۰۲۳: پل بلاکچینی Ad-Astra به MultiversX bridge تغییر نام داد.

مه ۲۰۲۳: نرم‌افزار پرداخت آنلاین UTRUST  و Twispay به xMoney تغییر نام داد.

ژون ۲۰۲۳: شتاب‌دهنده استارتاپ Maiar Launchpad به xLaunchpad تغییر نام داد.

در سه ماهه سوم ۲۰۲۳: xFabric ماژول بلاکچینی خلاق، برای افراد و برندها در دسترس قرار خواهد گرفت.

در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳:  xWorlds رونمایی خواهد شد. 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد