جستجو در بیتفا
  • اعلام نظر رسمی SEC در مورد تایید صندوق‌های ETF بیت کوین
  • تأثیر اتفاقات مرتبط با ETF بیت کوین بر بازار آلت کوین‌ها
  • نگاهی به آینده بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۴
  • تفاوت صندوق‌های ETF و ETP بیت کوین
تأیید نهایی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین توسط SEC با یک سوال بزرگ؛ ETP یا ETF؟!

تأیید نهایی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین توسط SEC با یک سوال بزرگ؛ ETP یا ETF؟!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
۵ دقیقه
۲
۴۰۱
توسط :
مبین رزمخواه

شب گذشته بالاخره اعلامیه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در مورد ETFهای بیت کوین منتشر شد. صندوق‌های قابل معامله بیت کوین پس از یک سال قرار داشتن در صدر جدول اخبار بیت کوین امروز به تأیید SEC رسیدند. اما هنوز هم سؤالات و حواشی در مورد این صندوق‌ها زیاد است. در ابتدا شاهد هک شدن اکانت توییتر SEC بودیم و اکنون نیز یک کارشناس این نهاد اعلام کرد که SEC اکنون ETPهای بیت کوین رو مورد تأیید قرار داده نه صندوق‌های ETF! در این مقاله سعی می‌کنیم نگاه کاملی به مسئله تایید صندوق‌های ETF بیت کوین داشته باشیم و اتفاقاتی که در بازار کریپتو در جریان است را مرور کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

اعلام نظر رسمی SEC در مورد تایید صندوق‌های ETF بیت کوین

صندوق‌های ETF بیت کوین که تأیید آن‌ها توسط SEC بیش از یک سال طول کشید، شب گذشته بالاخره مورد تأیید این سازمان قرار گرفتند. صندوق‌های ETF بیت کوین این ارز دیجیتال را در بین دارایی‌های قابل معامله در بازار بورس آمریکا تبدیل می‌کند.

در بامداد سه شنبه و اوایل روز ۱۰ ژانویه، خبر جعلی تأیید این صندوق‌ها توسط اکانت توییتر SEC منتشر شد‌. گری گنسلر (Gary Gensler) رئیس این سازمان به سرعت اعلام کرد که اکانت توییتر سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا هک شده و توییت جعلی است!

این اتفاق نوسانات زیادی در بازار کریپتو ایجاد کرد. قیمت بیت کوین در واکنش به این خبر تا نزدیکی ۴۸ هزار دلار نیز رفت اما به سرعت سقوطی را تا ۴۴۸۰۰ دلار تجربه کرد. بیت کوین در زمان نگارش این خبر در محدوده 46250 دلار قرار دارد و توانسته روند صعودی خود را بازیابی کند. در تصویر پایین نمودار بیت کوین در تایم فریم یک ساعته را مشاهده می‌کنید.

نمودار ساعتی قیمت بیت کوین

این اتفاقات و حواشی ETF بیت کوین روی سایر ارزهای دیجیتال نیز تأثیرگذار بود. در ادامه توضیح بیشتری در این مورد ارائه می‌کنیم.

 

تأثیر اتفاقات مرتبط با ETF بیت کوین بر بازار آلت کوین‌ها

پس از نوسانات و فراز و فرودی که بیت کوین تجربه کرد، بازار آلت کوین‌ها رشد خوبی تجربه کردند. قیمت اتریوم در شب گذشته توانست از سد مقاومت ۲۵۰۰ دلاری خود عبور کند و خود را تا محدوده 2640 یز برساند. اتریوم نیز اکنون شرایط صعودی به خود گرفته است. در تصویر زیر نمودار قیمت اتریوم در تایم فریم یک ساعته را مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت اتریوم

 

با توجه به آمار و اطلاعاتی که به آن‌ها اشاره شد. به نظر می‌رسد آینده رمز ارزها در سال ۲۰۲۴ مثبت و صعودی است. در ادامه این مقاله با بررسی آینده رمز ارزها در سال ۲۰۲۴ همراه ما باشید.

 

نگاهی به آینده بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۴

اکنون در شرایطی هستیم که بیت کوین به عنوان یک دارایی قانونی در بازارهای بورس آمریکا پذیرفته شده است. صندوق‌های قابل معامله بیت کوین فعالیت خود را از امروز به صورت رسمی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ آمریکایی آغاز کردند.

این اتفاق باعث می‌شود تا بیت کوین در کنار بسیاری از دارایی‌های بزرگ قرار بگیرد. احتمال می‌رود در سال ۲۰۲۴ حجم زیادی از سرمایه وارد بازار این ارز دیجیتال شود. این اتفاق روی سایر رمز ارزها نیز تأثیر زیادی دارد و می‌تواند باعث رشد آن‌ها شود‌.

مارکت کپ کل بازار کریپتو پس از چند روز اصلاح، با تایید صندوق‌های ETF بیت کوین روند صعودی خود را دوباره از سر گرفت. در تصویر پایین نمودار مخصوص این شاخص در زمان نگارش این مقاله را مشاهده می‌کنید.

مارکت کپ کل بازار

حجم بازار آلت‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین) که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید نیز اکنون در یک روند صعودی قرار گرفته است.

مارکت کپ آلت کوین

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که امروز برخی از کارشناسان مالی آمریکا اعلام کردند چیزی که اکنون مورد تأیید SEC قرار گرفته ETFهای بیت کوین نیست. آن‌ها معتقدند SEC اکنون صندوق‌هایی را مورد تأیید قرار داده که باید به آن‌ها ETP گفت! 

تفاوت صندوق‌های ETF و ETP بیت کوین چیست؟ آیا این مسئله برای فعالان بازار ارز دیجیتال مهم است؟ در بخش پایانی مقاله امروز به این مسئله اشاره می‌کنیم.

 

تفاوت صندوق‌های ETF و ETP بیت کوین

ETP بیت کوین یا ETF

صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که شرکت‌ها و کارگزاری‌های بورسی در آمریکا آن‌ها را  در دسترس عموم مردم و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. افراد و نهادهای مالی با خرید این صندوق‌ها می‌توانند در سود ایجاد شده از افزایش قیمت بیت کوین سهیم باشند. البته ممکن است افراد از کاهش قیمت بیت کوین نیز متضرر شوند.

واکنش امروز کارولین کرنشاو (Caroline Crenshaw) یکی از اعضای SEC به خبر تایید صندوق‌های ETF بیت کوین قابل توجه است‌. او معتقد است چیزی که SEC اکنون تأیید کرده ETF بیت کوین نیست و باید ETP بیت کوین نامیده شود.

صندوق‌های ETP یا Exchange-Traded Product (محصولات قابل معامله در کارگزاری) نوعی اوراق بهادار است که در بازار معامله می‌شود و ارزش آن بر اساس دارایی مبنا مانند سهام، اوراق قرضه، کالا، ارز یا شاخص تعیین می‌شود. بیت کوین اکنون باید به این دسته بندی اضافه شود. صندوق‌های ETF مخصوص دارایی‌هایی است که به صورت رسمی جزء طبقه بندی دارایی‌های شناخته شده در بازار آمریکا محسوب می‌شوند.

تفاوت اصلی بین صندوق‌های ETP و ETF در این است که صندوق‌های ETP می‌توانند از انواع مختلفی باشند که هر کدام ویژگی‌ها، ریسک‌ها و مزایای مخصوص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال در برخی از ETPها عنوان می‌شود اگر شرکتی که افراد در آن سهام‌های ارائه شده را خریداری کردند ورشکست شد، هیچ ضمانتی به سرمایه‌گذاران پرداخت نمی‌شود!

صندوق‌های ETF اما به این‌گونه نیستند. بسیاری از افراد در آمریکا از ETFها برای پوشش زمان بازنشستگی خود استفاده می‌کنند. این صندوق‌ها الزام حقوقی برای شرکت‌های ارائه دهنده ایجاد می‌کند و تضمین بیشتری برای امنیت دارایی کاربران قائل هستند. گری گنسلر رئیس SEC نیز این مسئله را تأیید کرد که صندوق‌های تأیید شده کنونی باید ETP بیت کوین خوانده شوند!

به نظر می‌رسد هنوز اخبار تایید صندوق‌های ETF بیت کوین به پایان نرسیده است. باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی در بازار رمز ارزها رخ خواهد داد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد