جستجو در بیتفا
  • بررسی تفاوت‌های معاملات اسپات و فیوچرز
  • معامله اسپات چیست؟
  • نکات مهم برای انجام معاملات اسپات
  • معامله اسپات برای چه افرادی مناسب است؟
  • معاملات فیوچرز چیست؟
  • ویژگی‌های مهم معاملات فیوچرز
  • نکات مهم در انجام معاملات فیوچرز
  • معاملات فیوچرز برای چه کسانی مناسب است؟
  • معاملات اسپات بهتر است یا فیوچرز؟
  • پاسخ به برخی از پرسش‌های رایج در مورد اسپات و فیوچرز
اسپات و فیوچرز چیست؟ بررسی تفاوت آن‌ها

اسپات و فیوچرز چیست؟ بررسی تفاوت آن‌ها

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
۹ دقیقه
۳۴
۷,۷۷۴
توسط :
مبین رزمخواه

در دنیای بازارهای مالی امکانات و ویژگی‌های مختلفی طراحی شده تا انواع معامله‌گران بتوانند با توجه به نیازهای خود معاملات مناسب را انتخاب کنند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز تلاش شده تا برای تریدرها امکاناتی مشابه با سایر بازارهای مالی مانند فارکس فراهم شود. معاملات اسپات و معاملات فیوچرز را شاید بتوان متداول‌ترین روش معامله در بین فعالان بازار دانست. این دو نوع معامله هر کدام بر اساس اصول متفاوتی ساخته شده که قبل از فعالیت در بازار باید با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید. اما تفاوت اسپات و فیوچرز چیست؟

در این مقاله به بررسی سوال ذکر شده می‌پردازیم و تمامی نکاتی که لازم است در مورد این نوع معاملات بدانید را با شما در میان می‌گذاریم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

بررسی تفاوت‌های معاملات اسپات و فیوچرز

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، معاملات اسپات و فیوچرز رایج‌ترین نوع معاملات در بین تریدرهای بازارهای مبتنی بر خرید و فروش ارز دیجیتال است. صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز مختلفی اکنون از این نوع معاملات پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید برای کسب سود از بازار کریپتو از آن‌ها استفاده کنید. برای درک تفاوت‌های معاملات اسپات و فیوچرز لازم است که ابتدا هر کدام را به صورت دقیق بشناسید و ویژگی‌هایشان را بدانید.

در ادامه این مقاله به معرفی معاملات اسپات و فیوچرز می‌پردازیم و سپس به این پرسش پاسخ خواهیم داد که اسپات بهتر است یا فیوچرز؟ ابتدا به سراغ معاملات اسپات می‌رویم.

فرق اسپات و فیوچرز

 

معامله اسپات چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال معمولاً افراد برای کسب سود و یا سرمایه‌گذاری اقدام به خرید رمز ارزها می‌کنند. در این حالت زمانی که شما در یک صرافی اقدام به خرید یک رمز ارز کنید، مالکیت مستقیم و دائمی آن را در اختیار می‌گیرید و حتی می‌توانید آن را به سایر کیف پول‌های خود منتقل کنید. به این نوع معاملات که در آن شما به وسیله دارایی‌هایتان (مثلاً دلار یا تومان) ارزهای دیجیتال خریداری می‌کنید معاملات اسپات می‌گویند.

در چنین معاملاتی شما دقیقاٌ معادل دارایی اولیه خود، که می‌تواند دلار، تومان و یا یک رمز ارز دیگر باشد، ارز دیجیتال جدید دریافت خواهید کرد. اما در انجام معاملات باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

نکات مهم برای انجام معاملات اسپات

اولین موردی که در این نوع معاملات باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک پلتفرم معاملاتی معتبر است. اگر که قصد دارید از صرافی‌های متمرکز استفاده کنید، حتماً به سراغ گزینه‌های شناخته شده بروید که حجم معاملات بالایی دارند و موارد امنیتی در آن به خوبی رعایت می‌شود. در مورد استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز مانند پلتفرم Uniswap نیز به شاخص حجم معاملات روزانه و میزان نقد شوندگی دارایی‌هایی که قصد خرید دارید توجه کنید.

برای موفقیت در معاملات اسپات، پیدا کردن کف قیمتی برای شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این نوع معاملات تنها از طریق افزایش یک رمز ارز به سود خواهید رسید. پس لازم است که تحلیل تکنیکال و نقاط مناسب برای ورود به معامله را به خوبی شناسایی کنید.

این نوع معامله در روندهای صعودی که در بازار شکل می‌گیرد مناسب است و می‌تواند برای تریدرها بازدهی خوبی ایجاد کنند. اما اگر تحلیل شما درست از آب در نیاید، با کاهش ارزش دارایی خریداری شده و در نهایت با ضرر مواجه می‌شوید.

 

معامله اسپات برای چه افرادی مناسب است؟

همان‌طور که می‌دانید فعالیت در بازارهای مالی یک امر کاملاً شخصی است که میزان موفقیت در آن برای افراد مختلف متفاوت است. شما به عنوان یک معامله‌گر باید بتوانید نیازها و ویژگی‌های خود را به خوبی شناسایی کنید تا در این بازار به موفقیت برسید.

به صورت کلی می‌توان گفت که معاملات اسپات برای افرادی مناسب است که در ابتدای راه یادگیری ترید هستند. در این نوع معامله ریسک کم‌تری نسبت به معاملات فیوچرز وجود دارد، که البته باعث می‌شود سودهای بعضاً کمتری نسبت به بازار فیوچرز برای افراد ایجاد شود. توصیه ما این است که ابتدا کامل به نکات و ویژگی‌های معاملات اسپات مسلط شوید و زمانی که توانستید در این نوع معاملات بازدهی خوبی داشته باشید، سایر معاملات مانند فیوچرز را نیز امتحان کنید.

ترید ارز دیجیتال

تا اینجای مقاله به معاملات اسپات پرداختیم و سعی کردیم ویژگی‌ها و نکات مورد نیاز در مورد آن را بیان کنیم. در ادامه این متن با معرفی معاملات فیوچرز همراه ما باشید.

 

معاملات فیوچرز چیست؟

در حواب به اسپات و فیوچرز چیست امکنون زمان آشنایی با معاملات فیوچرز ایت.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از معاملات فیوچرز داشته باشیم باید بگوییم که این نوع معامله صرفاً یک خرید و فروش ساده نیست. در معاملات فیوچرز شما در اصل یک قرارداد با صرافی منعقد خواهید کرد و بر اساس تحلیل خود از قیمت آینده یک دارایی، وارد معامله می‌شوید.

در این روش بر خلاف معامله اسپات، شما مالک ارز دیجیتالی که روی آن معامله باز می‌کنید نیستید و تنها مالک قرارداد و تعهدی هستید که بین شما و صرافی اجرا می‌شود. در واقع شما تعهدی به صرافی می‌دهید که رمز ارز مورد نظر طبق تحلیل شما پیش برود و بر اساس آن می‌توانید به خرید و فروش مشغول شوید.

معاملات فیوچرز در دو نوع استاندارد و پرپچوال ارائه می‌شود. معاملات فیوچرز استاندارد دارای یک تاریخ انقضا هستند اما در فیوچرز پرپچوال تریدرها می‌توانند به صورت نامحدود معامله خود را باز نگه دارند. تفاوت فیوچرز استاندارد و پرپچوال در نوع اجرا و میزان ریسک آن نیز هست که باید به آن توجه داشته باشید.

 

ویژگی‌های مهم معاملات فیوچرز

مهم‌ترین ویژگی معاملات فیوچرز همان حالت قراردادی بودن آن است. مانند هر قرارداد مالی دیگر، زمانی که اقدام به باز کردن معاملات فیوچرز می‌کنید باید یک وجه ضمانتی داشته باشید. از این وجه ضمانت، که همان سرمایه شما است، برای مواقعی استفاده می‌شود که تحلیل شما درست از آب در نیاید و صرافی برای برداشت کارمزد و سایر موارد از آن استفاده خواهد کرد.

از دیگر ویژگی‌های  برجسته معاملات فیوچرز امکان استفاده از اهرم در خرید و یا فروش رمز ارزها است. در معاملات اسپات شما دقیقاٌ مطابق با دارایی اولیه خود، ارز دیجیتال مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد؛ اما در فیوچرز شما می‌توانید با استفاده از اهرم‌ها، 2 تا 100 برابر دارایی اولیه خود از صرافی قرض بگیرید.

ترید ارز دیجیتال

معاملات اهرم دار در اصل با استفاده از دارایی صرافی و دانش تحلیل تریدرها انجام می‌شود. در این حالت شما مالک حجم معامله‌ای که باز می‌کنید نیستید، اما در سود و یا ضرر کل معامله به صورت مستقیم سهیم خواهید بود. هنگام باز کردن معامله فیوچرز اگر که تحلیل شما درست از آب در بیاید، تمام سودی که دریافت کرده‌اید متعلق به شما خواهد بود و تنها لازم است که کارمزد صرافی را پرداخت کنید.

اما اگر تحلیل شما غلط باشد، صرافی اجازه نمی‌دهد دارایی‌هایی که به شما قرض داده وارد ضرر شود. به همین دلیل از دارایی اولیه شما برای پوشش ضرر معامله استفاده می‌کند و زمانی که دارایی‌هایتان برای پر کردن ضرر کافی نباشد، معامله به صورت خودکار بسته خواهد شد. در این حالت حساب شما در اصطلاح لیکوئید می‌شود.

پس توجه داشته باشید با اینکه امکان استفاده از دارایی‌های صرافی برای ترید کردن می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما اگر رمز ارز مورد نظر طبق تحلیل شما حرکت نکند، ضرری به مراتب بیشتر از معاملات اسپات را تحمل خواهید کرد.

از امکانات جذاب دیگری که در معاملات فیوچرز وجود دارد، امکان باز کردن معاملات دو طرفه در بازار است. در این حالت شما می‌توانید از ریزش یک رمز ارز نیز کسب سود کنید. به این نوع معاملات، معامله‌های فروش (شورت -  Short) گفته می‌شود که امکان تجربه کردن آن‌ها تنها در بازار فیوچرز وجود دارد.

در معاملات شورت شما تحلیل می‌کنید که یک دارایی با ریزش قیمت مواجه خواهد شد. این تحلیل خود را در قالب یک معامله با صرافی در میان می‌گذارید. سپس صرافی با توجه به میزان دارایی اولیه شما و اهرمی که انتخاب کرده‌اید، میزان مشخصی از یک رمز ارز در اختیار شما قرار می‌دهد. سپس شما رمز ارز مورد نظر را در قیمت فعلی می‌فروشید و منتظر می‌مانید تا این رمز ارز با ریزش مواجه شود. پس از اینکه آن ارز دچار ریزش قیمت شد شما اقدام به خرید می‌کنید و در این حالت از اختلاف قیمت ایجاد شده بین سقف و کف قیمتی سود خواهید کرد.

 

نکات مهم در انجام معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز امکانات بسیار جذابی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که می‌تواند بازدهی افراد را تا حد زیادی افزایش دهد. اما توجه داشته باشید که این افزایش بازدهی با افزایش ریسک معاملات همراه است.

در زمان استفاده از اهرم، ریسک معامله با توجه به اهرم انتخابی بالا می‌رود و هرچه اهرم بالاتر باشد، شما میزان بیشتری از سرمایه اصلی خود را به عنوان تضمین در اختیار صرافی قرار خواهید داد. پس در انتخاب اهرم همیشه دقت لازم را داشته باشید و هیچ گاه از اهرم‌های بالا بدون مدیریت سرمایه استفاده نکنید.

در معاملات فیوچرز و در اهرم‌های پایین می‌توانید حجم بیشتری از سرمایه خود را وارد کنید و هرچه که اهرم معامله را بالاتر می‌برید، سعی کنید میزان سرمایه‌ای که درگیر می‌کنید را کاهش دهید.

ترید ارز دیجیتال

 

معاملات فیوچرز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر که قصد انجام معاملات فیوچرز را دارید باید علم تحلیل تکنیکال را تا حد پیشرفته آموزش دیده باشید و در اجرای آن از تسلط کافی برخوردار باشید. این نوع معاملات معمولاٌ در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به نتیجه می‌رسند و فردی که قصد ترید در بازه‌های زمانی کوتاه را دارد باید علاوه بر تسلط بر علم نمودار خوانی و تحلیل تکنیکال، باید تسلط بالایی بر روحیات و ذهن خود داشته باشد. در این حالت معمولاً فشار روانی بیشتری به تریدرها وارد می‌شود که می‌تواند برای برخی غیر قابل تحمل باشد.

پس اگر با تحمل ریسک بالا مشکلی ندارید و می‌توانید به خوبی در زمان انجام معامله تسلط روحی و روانی خود را حفظ کنید، این نوع معامله می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر ریسک پذیری پایینی دارید توصیه می‌کنیم به سراغ معاملات اسپات بروید. یا اینکه می‌توانید مدتی را با استفاده از یک حساب دمو (آزمایشی) در بازار فیوچرز فعالیت کنید تا با ویژگی‌های آن به خوبی آشنا شوید و سپس با سرمایه واقعی اقدام به ترید کنید.

 

حال که با ویژگی‌های هر کدام از معاملات آشنا شدیم، این پرسش مطرح می‌شود که اسپات بهتر است یا فیوچرز؟ در قسمت انتهایی سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم.

 

معاملات اسپات بهتر است یا فیوچرز؟

در این مقاله سعی کردیم به سوال اسپات و فیوچرز چیست پاسخ دهیم و ویژگی‌های هر کدام از معاملات را برای شما بیان کنیم. همچنین به این نکته نیز اشاره شد که هر کدام از این معاملات برای چه افرادی مناسب هستند. در پاسخ به این سؤال که کدام یک از این دو نوع معامله بهتر است، نمی‌توان پاسخ دقیقی ارائه کرد. زیرا هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و افراد مختلف می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های آن‌ها سودهای متفاوتی را برای خود رقم بزنند.

پس این مسئله کاملاً به شما بستگی دارد که چه نوع معامله‌ای برای شما بهتر است. اگر شخص ریسک پذیری هستید و مباحث تحلیل تکنیکال را به خوبی آموزش دیده‌اید و توانایی این را دارید که تسلط روانی خود را در زمان معامله حفظ کنید، بازار فیوچرز برای شما بسیار جذاب خواهد بود. اما اگر در اوایل آموزش ترید هستید و می‌خواهید معاملاتی با ریسک پایین باز کنید، به شما فعالیت در بازار اسپات را توصیه می‌کنیم.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که فعالیت در هر کدام از این بازارها نیازمند رعایت اصول مدیریت سرمایه است. برای تسلط هر چه بیشتر در این معاملات باید تمرین کنید و آموزش ببینید تا بتوانید به بازدهی دلخواه خود از بازار ارزهای دیجیتال برسید.

 

پاسخ به برخی از پرسش‌های رایج در مورد اسپات و فیوچرز

من از ابتدا قصد ورود به بازار فیوچرز را دارم آیا موفق خواهم شد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روند منطقی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال همان‌طور که در متن به آن اشاره کردیم این است که ابتدا در بازار اسپات فعالیت خود را آغاز کنید و زمانی که به مباحث تکنیکال مسلط شدید وارد بازار فیوچرز شوید. اگر که اصرار دارید تا از ابتدا در بازار فیوچرز فعالیت کنید حتماً مدتی را با یک حساب دمو کار کنید و سپس با پول واقعی خود اقدام به باز کردن معامله کنید.

سود کردن در کدام بازار ساده‌تر است؟ اسپات و یا فیوچرز؟

این سوال مخصوص افرادی است که تجربه کافی در بازار ندارند! سود کردن در هر بازاری کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین و مهارت فراوان دارد. مقایسه میزان سود دریافتی از بازار اسپات و فیوچرز کاملاً در تریردهای مختلف متفاوت است. تشخیص کف قیمتی و توکن‌های تازه وارد پر پتانسیل می‌تواند سود جذابی برای شما ایجاد کند. همچنین از طرفی تشخیص درست روند بعدی و قدرت حرکت هر ارزی می‌تواند شما را در بازار فیوچرز به سودهای قابل توجهی برساند. 

سوالات متداول در رابطه با تفاوت اسپات و فیوچرز

مدیریت معامله در اسپات ساده‌تر است یا فیوچرز؟

مدیریت معامله باز در حالت اسپات ساده‌تر است زیرا در معاملات فیوچرز به دلیل وجود اهرم نوسانات کوچک ممکن است تغییرات زیادی در میزان سود و یا ضرر ما ایجاد کنند.

بازدهی معامله‌گران در بازار اسپات بالاتر است یا فیوچرز؟

این سوال کاملاً به سبک معامله و درصد برد معاملات یک تریدر بستگی دارد. در کل در صورت رعایت استراتژی درست در ترید، هر دو بازار می‌توانند بازدهی خوبی برای شما ایجاد کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۱۴:۵۰
فرجی
بله برای شروع خوب بود ممنونم
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
موفق باشید!