جستجو در بیتفا
  • شیبا اینو چیست؟
  • خالق شیبا اینو کیست؟
  • اکوسیستم شیبا اینو
  • هدف شیبا اینو چیست؟
  • شیبا اینو در مقابل دوج‌کوین
  • ریسک‌های سرمایه‌گذاری در شیبا
  • احتمال کاهش قیمت در آینده
  • کارایی و موارد استفاده محدود
  • توکنومیک غیر معمول
  • جمع‌بندی
آشنایی با رمز ارز شیبا اینو (Shiba Inu)، قاتل دوج کوین

آشنایی با رمز ارز شیبا اینو (Shiba Inu)، قاتل دوج کوین

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
۷ دقیقه
۱
۱,۲۸۱
توسط :
مینا بشیری

ارز دیجیتال شیبا اینو نامی آشنا در بین تمام کسانی است که با رمز ارز‌ها آشنایی دارند. این رمز ارز با الهام گرفتن از پروژه دوج‌کوین، بر بستر بلاکچین اتریوم راه اندازی شد؛ تیم توسعه دهندگان آن، شیبا را قاتل دوج‌کوین می‌نامند. این ارز در مدت زمانی کوتاه رشد چشم گیری داشته و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است و در زمان نگارش این مقاله در رتبه 15 سایت کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد. اما شیبا اینو چیست؟ چه هدفی دارد؟ چه آینده‌ای برای آن پیش بینی می‌شود؟ دلایل افزایش قیمت آن چیست؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و در پایان به معرفی بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری این رمزارز می‌پردازیم.

 

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو یک توکن است که بر بستر بلاکچین اتریوم و با استاندارد ERC-20 راه اندازی شده است و بلاکچین اختصاصی خود را ندارد. نحوه کار اکوسیستم شیبا اینو در وایت‌پیپر آن تحت عنوان ووف‌پیپر (woof paper) در وب‌سایت رسمی شیبا برای مطالعه در دسترس قرار گرفته است. طبق مطالب گفته شده در این وایت‌پیپر، شیبا اینو به عنوان پاسخ برای سوال: " چه می‌شود اگر یک پروژه کریپتو کارنسی 100 درصد توسط جامعه خود کنترل شود؟ " به‌وجود آمد. ریوشی خالق ناشناس شیبا اینو می‌باشد که محصول خود را به عنوان آزمایشی برای یک جامعه غیرمتمرکز خودمختار در نظر گرفته است. بنابر گفته ریوشی، قدرت یک جامعه غیرمتمرکز می‌تواند یک دارایی بسیار قوی‌تر و با ارزش‌تر بسازد، دارایی که تاکنون تیم‌های متمرکز توانایی ساخت آن را نداشته‌اند.

جامعه شیبا ‌اینو به SHIBArmy معروف است و متشکل از بیش از 500,000 عضو می‌باشد که از هیچ، کار خود را شروع کردند. ریوشی در این رابطه در ووف پیپر توضیح داده است که شیبا اینو بر روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است؛ به این دلیل که از امنیت و ساختار مناسب برخوردار می‌باشد و به پروژه‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمتمرکز فعالیت کنند.

شیبا اینو به عنوان جایگزین دوج‌کوین در نظر گرفته می‌شود و لقب "قاتل دوج کوین" را به خود اختصاص داده است. هر دو شیبا اینو و دوج کوین، میم کوین هستند و از یک نژاد سگ ژاپنی به نام شیبا اینو الهام گرفته شده‌اند که به دلیل چهره بانمک و خندان خارج از فضای کریپتوکارنسی‌ها نیز محبوبیت پیدا کرده است. شیبا و دوج کوین بیش از اینکه به عنوان یک دارایی دیجیتال در نظر گرفته شوند بیشتر به عنوان جوک و شوخی در نظر گرفته می‌شوند. 

 

خالق شیبا اینو کیست؟

اطلاعات مربوط به اکوسیستم شیبا اینو از طریق حساب توییتر shytoshikusama منتشر می‌شد. به این معنی که هویت خالق شیبا اینو نیز همانند خالق بیت‌کوین بصورت یک راز باقی مانده است. او در پستی به همراه عکسی از یک ماهیگیر که تور ماهیگیری خود را در آب انداخته خود را هیچکس (Nobody) خطاب کرده است به این معنی که هویت او اهمیت ندارد و کسی موفق به فاش کردن هویت ریوشی نخواهد شد. ریوشی در زبان ژاپنی به معنای ماهیگیر می‌باشد.

او در پستی در پلتفرم مدیوم این چنین نوشته است: "من از ابتدا گفته‌ام، من هیچ کس نیستم، من مهم نیستم. هر تلاشی برای فاش کردن هویت من حتی اگر موفقیت آمیز باشد، ناامید کننده است. من تنها یک فرد معمولی و قابل تعویض هستم که بر روی کیبورد در حال تایپ کردن هستم."

علاوه بر آن ریوشی اعلام کرد که هیچ توکن شیبا اینویی ندارد. با توجه به افزایش قیمت عجیب شیبا اینو افراد گمان می‌کنند ریوشی به یک میلیونر تبدیل شده است در حالی که ریوشی ادعا می‌کند که حتی یک توکن شیبا نیز ندارد. 

 

اکوسیستم شیبا اینو

توکن های شیبا اینو

این پروژه هم مانند سایر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین دارای یک توکن اصلی است. شیبا اینو (SHIB) ارز اصلی پروژه شیبا اینو است که در ابتدا با یک کوادریلیون (برابر با 1,000 تریلیون) عرضه شد که می‌توان از آن برای پرداخت، ذخیره ارزش و سهام‌گذاری در شبکه شیبا اینو استفاده کرد. ریوشی 50 درصد این مقدار را در صرافی یونی سواپ برای هدف نقدینگی قفل کرد و 50 درصد باقی مانده را به کیف پول ویتالیک بوترین خالق اتریوم انتقال داد. البته ویتالیک در ماه می ‌سال 2021، بیش از 50 تریلیون توکن شیبا را که در آن زمان بیش از 1 میلیارد دلار ارزش داشت برای کمک به درمان ویروس کرونا به هند اهدا کرد. در مدت زمان کوتاهی پس از این کار، ویتالیک 40 درصد از توکن‌های شیبا اینو را با ارسال به آدرس کیف پول غیر فعال از عرضه در گردش خارج کرد و یا به اصطلاح سوزاند.

لیش (LEASH) : توکن لیش دومین توکن اکوسیستم شیبا اینو است. لیش نمایاینگر طرف دیگر اکوسیستم شیبا اینو است که با تعداد 107,646 توکن عرضه شد.

بون (BONE) : توکن بون با عرضه 250,000,000 یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم شیبا اینو است که به جامعه شیبا اینو یا SHIBArmy امکان تصمیم گیری در برنامه‌های اکوسیستم را می‌دهد.

اکوسیستم شیبا اینو همچنین شامل بخش‌های دیگر نیز می‌شود:

ShibaSwap: شیبا سواپ یک پلتفرم فعال در حوزه دیفای می‌باشد که هدف آن فراهم کردن یک محیط امن برای معامله کریپتوکارنسی‌ها به صورت غیر متمرکز می‌باشد. توکن‌های Shib و Leasا برای خرید و فروش در این اکوسیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صرافی کاربران بدون نیاز به احراز هویت قادر به تبادل توکن‌های خود می‌باشند، همچنین می‌توانند در ازای تامین نقدینگی برای این صرافی، پاداش نیز دریافت کنند. 

Shiba Inu Incubator: هدف انجمن شیبا اینو تغییر تمرکز از اشکال محبوب هنری مانند نقاشی، عکاسی و سایر اشکال دیجیتال و کشف راه‌هایی برای خلاقیت و نبوغ است.

Shiboshis: شیبوشی‌ها تعداد 10,000 شیبا اینو ایجاد شده به صورت توکن‌های غیرمثلی هستند که این NFTها بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند. همانطور که می‌دانید توکن‌های غیرمثلی توکن‌های غیر‌قابل‌تعویض هستند که هیچ یک قابل تعویض با دیگری نمی‌باشد.

 

هدف شیبا اینو چیست؟

بر خلاف بسیاری از پروژه‌ها، رمزارز شیبا (Shiba Inu) پیچیدگی خاصی ندارد و مخاطبانش محدود به جامعه‌ای متخصص نمی‌شود. شیبا اینو نه یک راهکار لایه دوم است که در صدد حل مشکل مقیاس‌پذیری باشد، نه یک اوراکل که دنیای واقعی را به درون بلاکچین منتقل کند نه اینترنت نسل سوم است نه اینترنت اشیا! بلکه فقط یک ارز مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که ارزش خود را از جامعه پذیرنده خود می‌گیرد. هدف شیبا ثابت کردن توان یک جامعه برای ارزش دادن به یک دارایی و رساندن آن از هیچ به صدر است که در رسیدن به آن تا به حال خیلی خوب عمل کرده است.

 

شیبا اینو در مقابل دوج‌کوین

از ویژگی‌های جالب شیبا اینو تشابه آن با دوج کوین است. دوج‌کوین که در 6 دسامبر 2013 عرضه شد بسیار قدیمی‌تر از شیبا اینو است و با حمایت‌های افرادی نظیر ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شرکت تسلا رشد قیمتی چشم گیری را تجربه کرد. دوج کوین همچنین اولین رمزارزی بود که از نژاد سگ شیبا اینو ایده گرفت؛ از همین روی افراد بسیاری شیبا اینو را نسخه‌ شبیه‌سازی شده‌ دوج‌کوین می‌دانند که قصد دارد از فرصت پیش آمده استفاده کند تا بتواند اتفاقات دوج‌کوین را دوباره برای خود رقم بزند. این در حالی است که توسعه دهندگان شیبا ادعایی کاملاً متفاوت از آنچه پیش‌تر ذکر شد دارند؛ آن‌ها شیبا اینو را قاتل دوج کوین و رقیبی سرسخت برای آن می‌دانند.

البته در نظر داشته باشید دوج کوین بلاکچین اختصاصی خود را دارد در حالی که شیبا یک توکن راه اندازی شده بر بستر اتریوم است. 

 

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در شیبا

سرمایه گذاری در شیبا

مانند هر سرمایه گذاری دیگری، سرمایه گذاری در شیبا اینو (shiba inu) نیز ریسک‌های خود را به همراه دارد. البته ریسک‌هایی نظیر نوسان قیمت مختص همه‌ رمزارز‌ها می‌باشد. در ادامه به ریسک‌های سرمایه گذاری در شیبا اینو خواهیم پرداخت.

 

احتمال کاهش قیمت در آینده

از بزرگ‌ترین ریسک‌هایی که می‌توان نام برد، ریسک کاهش قیمت آن در آینده است. شیبا اینو در ماه‌های گذشته رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرده و حجم بازار آن در زمان نگارش این مقاله 6 میلیارد دلار می‌باشد. اما اگر اینطور تصور کنیم که شیبا اینو اوج قیمت خود را پشت سر گذاشته سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید آن کنند در آینده متضرر می‌شوند.

کارایی و موارد استفاده محدود

همانطور که پیش‌تر اشاره شد شیبا اینو در صدد حل مشکلی نمی‌باشد و همین امر را می‌توان به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

توکنومیک غیر معمول

یکی از ایرادات وارد شده به پروژه شیبا اینو اقتصاد توکنی (Tokenomics) آن است. عرضه کل توکن شیب 1 کوادریلیون است که رقم بسیار بزرگی است. اقتصاد توکنی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که توسعه دهندگان باید به آن توجه کنند و برخی این بی‌توجهی را نشان بی‌مسولیتی و غیرحرفه‌ای بودن توسعه دهندگان می‌دانند. برای مثال در ابتدای کار، نصف توکن‌ها به آدرس کیف پول ویتالیک بوترین خالق اتریوم و باقی توکن‌ها برای تامین نقدینگی به صرافی یونی سواپ انتقال یافت. 

عدم توضیحات واضح می‌تواند به شک و تردید تبدیل شود. برای مثال، با استناد به ووف پیپر شیبا اینو، انتظار می‌رفت توکن BONE با عرضه محدود 25 میلیون توکن، به عنوان توکن حاکمیتی پلتفرم Shibarium (راه حل لایه دو) عمل کند. در حال حاضر توکن BONE به عنوان پاداش استیکینگ در صرافی ShibaSwap به کاربران تعلق می‌گیرد. نحوه انتقال این توکن‌ها به پلتفرم Shibarium و نکته منفی در آن است که وضعیت توکنومیک و وظایف آن خیلی مشخص نیست!

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شیبا اینو، هدف این پروژه و ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی این پروژه را به زبان ساده توضیح دهیم. اگرچه اکثر افراد شیبا اینو را با رشد قیمتی آن می‌شناسند با این حال تنها فاکتور مهم یک پروژه رشد قیمتی آن نیست و لازم است فاکتور‌های دیگر را هم بررسی کنیم. حتما با خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که شیبا اینو یک ارز خودمانی است و حمایت‌ها و جهت دهی‌های افراد معروف در رشد قیمت آن بی تاثیر نبوده است. همچنین اگر به سابقه‌ رمزارز‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید هیچ اتفاقی در دنیای رمزازر‌ها بعید نیست و هر کسی اعم از سرمایه گذار، توسعه دهنده و یا معامله‌گر می‌تواند وارد این دنیای آزاد شده و فعالیت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد