جستجو در بیتفا
  • DePIN از توجهات به پروژه‌های کریپتویی هوش مصنوعی نفع خواهد برد
  • بررسی ویژگی‌های پروژه‌های DePIN که ممکن است مورد توجه همه قرار گیرند
  • آیا هوش مصنوعی باز هم ترند سال 2024 خواهد بود؟
آیا توکن‌های DePIN ترند جدید سال ۲۰۲۴ خواهند بود؟ | بیتفا

آیا توکن‌های DePIN ترند جدید سال ۲۰۲۴ خواهند بود؟ | بیتفا

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
۲ دقیقه
۰
۲۵۳
توسط :
علی ابراهیمی

مایلز دویچر (Miles Deutscher)، تحلیلگر مطرح فضای رمزارزها پیش‌بینی می‌کند توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی و به طور ویژه توکن‌های مربوط به پروژه‌های شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN)، در سال جاری رشد چشمگیری را تجربه کنند.

به نقل از بی‌این کریپتو، DePIN یا شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز، دسته‌ای از پروژه‌ها هستند که دستگاه‌های فیزیکی دنیای واقعی را به بلاکچین متصل می‌کنند و بر اشتراک‌گذاری منابعی از جمله حافظه کامپیوتر، اینترنت و ... تمرکز دارند.

DePIN از توجهات به پروژه‌های کریپتویی هوش مصنوعی نفع خواهد برد

دویچر می‌گوید در این بولران بر توکن‌های مرتبط با شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز متمرکز خواهد بود. در توییتی از این تحلیلگر آمده است:

هوش مصنوعی یکی از بهترین بخش‌های بازار کریپتو در این بولران خواهد بود اما به جای خرید کوین‌های هوش مصنوعی، روی یک بخش خاص که این روند نفع خواهد برد، یعنی توکن‌های DePIN متمرکز شده‌ام.

صحبت‌های دویچر در حالی مطرح می‌شود که لارک دیویس (Lark Davis)، تحلیلگر مطرح بازار رمزارزها در توییتی مدعی شده پروژه‌های DePIN می‌توانند 10 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی اضافه کنند. علاوه بر این، شرکت تحلیلی مساری نیز معتقد است در دهه آینده این پروژه‌ها 100 تریلیون دلار ارزش خواهند داشت.

توکن‌های depin

مساری معتقد است در کوتاه‌مدت ارزش کلی شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز در چهار سال آینده می‌تواند به 3.5 تریلیون دلار برسد. با این حال، دویچر معتقد است این پیش‌بینی بیش از حد محافظه‌کارانه است و روند این پروژه‌ها بسیار صعودی‌تر از آن خواهد بود.

وی در این رابطه می‌گوید:

من با توجه به مکانیسم‌های قوی که در این پروژه‌ها وجود دارد، پیش‌بینی می‌کنم این رقم در درازمدت به طور چشمگیری افزایش یابد.

دویچر معتقد است شبکه‌های زیرساخت فیزیکی همیشه بر اقتصاد حاکم بوده‌اند اما نگه‌داری از آنها هزینه‌بر است، به همین خاطر سرمایه‌گذاران کوچک چندان به آنها دسترسی ندارند:

هزینه‌های مرتبط با نگهداری این پروژه‌ها قابل توجه است و سرمایه‌گذاران کوچک از عهده آن برنمی‌آیند. غول‌هایی مثل سرویس وب آمازون با ارائه خدمات و سرویس‌های خود با قیمت بالا از این مزیت استفاده می‌کنند.

بررسی ویژگی‌های پروژه‌های DePIN که ممکن است مورد توجه همه قرار گیرند

علیرغم هزینه‌های بالای شبکه‌های زیرساخت فیزیکی، همتایان غیرمتمرکز آنها یعنی پروژه‌های DePIN، با کاهش کلی هزینه، مقیاس‌پذیری افقی و پاداش‌دهی به مشارکت‌کنندگان، این مشکلات را برطرف کرده‌اند.

به عقیده این تحلیلگر، مشارکت‌کنندگان در این پروژه‌ها در قبال ارائه دستگاه‌های سخت‌افزاری خود به شبکه‌ها، در قالب توکن‌های بومی پروژه‌های DePIN پاداش دریافت می‌کنند و این اتفاق به آنها انگیزه مضاعفی برای فعالیت می‌دهد.

پروژه‌های DePIN امکان پیاده‌سازی تکنولوژی بلاکچین در دنیای واقعی را فراهم می‌کنند. این پروژه‌ها ابتکاری هستند که به واسطه آنها می‌توان زیرساخت‌های فیزیکی در دنیای واقعی از سرویس‌های ابری و شبکه‌های مخابراتی گرفته با شبکه‌های برق را به صورت غیرمتمرکز فراهم کرد.

پروژه IoTeX در نوامبر سال 2021 اولین بار با ایده ارائه شبکه‌های زیرساخت فیزیکی به صورت غیرمتمرکز به بازار عرضه شد و رفته رفته تعداد این پروژه‌ها در بازار کریپتو افزایش یافت. از جمله پروژه‌های فعال در حوزه DePIN می‌توان به هلیوم، اینترنت کامپیوتر، استوریج، فایل کوین، IoTeX و رندر اشاره کرد. مارکت کپ کوین‌های فعال در این حوزه در حال حاضر بیش از 16 میلیارد دلار است.

آیا هوش مصنوعی باز هم ترند سال 2024 خواهد بود؟

ai و کریپتو

در همین حال، صرافی بایننس در گزارشی خاطرنشان کرده جستجو برای هوش مصنوعی توسط کاربران افزایش یافته که ممکن است به نحوی با رشد توکن‌های مرتبط با پروژه‌های AI مرتبط باشد. علاوه بر این، کوین گکو نیز در گزارشی خاطرنشان کرد این توکن‌ها ترند اصلی سال گذشته بوده‌اند.

به عقیده کوین کگو، راه‌اندازی چت بات‌های هوش مصنوعی از جمله چت‌ جی‌پی‌تی (ChatGPT) در سال 2022 باعث شد تا توجهات زیادی به این فناوری جلب شود. کوین گکو در این رابطه می‌گوید:

این علاقه در نهایت به فضای کریپتو نیز سرایت کرد و توجهات به ارزهای دیجیتال پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی جلب شد.

بر اساس این گزارش آکاش نتورک (Akash Network) در سال 2023 بهترین عملکرد را در میان توکن‌های هوش مصنوعی برجای گذاشت و از ماه ژانویه تا اوج 2.56 دلاری خود در اواخر ماه دسامبر، بیش از 1200% افزایش یافت. کوین گکو معتقد است با توجه به محبوبیت پروژه‌های هوش مصنوعی در سال 2023، احتمالا این ترند در سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت.

در همین حال، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم نیز به تازگی خاطرنشان کرده هوش مصنوعی می‌تواند به حل بزرگترین چالش فنی این پروژه کمک کند. به عقیده بوترین، استفاده هوش مصنوعی می‌تواند باگ‌های بلاکچین اتریوم در در اعماق کدهای آن دفن شده‌اند را پیدا و برطرف نمایند. با این حال، وی توصیه می‌کند هنگام استفاده و ادغام این فناوری در پروژه‌های کریپتو به ویژه اوراکل‌های بلاکچینی، توسعه‌دهندگان جوانب احتیاط را رعایت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد