جستجو در بیتفا
  • پروژه استارگیت چیست؟
  • آموزش کار با پلتفرم استارگیت
  • آموزش انتقال دارایی با Stargate
  • تامین نقدینگی در استخرهای استارگیت
  • نحوه واریز دارایی به استخر نقدینگی
  • نحوه برداشت دارایی از استخر نقدینگی
  • کسب درآمد از بخش Farming
  • نحوه کار با بخش Farming پروتکل استارگیت
  • نحوه برداشت نقدینگی از بخش Farming
  • استیک کردن ارز بومی STG
  • نگاهی به داده‌های پروژه Stargate
  • ارز دیجیتال STG چیست؟
  • کاربردهای توکن STG
  • حاکمیت
  • مشوق برای تامین کنندگان نقدینگی
  • آیا توکن STG ارزش سرمایه گذاری دارد؟
پروژه بلاکچینی استارگیت چیست؟ آموزش کار با پلتفرم Stargate

پروژه بلاکچینی استارگیت چیست؟ آموزش کار با پلتفرم Stargate

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
۹ دقیقه
۶
۱,۰۱۶
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

با توجه به پیشرفت اکوسیستم‌های بلاکچینی و ایجاد فرصت‌های جذاب درآمدزایی در بلاکچین‌های مختلف، تقاضا برای انتقال دارایی میان شبکه‌های بلاکچینی افزایش چشمگیری داشته است. پلتفرم استارگیت خدمات بسیار گسترده‌ای در حوزه انقال دارایی میان بلاکچینی ارائه می‌دهد و در حال حاضر با توجه به مزایا فراوان خود به پر کاربرترین پلتفرم فعال در این حوزه تبدیل شده است. اما آیا این پلتفرم می‌تواند آینده روشنی داشته باشد؟ آموزش کار با پلتفرم Stargate به چه صورت است؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به معرفی کامل این پلتفرم رو به رشد و البته آموزش کار با آن بپردازیم؛ اگر در بازار رمزارزها و بخصوص حوزه دیفای فعالیت دارید، آموزش نحوه کار با پلتفرم استارگیت می‌تواند برای شما ضروری باشد.

 

پروژه استارگیت چیست؟

پلتفرم Stargate یک پروتکل کاملاً ترکیب پذیر برای انتقال نقدینگی میان بلاکچین‌های مختلف است. استارگیت با زیرساخت پروژه Layer Zero ایجاد شده است و اصلی‌ترین پروتکل آن به حساب می‌آید. پلتفرم استارگیت این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران و حتی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) دارایی‌های بومی را به صورت میان بلاکچینی (Cross-Chian) و در کمترین زمان ممکن انتقال دهند.

استارگیت تعدادی استخر نقدینگی ایجاد کرده است و کاربران می‌توانند به عنوان تامین کننده نقدینگی دارایی‌های خود را در این استخرها قرار دهند. دیگر کاربرانی که قصد انتقال دارایی میان بلاکچین‌های مختلف را دارند می‌توانند از این نقدینگی استفاده کنند و در مقابل مقداری کارمزد به تامین کننده نقدینگی پرداخت کنند. دیگر کتربرد این پلتفرم ضرب دارایی‌های با شتوانه است؛ برای مثال اگر شبکه‌ای مانند فانتوم استیبل کوین USDC را به صورت Native بر بستر خود نداشته باشد می‌تواند USDC بر بستر برای مثال اتریوم را پشتوانه قرار دهد و از طریق این پلتفرم توکن Wrapped شده با پشتوانه آن دارایی بر بستر بلاکچین خودش ایجاد کند.

پلتفرم استارگیت یک پروتکل سازگار با ماشین مجازی اتریوم است و بدین واسطه بر بستر 8 شبکه بلاکچینی از جمله اتریوم، BSC، آوالانچ، شبکه‌های لایه دو آربیترم و آپتیمیزم، پالیگان، فانتوم و Metis راه‌اندازی شده است. در ادامه به آموزش کار با پلتفرم Stargate خواهیم پرداخت.

 

آموزش کار با پلتفرم استارگیت

پلتفرم استارگیت یکی از پر کاربردترین پلتفرم‌های حال حاضر در حوزه دیفای است؛ اگر شما نیز در این حوزه فعالیت دارید و یا علاقه مند به آن هستید آموزش کار با پلتفرم Stargate می‌تواند برای شما بشدت کاربردی و مفید باشد. پلتفرم استارگیت چهار بخش مهم دارد که در این مقاله به آموزش هر کدام خواهیم پرداخت.

 

آموزش انتقال دارایی با Stargate

انتقال دارایی مهمترین بخش از پلتفرم استارگیت است؛ درواقع کاربر پلتفرم (مصرف کننده) تنها با این بخش در ارتباط است. کاربران می‌توانند با استفاده از بخش Transfer (انتقال) دارایی‌های خود را بر بستر بلاکچین‌های مختلف انتقال دهند. برای انجام این کار ابتدا از طریق "این لینک" وارد پلتفرم شوید و سپس با کلیک بر روی گزینه "Connect wallet" کیف پول خود را به سایت متصل کنید.

سپس به بخش "Transfer" مراجعه کنید و شبکه‌های مورد نظر را انتخاب کنید. در قسمت بالا باید شبکه مبدا و در قسمت پایین شبکه مقصد را انتخاب کنید. سپس انتخاب کنید که از شبکه مبدا قرار است چه ارزی را انتقال دهید و تمایل دارید بر بستر شبکه مبدا کدام ارز را دریافت کنید. سپس حجم مورد نظر را انتخاب کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه "Transfer" دارایی خود را به شبکه مورد نظر انتقال دهید.

انتقال دارایی میان بلاکچینی

پایین‌تر نیز قسمتی تحت عنوان "You will receive" دارد که با کلیک بر روی آن میزان کارمزد و موجودی دریافتی شما نمایش داده می‌شود.

 

تامین نقدینگی در استخرهای استارگیت

کاربرانی که قصد همکاری با پلتفرم استارگیت و تامین نقدینگی در این پلتفرم را دارند می‌توانند با مراجعه به بخش "Pools" این کار را انجام دهند. برای انجام این کار ابتدا کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید، سپس به بخش "Pools" مراجعه کنید و استخر مورد نظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید بر خلاف استخرهای رایجی که در صرافی‌های غیر متمرکز با آن سر و کار داریم، در این نوع استخرها نقدینگی به صورت تک ارزی قرار می‌گیرد و عملاً کاربر با ریسک‌ها ضرر ناپایدار مواجه نیست. استارگیت مانند دیگر پلتفرم‌های حوزه دیفای با پاداش دادن به تامین کنندگان مشوقی ایجاد می‌کند تا جذب پلتفرم خود شوند.

 

نحوه واریز دارایی به استخر نقدینگی

اکثر استخرهای موجود در این پلتفرم برای ارز ETH و استیبل کوین‌هایی مانند تتر و USDC ایجاد شده‌اند. پس از انتخاب استخر مورد نظر (دقت داشته باشید ارزی که انتخاب می‌کنید استخرش بر بستر بلاکچین مورد نظر باشد) حجم دلخواه که قصد انتقال به استخر را دارید انتخاب کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه "Add" و پرداخت مقداری کارمزد شبکه، دارایی خود را به استخرهای نقدینگی واریز کنید.

 

نحوه برداشت دارایی از استخر نقدینگی

برای برداشت دارایی‌های خود از پلتفرم Stargate وارد قسمت "Pools" شوید (در قسمت "Your pools" استخرهایی که به آن‌ها واریزی داشتید نمایش داده می‌شود)؛ استخر مورد نظر را انتخاب کنید، سپس به بخش "Remove" مراجعه کنید، حجم دارایی مورد نظر برای برداشت را مشخص کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه "Remove liquidity" دارایی خود را برداشت کنید.

تامین نقدینگی در استارگیت

 

کسب درآمد از بخش Farming

بخش فارمینگ بخش درآمدزایی استارگیت است. زمانی که کاربران از قسمت "Pools" دارایی خود را در استخرهای استارگیت قرار می‌دهند، با توجه به حجم نقدینگی خود مقداری توکن LP دریافت می‌کنند. اما برای آن که بتوانند در مقابل نقدینگی تامین شده پاداش دریافت کنند باید این میزان توکن LP را در بخش "Farm" قرار دهند و یا به اصطلاح کشت کنند.

 

نحوه کار با بخش Farming پروتکل استارگیت

برای فارم کردن یا کشت سود باید به قسمت "Farming" مراجعه کنید و استخری که در آن نقدینگی ایجاد کردید را پیدا کنید. سپس کل حجم موجود را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گزینه "Stake" توکن‌های LP خود را استیک کنید. با انجام این کار شما در مقابل استفاده از دارایی ایجاد شده پاداش دریافت خواهید کرد؛ این میزان پاداش به صورت متوسط سالیانه 8 تا 4 درصد است، اما با توجه به آن که دارایی به صورت تک ارزی در استخر قرار می‌گیرد (ریسک ضرر ناپایدار ندارد) و عمدتاً دارایی‌‌ها استیبل کوین هستند، میزان قابل قبولی است. پاداش دریافتی کاربران به صورت ارز STG پرداخت می‌شود.

 

نحوه برداشت نقدینگی از بخش Farming

برای برداشت نقدینگی از این قسمت مجدد وارد قسمت "Farming" شوید، استخر مورد نظر را انتخاب کنید، حجم مورد نظر برای برداشت را مشخص کنید و با کلیک بر روی گزینه "Unstake" دارایی خود را از این قسمت برداشت کنید.

کسب سود از استارگیت

 

در نظر داشته باشید مسیر تامین و برداشت نقدینگی به ترتیب به این صورت است : 1- تامین نقدینگی در قسمت Pools و استخر مورد نظر (دریافت توکن LP) 2- استیک کردن توکن‌های LP در فارم مورد نظر 3- برداشت (برداشت به منظور Unstake کردن است) دارایی از قسمت "Farming" و دریافت مجدد LP توکن‌ها 4- برداشت دارایی با Remove کردن توکن‌های LP از قسمت "Pools" و استخر مورد نظر.

 

استیک کردن ارز بومی STG

ارز STG ارز بومی پلتفرم Stargate است و نقش حاکمیتی در این پروژه ایفا می‌کند؛ به این صورت که کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن STG قدرت حاکمیتی دریافت کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت پروژه سهیم باشند. استیک کردن در این پلتفرم بازه‌های زمانی مختلفی دارد و کاربر انتخاب می‌کند دارایی پس از استیک برای چه مدتی قفل شود. سپس کاربر با توجه با بازه زمانی و حجم دارایی استیک شده، مقداری توکن veSTG دریافت می‌کند. توکن veSTG قدرت کاربر در پلتفرم است و یک کاربر هر چقدر موجودی بیشتری از veSTG داشته باشد تاثیرگذاری بیشتری در رایگیری خواهد داشت.

 

نگاهی به داده‌های پروژه Stargate

پلتفرم استارگیت در هفته‌های گذشته به صورت متوسط روازنه 200 هزار تراکنش ایجاد شده ثبت کرده است و به طور متوسط روزانه بیش از 55 هزار کاربر فعال داشته است. با توجه به این آمار، استارگیت پس از صرافی یونی سواپ و صرافی پنیکیک سواپ سومین پلتفرم پر کاربرد در حوزه دیفای است. پروژه Stargate از نظر میزان درآمد نیز عملکرد جذابی داشته است و طبق داده‌های Tokenterminal این پلتفرم بیش از 2 میلیون دلار درآمد خالص در ماه گذشته ثبت کرده است که با توجه به ارزش بازار (Market cap) 133میلیون دلاری، میزان بسیار خوبی است.

از نظر حجم نقدینگی قفل شده (TVL) نیز عملکرد مناسبی از این پروژه شاهد هستیم و در زمان نگارش این مطلب بیش از 380 میلیون دلار نقدینگی (نزدیک به 3 برابر ارزش بازار) در این پلتفرم قفل شده است. (البته در نظر داشته باشید کل داده ارائه شده در این قسمت با توجه به داده‌های موجود در زمان نگارش این مطلب قرار گرفته است و مطمئناً در آینده شاهد تغییراتی خواهیم بود)

 

ارز دیجیتال STG چیست؟

تا اینجای مقاله به آموزش کار با پلتفرم Stargate پرداختیم و داده‌هایی در رابطه با این پلتفرم ارائه دادیم. اما نکته‌ای که در رابطه با یک پلتفرم برای اکثر سرمایه‌گذاران بیشتر حائز اهمیت است ارز بومی آن پلتفرم و شرایط سرمایه گذاری بر روی آن رمزارز است. ارز بومی استارگیت توکن STG است؛ این توکن در اواخر Q1 سال 2022 راه‌اندازی شد و امروزه با استانداردهای مختلف بر بستر شبکه‌های مختلفی قابل انتقال و ذخیره سازی است. توکن STG با استاندارد ERC-20 بیشترین پذیرش را دارد اما بر بستر آوالانچ، شبکه BEP-20، فانتوم و آربیتروم نیز قابل ذخیره سازی است. در ادامه به کاربردهای این توکن خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال STG

 

کاربردهای توکن STG

هر توکنی در بازار رمزارزها با توجه به عرضه و تقاضا موجود برای آن رمزارز قیمت گذاری می‌شود؛ اما میزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقیمی به کاربرد آن توکن دارد و بخش زیادی از آن با توجه به میزان کاربرد توکن تنظیم می‌شود. توکن STG به عنوان ارز بومی پلتفرم استارگیت دو کاربرد اصلی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

 

حاکمیت

اصلی‌ترین کاربرد ارز دیجیتال STG ارائه قدرت حاکمیتی به هولدرهای این رمزارز است. هولدرهای ارز STG می‌توانند با استیک کردن ارز STG قدرت حاکمیتی دریافت کنند تا در اداره و تصمیم‌گیری‌های پلتفرم سهیم باشند.

 

مشوق برای تامین کنندگان نقدینگی

دیگر کاربرد توکن STG به عنوان مشوق برای تامین کنندگان نقدینگی است. به این منظور که تامین کنندگان نقدینگی در مقابل ارائه نقدینگی خود به پلتفرم، پاداش دریافت می‌کنند که این پاداش به صورت توکن STG به کاربران پرداخت می‌شود. در نتیجه این رمزارز مشوق اصلی برای کاربردانی است که در این پلتفرم تامین نقدینگی انجام داده‌اند.

 

آیا توکن STG ارزش سرمایه گذاری دارد؟

ارزش توکن STG به ارزش پلتفرم و پروژه استارگیت بستگی دارد؛ به این منظور که هرچقدر قابلیت‌های این پلتفرم توسعه پیدا کند و کاربران بیشتری از آن استفاده کنند، به همان میزان می‌توانیم انتظار رشد قیمتی از این توکن داشته باشیم. با شکست پروژه Multichain یا همان Anyswap سابق که یکی از پرکاربردترین بریج‌های دیفای بود، توجهات به سمت استارگیت سرازیر شد و در زمان نگارش این مطلب استارگیت تبدیل به پرکاربردترین پل میان بلاکچین و البته یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های حوزه دیفای شده است. این پروژه هسته اصلی پروتکل Layer zero نیز به حساب می‌آید و می‌تواند آینده روشنی داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد