جستجو در بیتفا
  • بررسی شرایط بیت کوین و عوامل موثر در قیمت آن
  • پیش بینی تریدرها در خصوص افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو
  • نوسان قیمت بیتکوین به دنبال ورود حجم زیادی از آن به صرافی‌های متمرکز
  • فشار نهادهای نظارتی به صرافی‌های کریپتو همچنان بر بازار تأثیرگذار است
  • آیا قیمت بیتکوین می‌تواند دوباره صعودی شود؟
  • جمع بندی
دلایل ریزش بیت کوین چیست؟

دلایل ریزش بیت کوین چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
۶ دقیقه
۱
۴۰۲
توسط :
مبین رزمخواه

قیمت بیت کوین به دنبال پیش بینی سرمایه گذاران در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و همچنین ارسال حجم عظیمی از بیت کوین توسط نهنگ‌ها به صرافی‌های متمرکز دچار ریزش شده است. در مقالات قبلی عنوان شده بود که قیمت 30 هزار دلار برای بیت کوین یک حمایت مهم و کلیدی محسوب می‌شود و در صورت از دست رفتن آن شرایط بیت کوین پیچیده خواهد شد. اکنون بیت کوین در زیر این حمایت و در محدوده 29100 دلار معامله می‌شود و لازم است تا با حساسیت بیشتری بازار را زیر نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا شرایط بیت کوین را بررسی کنیم و سناریوهای مختلف را برای آن کنار هم بگذاریم تا دید بهتری به بازار پیدا کنیم؛ برای فهمیدن دلایل ریزش بیت کوین در چند روز گذشته با بیتفا همراه باشید.

 

بررسی شرایط بیت کوین و عوامل موثر در قیمت آن

محرک‌های صعودی که توانسته بودند بیت کوین را به سود سالانه 76 درصد برسانند، در 24 جولای و با از دست رفتن قیمت 29 هزار دلار قدرت خود را از دست دادند. شرایط فعلی نمودار قیمتی بیت کوین باعث شده است تا برخی از تحلیل گران عنوان کنند که احتمال رسیدن به قیمت 19 هزار دلار نیز برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار دور از تصور نیست.

نمودار بیت کوین

در ادامه این متن نگاهی به عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین خواهیم داشت.

 

پیش بینی تریدرها در خصوص افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال وقتی که بانک مرکزی آمریکا در تاریخ ۱۴ ژوئن تصمیم گرفت به افزایش نرخ بهره‌ای پایان دهد، به‌صورت موقت دیدگاه مثبتی به بازار پیدا کردند. اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که رئیس فدرال رزرو آمریکا، جروم پاول، چندین بار عنوان کرد که با هدف کاهش تورم ممکن است نرخ بهره را در آینده دوباره افزایش دهد.

جلسه بعدی کمیته بازار آزاد آمریکا در تاریخ ۲۶ جولای برگزار خواهد شد و به نظر می‌رسد فعالان بازار با اطمینان بالایی معتقدند که بانک مرکزی آمریکا دوباره شروع به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. ابزار FedWatch CME که یک شاخص برای نشان دادن احساسات بازار در مورد افزایش و یا کاهش نرخ بهره است، نشان می‌دهد که یک باور قوی در فعالان بازار وجود دارد که افزایش نرخ بهره مهم‌ترین خروجی جلسه بعدی کمیته بازار آزاد خواهد بود. در تاریخ ۲۴ جولای، احتمال افزایش نرخ بهره ۹۸.۹ درصد تخمین زده شده است.

نمودار پیش بینی افزایش نرخ بهره

نکته قابل توجه دیگر این است که بیشتر بانک‌های بزرگ هنوز انتظار دارند که آمریکا در برهه‌ای از سال ۲۰۲۳ با رکود شدیدی مواجه شود. بر اساس گزارش تحلیلی به دست آمده از بانک‌های آمریکایی که بیش از ۱۰۰۰ داده را شامل می‌شود، نگرش سرمایه‌گذاران درباره وضعیت کنونی اقتصاد هنوز منفی است و امیدها در حوزه اقتصاد کلان هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است.

در ادامه به عامل تأثیرگذار دیگری در بازار کریپتو می‌پردازیم و تحرکات نهنگ‌ها در مدت اخیر را بررسی می‌کنیم.

 

نوسان قیمت بیتکوین به دنبال ورود حجم زیادی از آن به صرافی‌های متمرکز

هم‌زمان با ورود حجم زیادی از بیت کوین به صرافی‌های متمرکز، فروش گسترده‌ای در بازار این ارز دیجیتال رخ داد. در تاریخ ۲۴ جولای، ورود بیت کوین به صرافی‌های بزرگ به بیش از ۴۰ درصد از کل حجم در گردش آن رسید که نشانه خوبی برای قیمت آن نمی‌تواند باشد.

وارد شدن بیت کوین به صرافی‌های متمرکز به نوعی راه را برای زیر نظر گرفتن حرکت واحدهای بیتکوین آسان‌تر می‌کند، اما وقتی کوین‌ها از صرافی خارج می‌شوند، نمی‌توان کل حجم آن را به راحتی تحت نظر گرفت. پس از کسر میزان ورودی بیت کوین از تعداد کوین‌های خارج شده، داده‌هایی که به دست می‌آید می‌تواند جریان کل نقدینگی بیتکوین در صرافی‌ها را نشان دهد. در تصویر زیر نمودار ورود بیت کوین به صرافی‌ها را مشاهده می‌کنید.

نمودار ورود بیت کوین به صرافی

در طول ماه‌های ژوئن و جولای، معیار جریان ورود بیت کوین به صرافی‌ها مثبت بود و در حدود ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ بیتکوین در روز به صرافی‌های متمرکز ارسال می‌شد. افزایش جریان ورودی سپرده به صرافی‌های متمرکز ممکن است به فشار فروش بیشتر منجر شود که نتیجه آن افت قیمت بیتکوین است.

در این میان اما نباید از تأثیر نهادهای نظارتی بر بازار کریپتو غافل شد. اقدامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تحرکات مختلفی در بازار ایجاد می‌کند. در ادامه بیشتر به این مسئله می‌پردازیم و نقش نهادهای قانون گذار را در شرایط فعلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

فشار نهادهای نظارتی به صرافی‌های کریپتو همچنان بر بازار تأثیرگذار است

علی‌رغم موج علاقه جدیدی که توسط مؤسسات و نهادهای سرمایه گذاری به بیتکوین ایجاد شده است، عملکرد نظارتی آمریکا در بازار کریپتو هنوز از شفافیت لازم برخوردار نیست. در حالی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار در گذشته اعلام کرده بود که بیتکوین اوراق بهادار نیست، برخی تحلیلگران بازار در حال بررسی این مسئله هستند که آیا افزایش فعالیت‌هایی که در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال رخ داده، تلاش دوباره برای شروع اجرای دستور عمل موسوم به Chokepoint 2.0 را به دنبال خواهد داشت یا خیر. از اهداف اصلی این دستورالعمل، محدود کردن دسترسی به تمام رمز ارزها است.

مسئله دیگر این است که با وجود شکست SEC در برابر ریپل، به نظر می‌رسد که این سازمان قصد دارد تا دوباره این پرونده را با اعتراض خود به جریان بیندازد. همچنین در حالی که دو گروه حزبی از نمایندگان آمریکا از رئیس کمیسیون SEC، گری جنسلر، خواسته‌اند تا نظر خود را درباره کریپتو شفاف اعلام کند، جنسلر بیش از 2.4 میلیارد دلار برای پیگیری قضایی بیشتر درخواست کرده است.

نبود قوانین مشخص و شفاف در حوزه ارزهای دیجیتال از جمله مشکلات اصلی موجود در بازار کریپتو آمریکا به شمار می‌رود. با اینکه به تازگی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پیش‌نویس قانون دارایی‌هایی دیجیتال را منتشر کردند، تقریباً تمام فعالان بازار کریپتو با محتوای اولیه آن مخالف بودند. حال باید دید در ادامه آمریکا می‌تواند قوانینی مؤثر و مفید در بازار رمز ارزها ایجاد کند یا خیر.

 

آیا قیمت بیتکوین می‌تواند دوباره صعودی شود؟

عدم اطمینان کوتاهی که اکنون در بازار کریپتو شکل گرفته است، به نظر نمی‌رسد تغییرات اساسی در نگرش سرمایه‌گذاران نهادی بیت کوین که دیدگاه بلند مدتی دارند ایجاد کرده باشد. اخیراً، علی‌رغم محیط نظارتی نه چندان مطلوب آمریکا، مؤسسات بزرگ تلاش‌هایی را برای راه‌اندازی ابزارهای مالی با محوریت بیتکوین صورت داده‌اند که ممکن است باعث آغاز یک موج صعودی جدید شود. در شرایط فعلی قیمت بیتکوین به طور مستقیم تحت تأثیر رویدادهای اقتصاد کلان قرار دارد و احتمالاً اقدامات نظارتی بیشتر و افزایش نرخ بهره تأثیرات قابل توجهی بر قیمت بیتکوین خواهد گذاشت.

البته در نگاه بلند مدت، فعالان بازار هنوز منتظر بازگشت قیمت بیتکوین هستند. در حالی که بیشتر مؤسسات مالی به سمت پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز حرکت می‌کنند، احتمال بازگشت قیمت آن هنوز دور از تصور نیست و همچنان روی میز قرار دارد.

 

جمع بندی

نوسانات بیت کوین که ناشی از اخبار و عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کلان رخ داده، در چند روز گذشته شرایط حساسی را برای آن ایجاد کرده است. در جلسه فردا در صورتی که فدرال رزرو دوباره تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد، احتمال ریزش قیمت بیت کوین تقویت می‌شود. اگر که تا کنون معامله بازی روی بیت کوین ندارید، سعی کنید تا پس از اتمام جلسه فدرال رزرو و مشخص شدن نرخ بهره معامله‌ای روی بیت کوین باز نکنید. در صورتی هم که اکنون پوزیشن‌های فعالی روی این ارز دارید به اخبار و اتفاقات آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید دارایی‌های خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد