جستجو در بیتفا
  • افزایش قدرت بیت کوین در برابر طلا
  • کاهش ارزش دلار و اظهارات فدرال رزرو محرک اصلی بازار
  • افزایش اتفاقات و اخبار مثبت در بازار بیت کوین
شرایط بیت کوین بهتر از طلا؛ پیروز این رقابت کدام‌اند؟

شرایط بیت کوین بهتر از طلا؛ پیروز این رقابت کدام‌اند؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
۴ دقیقه
۰
۲۱۱
توسط :
مبین رزمخواه

با افزایش قیمت بیت کوین به بیش از ۴۱ هزار دلار، قدرت تازه‌ای به روند صعودی شکل گرفته در بازار کریپتو اضافه شده است. بسیاری از کارشناسان اکنون معتقدند که بیت کوین می‌تواند طلا را در رقابت برای جذب سرمایه پشت سر بگذارد. ما هر روز در یک صفحه اختصاصی اخبار بیت کوین امروز را رصد کرده و اطلاعات خود از بازار رمز ارزها را به‌روز می‌کنیم. در این مقاله به بررسی افزایش قدرت بیت کوین در برابر طلا می‌پردازیم و ابعاد مختلف آن را تشریح می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

افزایش قدرت بیت کوین در برابر طلا

با رشد قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، اکنون این بازار پتانسیل‌های زیادی برای جذب سرمایه‌های بزرگ از خود نشان می‌دهد. از بدو پیدایش بیت کوین به آن لقب طلای دیجیتال داده‌اند و اکنون در شرایطی قرار دارد که می‌تواند رقیبی جدی برای طلای واقعی باشد و در بازارهای مالی قدرت‌نمایی کند.

در شرایطی که قیمت طلا سقف تاریخی جدیدی را به ثبت رسانده و هر اونس آن از ۲۱۰۰ دلار نیز فراتر رفته است، بیت کوین یک رالی صعودی قدرتمند را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که بتواند در آینده به یکی از قدرت‌های برتر بازارهای سرمایه تبدیل شود. کارشناس بازار سرمایه بلومبرگ، آقای مایک مک گلون (Mike McGlone) در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که آغاز روند صعودی بیت کوین این سیگنال را تقویت می‌کند که این ارز دیجیتال بتواند به زودی جایگاهی مانند طلا در بازارهای مالی پیدا کند.

در ادامه مقاله به دلایل رشد بازار بیت کوین و طلا و همچنین مقایسه روند صعودی این دو اشاره خواهیم کرد.

 

کاهش ارزش دلار و اظهارات فدرال رزرو محرک اصلی بازار

با کاهش ارزش دلار و همچنین کنفرانس اقتصادی فدرال رزرو آمریکا که اعلام کرد نرخ بهره باید کاهش پیدا کند، طلا توانست رشدی ۳ درصدی پیدا کند و قیمت هر اونس آن به ۲۱۳۵ دلار رسید. البته این رشد با ۵.۱ درصد کاهش مواجه شد و در محدوده قیمتی ۲۰۲۵ دلار ثابت ماند.

این در حالی است که بیت کوین حدود ۶ درصد رشد را در همین بازه زمانی به ثبت رساند و با حدود یک درصد اصلاح اکنون در محدوده قیمتی ۴۱۷۰۰ دلار قرار دارد. با تحلیل این اتفاق متوجه می‌شویم که قدرت روند صعودی شکل گرفته در بیت کوین به مراتب بیشتر از طلا است و می‌تواند آینده بیت کوین را درخشان‌تر کند.

در تصویر پایین نمودار قیمت بیت کوین در بازه زمانی یک روزه را مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت بیت کوین

البته سرمایه گذاری در طلا همچنان ادامه پیدا می‌کند و این دارایی هنوز به عنوان معتبرترین کالا برای سرمایه‌گذاری بین فعالان اقتصادی و همچنین دولت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نکته اینجاست که بیت کوین بتواند خود را در آینده به طلا نزدیک کند و بازار خود را رشد دهد.

آقای مک گلون در صحبت‌هایش عنوان کرد از قدرت بالای روند صعودی بیت کوین شگفت زده شده است، زیرا حتی در بازار سهام نیز اصلاح‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود. بسیاری از کارشناسان در تحلیل بیت کوین پیش از رسیدن آن به قیمت ۳۸ هزار دلار عنوان کرده بودند که قیمت اولین ارز دیجیتال بازار تا ۳۵ هزار دلار اصلاح خواهد شد. اما همان‌طور که مشاهده کردیم، بیت کوین بدون اصلاح خاصی توانست از حوالی ۳۶ هزار دلار به بیش از ۴۱ هزار دلار برسد.

البته ماهیت کم ریسک طلا هنوز برتری قابل توجهی را برایش ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد قابلیت اطمینان بیشتری در بین فعالان اقتصادی خواهد داشت. اما بیت کوین با اینکه ریسک بالاتری برای سرمایه‌گذاری دارد، پاداش‌های بیشتری نیز به سرمایه‌گذارانش ارائه خواهد کرد.

 

افزایش اتفاقات و اخبار مثبت در بازار بیت کوین

با توجه به نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بین کوین و همچنین اخبار مثبتی که در مورد تأیید صندوق‌های قابل معامله بیت کوین (ETF) توسط SEC منتشر می‌شود، بیت کوین پتانسیل رشد زیادی دارد.

افزایش قدرت بیت کوین در برابر طلا

البته برای اینکه بیت کوین بتواند به جایگاهی مانند طلا در بازارهای مالی دست پیدا کند، باید جذب سرمایه بیشتری را تجربه کند و نوسانات قیمتی آن نیز کاهش پیدا کند. بیت کوین در بازه روزانه بیش از ۲.۱ درصد افزایش را تجربه کرده و از آغاز سال ۲۰۲۳ نیز بیش از ۱۴۲ درصد به قیمت آن اضافه شده است.

طلا در طول سال ۲۰۲۳ شرایط بهتری نسبت به بیت کوین داشت اما اوضاع در حال تغییر است. شاید رسیدن به طلا به این زودی‌ها رخ ندهد اما قدرت زیادی که در روند صعودی بیت کوین شکل گرفته بسیاری از کارشناسان را به آینده آن امیدوار کرده است.

در فاصله حدود یک ماه تا مهلت زمانی تعیین شده توسط SEC برای اظهار نظر در مورد ETFهای بیت کوین، شرایط این ارز دیجیتال نشان دهنده این است که شایستگی‌های زیادی برای اضافه شدن به بدنه اصلی اقتصاد و بازار سرمایه را دارد.

حال باید دید قدرت روند صعودی بیت کوین تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و در ادامه مسیر چه اتفاقاتی برای آن رخ خواهد داد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد