جستجو در بیتفا
  • سولانا چیست و چگونه کار می کند؟
  • اختلال موجب قطعی 4 ساعته در شبکه سولانا
  • امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.
اختلال موجب قطعی 4 ساعته شبکه سولانا شد!

اختلال موجب قطعی 4 ساعته شبکه سولانا شد!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
۳ دقیقه
۹
۶۱۴
توسط :
کسری جان‌زاده

در روز گذشته برای چندمین بار بروز یک اختلال موجب قطعی چند ساعته در شبکه سولانا شد! این قطعی همچنین ریزش بیش از 11 درصدی را برای ارزش سولانا به همراه داشت.

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

هدف طرح بلند پروازانه سولانا حل سه‌گانه بلاک‌چین است. با این حال، هنوز از اشکالات مختلفی مانند آسیب پذیری در برابر تمرکز رنج می‌برد. Solana یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که یک بلاک‌چین لایه یک جدید، بدون نیاز به مجوز و با سرعت بالا را پیاده سازی می‌کند.

sol

سولانا که در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو(Anatoly Yakovenko)، یکی از مدیران سابق کوالکام ایجاد شد، هدف آن افزایش توان عملیاتی فراتر از معمول بلاک‌چین‌ها در عین حفظ هزینه کم تراکنش‌ها می‌باشد. سولانا یک مدل اجماع ترکیبی نوآورانه را پیاده‌سازی می‌کند که الگوریتم منحصربه‌فرد اثبات تاریخ (PoH) را با موتور هماهنگ‌سازی سریع، که نسخه‌ای از اثبات سهام (PoS) است، ترکیب می‌کند. به همین دلیل، شبکه Solana از نظر تئوری می‌تواند بیش از 710000 تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون هیچ سختی یا تلاشی پردازش کند.

معماری بلاک چین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین بازارهای توکن غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی می‌کند.

شبکه آزمایشی داخلی این پروژه در سال 2018 منتشر شد و به دنبال آن چندین فاز شبکه آزمایشی منجر به راه‌اندازی رسمی شبکه اصلی در سال 2020 شد.

 

اختلال موجب قطعی 4 ساعته در شبکه سولانا

SOL در طول روز گذشته 11 درصد افت قیمت داشت زیرا بار دیگر دچار خاموشی شبکه شد و اعتبار سنج‌ها مجبور به عقب نشینی و راه اندازی مجدد شبکه شدند.

پلتفرم بلاک‌چین Solana امروز بعد از ظهر برای بیش از چهار ساعت به دلیل اشکالی که تولید بلاک‌چین را متوقف کرده بود، از کار افتاده بود. صفحه رسمی Solana Status و حساب توییتر این شبکه موضوع را درست قبل از ساعت 13 گزارش کردند. اما با اعتبارسنجی‌، شبکه را حوالی ساعت 5 بعدازظهر دوباره آنلاین کردند.

یاکوونکو در توییتی نوشت که این موضوع "باعث شد بخشی از شبکه، این بلوک را نامعتبر بداند" و در نتیجه موجب بروز مشکل شد.

اعتباربخش‌ها برای راه اندازی مجدد شبکه Solana که با غیرفعال شدن یک ویژگی خاموش شده بود با یکدیگر همکاری کردند و یاکوونکو اضافه کرد که این اشکال در بروزرسانی‌های آینده برطرف خواهد شد. در مجموع، وضعیت سولانا گزارش می‌دهد که شبکه به مدت 4 ساعت و 10 دقیقه قطع شده بود.

sol

سولانا یک رقیب برای اتریوم است که به پلتفرمی محبوب برای کلکسیون‌های NFT، برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) و بازی‌ها و خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شده است.

رمز ارز SOL در پاییز گذشته شاهد افزایش شدید ارزش خود بود، اما در ماه‌های اخیر در کنار بسیاری دیگر از رمز ارزها ارزش خود را از دست داده است. در حال حاضر، Solana در 24 ساعت گذشته بیش از 11 درصد کاهش داشته و به قیمتی کمتر از 40 دلار رسیده است، که طبق اعلام CoinMarketCap کاهش 84 درصدی نسبت به اوج 260 دلاری نوامبر گذشته است.

سولانا در چند ماه گذشته دو دوره از کار افتادگی مهم را تجربه کرده است. سپتامبر گذشته، این شبکه پس از غرق شدن در تراکنش‌های ارسال شده به پروتکل DeFi برای راه‌اندازی توکن جدید، تقریباً 18 ساعت از کار افتاد.

اخیراً، در 30 آوریل نیز، پس از آن که ربات‌های مینت (استخراج) NFT یا همان برنامه‌های خودکاری که برای اجرای پروژه جدید NFT طراحی شده‌اند، سولانا را با 6 میلیون تراکنش در ثانیه غرق کردند که موجب از کار افتادن شبکه شد. متاپلکس، سازندگان پروتکل NFT سولانا، یک جریمه مالیات گونه برای این ربات‌ها را برای جلوگیری از این مشکل در آینده اعمال کرده اند.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد