جستجو در بیتفا
  • انتشار مقاله در مدیوم توسط آقای Andre Cronje
  • آقای Andre Cronje کیست؟
  • فانتوم در شبکه‌های اجتماعی
  • مقایسه نقدینگی ذخیره شده بر بستر فانتوم با دیگر بلاکچین‌ها
  • مقایسه اپلیکیشن‌های راه‌اندازی شده بر بستر فانتوم با دیگر بلاکچین‌ها
  • مزیت فانتوم نسبت به دیگر بلاکچین‌ها چیست؟
  • پیشنهاد بیتفا به مخاطبین
  • جمع‌بندی
آیا بلاکچین فانتوم و رمزارز FTM آینده روشنی دارند؟

آیا بلاکچین فانتوم و رمزارز FTM آینده روشنی دارند؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
۷ دقیقه
۱۳
۲,۰۹۳
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

پروژه بلاکچینی فانتوم در اواخر سال 2018 فعالیت خود را شروع کرد. این پروژه با بهره گیری از نوعی فناوری متفاوت به نام DAG فعالیت خود را آغاز کرده  و در حال حاضر بلاکچین فانتوم از نظر مقیاس پذیری یکی از بهترین عملکردها را در بازار کریپتو از خود نشان داده است. اما در روزهای گذشته این رمزارز سر و صدای زیادی را در شبکه های اجتماعی از خود به جای گذاشته است و در نتیجه آن، امروز در میان 100 ارز برتر بازار، ارز FTM بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. اما دلیل رشد فانتوم در روزهای گذشته چه بوده؟ آیا می‌توان انتظار رشد مجدد این رمزارز را داشت؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا نگاهی به اتفاقات اخیر فانتوم داشته و آینده آن را بررسی کنیم.

 

انتشار مقاله در مدیوم توسط آقای Andre Cronje

در تاریخ 7 آذر آقای Andre Cronje مقاله‌ای را در صفحه مدیوم خود قرار داد، یک مقاله جذاب که در آن کل راه طی شده توسط پروژه فانتوم در جهت درآمدزایی و جذب سرمایه از سال 2018 تا به الان را بررسی شده بود. علاوه بر آن هزینه‌های پرداخت شده این بنیاد مانند هزینه‌های لیست شدن FTM در صرافی‌های مختلف، هزینه‌های تبلیغات و ... نیز در این مقاله برررسی شده بود!

در انتهای این مقاله، آقای آندره گزارشی از مجموع دارایی‌های بنیاد فانتوم (Fantom fundation) نیز ارائه داد، طبق این گزارش این بنیاد در مجموع 450 میلیون واحد رمزارز FTM (حدود بیش از 90 میلیون دلار) ، بیش از 100 میلیون دلار استیبل کوین (که به احتمال زیاد بخشی از این میزان می‌تواند به صورت فیات باشد)، بیش از 100 میلیون دلار دارایی رمزارزی و حدود 50 میلیون دلار دارایی غیر رمزارزی در ذخایر خود نگهداری می‌کند. در نتیجه این بنیاد در مجموع حدود از 340 میلیون دلار دارایی دارد.

دارایی های بنیاد فانتوم

در ادامه آقای آندره اعلام کرد میانگین هزینه‌های جاری این بنیاد برابر با حدود 7 میلیون دلار در سال است؛ پس در نتیجه بنیاد فانتوم با بودجه‌ای که در حال حاضر در اختیار دارد، اگر هزینه‌های خود را به همین صورت مدیریت کند، می‌تواند بدون نقد کردن FTM های خود تا بیش از 30 سال توسعه پروژه خود را ادامه دهد؛ این خبر می‌تواند خیال کاربران را از تداوم پیدا کردن توسعه راحت کند. برای درک بهتر ارزش این موضوع بهتر است یه نگاهی به بودجه بنیاد سولانا نیز داشته باشیم که با توجه به این بودجه، بنیاد سولانا با سرمایه‌ای که در دست دارد در بهترین حالت تنها تا 30 ماه آینده می‌تواند از پس هزینه‌های خود بر بیاید.

برای مطالعه مقاله آقای Cronje بر روی "این لینک" کلیک کنید.

 

آقای Andre Cronje کیست؟

آقای Andre Cronje یک برنامه نویس و معمار نرم افزار موفق با بیش از 20 سال تجربه می‌باشد. آندره فعالیت بالا و بسیار موفقی در پروژه‌های بلاکچینی مخصوصاً در حوزه دیفای داشته است و جامعه کریپتو لقب "مغز متفکر دیفای" و یا "پدرخوانده دیفای" را به این فرد داده است. شروع محبوبیت آندره با پروژه Yearn Finance شروع شد، پروژه‌ای که نوآوری‌های جدیدی را به دنیای دیفای معرفی کرد. آندره بر روی پروژه‌های فعال در حوزه دیفای زیادی کار کرده است؛ او در ادامه به پروژه فانتوم پیوسته و باعث اعتبار بخشیدن به این پروژه شد؛ بخش زیادی از موفقیت‌های فانتوم در حوزه دیفای نتیجه زحمت‌های همین فرد بوده است.

چند ماه پیش خبر جدایی آندره از بنیاد فانتوم منتشر شد که این خبر باعث ریزش رمزارز FTM شد. اما ماه گذشته خبری در رابطه با شروع مجدد همکاری میان آندره و بنیاد فانتوم منتشر شد که همین موضوع باعث شد توجهات مجدد نسبت به فانتوم افزایش پیدا کرده و تاثیر مثبتی بر روی این پروژه داشته باشد.

 

فانتوم در شبکه‌های اجتماعی

پس از انتشار این مقاله توسط آقای Andre Cronje توجهات نسبت به این پروژه در شبکه‌های اجتماعی بشدت افزایش پیدا کرد، به طوری که امروز (8 آذر) در شبکه‌های اجتماعی بیشتر تعامل را در میان رمز ارزها ارز FTM داشته است. کلمه فانتوم به ترند توییتر تبدیل شده و کاربران مجدد شروع به حمایت از این رمزارز کرده‌اند. در نتیجه این اتفاقات امروز در میان 100 ارز برتر بازار کریپتو، رمزارز FTM بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده است و قیمت آن از 0.197 دلار تا 0.216 دلار رشد کرده است.

قیمت رمزارز فانتوم

 

مقایسه نقدینگی ذخیره شده بر بستر فانتوم با دیگر بلاکچین‌ها

در زمان نگارش این مطلب حدود 456 میلیون دلار نقدینگی بر بستر فانتوم ذخیره شده است و این شبکه از نظر TVL یا همان مجموع دارایی قفل شده بالاتر از شبکه‌هایی مانند سولانا و Cronos و در رتبه 8ام قرار دارد.

در ماه گذشته وضعیت بیتکوین و در ادامه کل بازار رمز ارزها جالب نبوده و شبکه‌های بلاکچینی مطرح همگی شاهد ریزش میزان دارایی‌های قفل شده (TVL) خود بوده‌اند. شبکه فانتوم نیز در این موضوع استثنا نبوده و شاهد ریزش میزان دارایی‌های قفل شده خود بود؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در بین 10 بلاکچین برتر از نظر TVL فانتوم نسبتاً ریزش کمتری را تجربه کرده است و از این نظر بعد از شبکه BSC (با حدود 9.5 درصد ریزش در TVL) و شبکه آربیتروم (با حدود 11.5 درصد ریزش در TVL)  در جایگاه سوم قرار دارد و از لحاظ TVL حدود 12.5 درصد ریزش را در ماه گذشته تجربه کرده است، این در حالی این که TVL شبکه‌های اتریوم حدود 26 درصد و سولانا بیش از 70 درصد ریزش را تجربه کرده است.

tvl شبکه فانتوم

 

مقایسه اپلیکیشن‌های راه‌اندازی شده بر بستر فانتوم با دیگر بلاکچین‌ها

در حالی که فانتوم از نظر TVL در جایگاه 8ام قرار دارد، اما این شبکه از نظر اپلیکیشن‌های راه‌اندازی شده در جایگاه پنجم قرار دارد. در زمان نگارش این مقاله حدود 268 برنامه غیرمتمرکز بر بستر فانتوم راه‌اندازی شده‌اند. در نظر داشته باشید راه‌اندازی هر چه بیشتر اپلیکیشن‌های مختلف بر بستر یک شبکه بلاکچینی نشان دهنده افزایش کاربرد آن‌ها می‌باشد و افزایش این میزان می‌توان به آن شبکه بلاکچینی اعتبار بیشتری دهد.

 

مزیت فانتوم نسبت به دیگر بلاکچین‌ها چیست؟

شبکه بلاکچینی فانتوم با اهداف افزایش مقیاس پذیری راه‌اندازی شده است. این شبکه بلاکچینی با استفاده از نوعی فناوری به نام DAG یا همان گراف هدایت شده غیر مدور و با بهره گیری از یک مکانیزم به نام لکسیس (Lachesis) توانست مقیاس پذیری بسیار بالایی را برای کاربران خود فراهم کند. این شبکه بلاکچینی علاوه بر توجه کردن به شاخص TPS (تراکنش بر ثانیه) به شاخص TTF نیز توجه ویژه‌ای داشته است؛ بعد از فانتوم، بلاکچین‌های دیگر با دیدن عملکرد موفق فانتوم در بحث مقیاس پذیری توجه خود را به شاخص TTF افزایش دادند.

در مجموع می‌توان گفت مزیت فانتوم نسبت به رقبای خود TTF بسیار پایین آن است. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با شاخص TTF پیشنها میکنم مقاله "مدت زمان مورد نیاز برای نهایی شدن (TTF) یک تراکنش در بلاکچین چیست؟" را از سایت بیتفا مطالعه کنید)

 

پیشنهاد بیتفا به مخاطبین

فانتوم در حال حاضر شرایط مناسبی دارد و در صورتی که روند بازار مثبت باشد می‌توانیم انتظار رشد رمزارز FTM را داشته باشیم؛ اما این تمام ماجرا نیست. پیشنهاد ما این است که نگاه ویژه‌ای به اکوسیستم فانتوم نیز داشته باشید، پروژه‌های خوبی بر این بستر در حال توسعه می‌باشند و می‌توانند عملکرد خیلی خوبی را داشته باشند. به نظر یکی از پروژه‌هایی که در بازار صعودی و بول ران بعدی می‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد پروژه فانتوم می‌باشد و در ادامه این عملکرد خوب، می‌توانیم انتظار رشد اکوسیستم آن را نیز داشته باشیم که در ادامه باعث رشد ارزهای سوار بر این بستر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

در حالی که در زمان نگارش این مطلب بازار رمز ارزها شرایط خوبی نداشته اما در شرایط فعلی پروژه فانتوم عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داده است و حتی در بازه خرسی نیز توسعه خود را به خوبی ادامه می‌دهد. فانتوم مقیاس پذیری بسیار بالایی دارد و همین موضوع نقطه قوت آن می‌باشد. از نگاهی دیگر فانتوم عملکرد بسیار خوبی در حوزه دیفای نیز داشته است و می‌توان انتظار داشت در آینده عملکرد خیلی بهتری نیز از خود داشته باشد. پروژه فانتوم در حال حاضر شرایط مناسبی دارد اما در کل این موضوع را در ذهن داشته باشید که تمامی رمزارزها باید همواره رصد شده و بررسی شوند تا اگر از شرایط مطلوب خود دور شدند سرمایه خود را از آن پروژه خوارج کنیم. اما در کل، فانتوم در حال حاضر و مخصوصاً بعد از انتشار مقاله Andre Cronje در مدیوم شرایط نسبتاً خوبی را برای خود ایجاد کره است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۲۲:۴۹
حسن سعادت
درود بر شما مطالب عالی بودن، اگه امکانش هست در مورد پروژه هایی که روی بلاکچین فانتوم شروع به کار میکنن بیشتر اطلاعات بزارین تا استفاده کنیم، به نظرم تا ژانویه رشد خوبی داشته باشن،مخصوصا که اقای اندره کرونجه به تیمشون ملحق شده
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام بله حتماً نگاهی به اکوسیستم فانتوم خواهیم داشت!
۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۱۶:۱۹
پویا مدیری
سلام خسته نباشین...در این بازه ی خرسی بهترین ارزها برای هولد کدوم مناسبترن؟؟؟
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام بیت به نظر هنوز توان شروع یک بول ران رو نداره؛ در صورتی که دیدگاه صعودی نسبت به بازار داشته باشیم مطمئناً سبد هولد معرفی میکنیم. البته تو شرایط فعلی هم واتچ لیست به منظور کوتاه مدت و میان مدت ارائه میشه؛ بیتفاندا رو هفته‌ای چند بار چک کنید!
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۲۳:۰۳
Ahmad mokhtari
خسته نباشید و خدا قوت اما مگه این فرصت بیتفاندا نیست بیشتر شبیه معرفی بلاکچینه نه نقطه ورودی نه حد ضرری?
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام بیتفاندا فقط برای سیگنال نیست؛ تو این بخش هر فرصتی که در بازار رمز ارزها وجود داشته باشه بارگزاری میشه و فانتوم هم یک فرصته که الان شرایط مناسبی داره. البته از زمان نگازش این مقاله تا الان ارز FTM بیش از 10 درصد رشد قیمتی هم تجربه کرده.