جستجو در بیتفا
  • الگو سر و شانه چیست؟
  • الگو سروشانه صعودی
  • نکات مهم الگو سر و شانه صعودی
  • روش معامله با الگو سر و شانه صعودی
  • الگو سر و شانه نزولی
  • نکات مهم الگو سر و شانه نزولی
  • روش معامله با الگو سر و شانه نزولی
  • مهم‌ترین نکته الگو
  • نتیجه‌گیری
الگو سر وشانه در تحلیل تکنیکال

الگو سر وشانه در تحلیل تکنیکال

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
۱۲ دقیقه
۶
۵۲۶
توسط :
عرفان امینی

الگو سروشانه یا همان head and shoulder در تحلیل تکنیکال یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین نوع از دسته الگو کلاسیک می‌باشد که باعث شده برای معامله‌گران بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و آموزش نکات مهم این الگو بپردازیم.

 

الگو سر و شانه چیست؟

در علم تحلیل تکنیکال روش های مختلف تحلیلی وجود دارد که در عمق این روش‌‌ها روش‌های دیگری قرار گرفته است، الگو سر وشانه در دسته الگو های کلاسیک یکی از این روش‌ها است. اگر بخواهیم این الگو را برای شما تعریف کنیم باید بگوییم که این الگو در دسته الگوهای بازگشتی است و باعث می‌شود قیمت روند را تغییر دهد. همان‌طور که از نام این الگو معلوم است این الگو از سه بخش اصلی تشکیل شده است که دارای دو شانه و یک سر می‌باشد به این صورت که سه قله یا دو کف دارد که قله اول و آخر عموماً با یکدیگر برابر است و قله میانی ویا همان وسطی از دیگر قله‌ها بلندتر است.

اگر به تصویر پایین نگاه کنید:

الگو سر وشانه

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید الگو سر و شانه نزولی رسم شده است، اگر دقیق‌تر به این عکس نگاه کنید خواهیم دید که ابتدا قیمت میزان رشدی را داشته و پس از یک اصلاح شروع به افزایش قیمت کرده و بلند‌ترین سقف (بخش‌سر) را ثبت کرد و مجدد به اندازه کف قبل اصلاح و پس از اصلاح مجدد به اندازه عرض شانه چپ شروع به رشد کرده و مجدد کف مهم خودش که به آن خط گردن می‌گویند را از دست داده.

الگوهای سروشانه به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم میشوند که در ادامه به بررسی آن پرداختیم.

 

الگو سروشانه صعودی

الگو سر و شانه صعودی در ظاهر یک شکل نزول دارد به این صورت تعریف می‌شود که قیمت ابتدا شروع به اصلاح می‌کند و مجدد شروع به افزایش قیمت می‌کند و یک اصلاح عمیق‌تر که بخش سر الگو محسوب می‌شود را انجام می‌دهد و مجدداً شروع به افزایش تا نقطه منشا سقف قیمتی حرکت می‌کند و مجدداً به اندازه شانه چپ اصلاح می‌کند. در اینجا بخش اصلاحی الگو تمام شده است و حالا وقت شروع رشد قیمت و شکستن مقاومت مهم منشاً اصلاح قیمتی است.

سر و شانه صعودی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید یک الگو سر و شانه صعودی رسم شده است. این الگو یک بخش خیلی مهم دارد که با رنگ آبی رسم شده است خط آبی رنگ را خط‌گردن هم می‌نامند و زمان شکست این مقاومت برای معامله‌گران به شدت جذاب می‌شود.

 

نکات مهم الگو سر و شانه صعودی

  • الگو سروشانه صعودی عموماً در سطوح حمایت دیده می‌شود که نشان دهنده پایان اصلاح است.
  • عرض شانه چپ این الگو بسیار مهم است چون عموما شانه راست به اندازه عرض شانه چپ حرکت می‌کند.
  • نام دیگر این الگو سر و شانه معکوس است.
  • عموماً حداکثر ارتفاع بخش سر 2 برابر شانه‌ها است.
  • خط آبی رنگ مهم‌ترین مقاومت الگو سر و شانه است که خط گردن نیز می‌نامند.

 

روش معامله با الگو سر و شانه صعودی

برای انجام یک معامله کم ریسک با احتمال برد بالا بهتر است صبر کنیم الگو تکمیل شود و پس از خارج شدن از خط گردن وارد معامله شویم.

بهتر است برای شروع معامله از قانون 50–50 استفاده کنیم به این صورت که نصف سرمایه تخصیص یافته را در زمان شکست خط گردن و نصف دیگر را در زمان پولبک به خط گردن وارد معامله کنیم.

حدضرر در این الگو دقیقا پشت شانه راست است و همین‌طور حد سود به اندازه ارتفاع بخش سر الگو است.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید حدسود و حدضرر را رسم کرده ایم :

حد سود و حد ضرر الگو سر وشانه

الگو سر و شانه نزولی

الگو سروشانه نزولی در ظاهر یک شکل صعودی دارد به این صورت تعریف می‌شود که قیمت ابتدا شروع به افزایش می‌کند و مجدد شروع به کاهش قیمت می‌کند و یک افزایش عمیق‌تر که بخش سر الگو محسوب می‌شود را انجام می‌دهد و مجددا شروع به کاهش تا نقطه منشا کف قیمتی می‌کند و پس از آن به اندازه شانه چپ افزایش می‌کند. در اینجا بخش افزایشی الگو تمام شده و حالا وقت شروع اصلاح قیمت و شکستن حمایت است که این حمایت منشا اصلاح قیمتی است.

الگو سر و شانه نزولی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید الگو سر و شانه نزولی رسم شده است، اگر دقیق‌تر به این عکس نگاه کنید خواهیم دید که ابتدا قیمت میزان رشدی را داشته و پس از یک اصلاح شروع به افزایش قیمت کرده و بلند‌ترین سقف (بخش سر) را ثبت کرده و مجدد به اندازه کف قبل اصلاح و پس از اصلاح مجدد به اندازه عرض شانه چپ شروع به رشد کرده و مجدد کف مهم خودش را از دست داده. قطعا درکاین توضیحات کمی سخت است ولی اگر به عکس بالا نگاه کنید کاملا برایتان مفهوم است.

 

نکات مهم الگو سر و شانه نزولی

  • بخش سبز رنگ این الگو بسیار مهم است و حمایت قوی محسوب می‌شود که به آن خط گردن نیز می‌گویند.
  • الگو سر و شانه نزولی عموماً در سطوح حمایت دیده می‌شود.
  • عرض شانه چپ این الگو بسیار مهم است چون عموماً شانه راست به اندازه عرض شانه چپ حرکت می‌کند.
  • در واقع الگو سر و شانه اصلی یک الگو نزولی است.
  • عموما حداکثر ارتفاع بخش سر 2 برابر شانه‌ها می‌باشد.

 

روش معامله با الگو سر و شانه نزولی

برای انجام یک معامله کم ریسک با احتمال برد بالا بهتر است صبر کنیم الگو تکمیل شود و پس از خارج شدن از خط‌گردن وارد معامله شویم.

بهتر است برای شروع معامله از قانون 50–50 استفاده کنیم به این صورت که نصف سرمایه تخصیص یافته را در زمان شکست خط گردن و نصف دیگر را در زمان پولبک به خط گردن وارد معامله کنیم.

حدضرر در این الگو دقیقا بالای شانه راست است و همین‌طور حدسود به اندازه ارتفاع بخش سر الگو است.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید حدسود و حدضرر را در الگو سر و شانه نزولی رسم کرده‌ایم:

حد سود و حد ضرر سر وشانه نزولی

مهم‌ترین نکته الگو

الگو های برگشتی مثل سر و شانه و یا سقف دو قلو عموماً احتمال رخداد پایین‌تری به نسبت الگوهای ادامه‌دهنده همچون مثلث‌ها دارند. زیرا قیمت همواره دوست دارد در روند قبلی خودش حرکت کند. در پایان این مقاله پیشنهاد میکنم مقاله مربوط به الگو مثلث را مطالعه کنید تا همواره به یک جامعیت علمی در بازار برسید. برای مشاهده میتوانید روی الگوهای مثلث کلیک کنید.

 

نتیجه‌گیری

الگو سروشانه یکی از الگو های مهم و اساسی در تحلیل تکنیکال است که در تمامی تایم فریم‌ها کاربرد دارد، این الگو به دلیل قابلیت مولتی تایم‌فریم بودن برای تمام معامله‌گران جذاب است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکات مهم و کاربردی این الگو اشاره کنیم . 

امیدوارم همواره موفق و پر سود باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد