جستجو در بیتفا
  • بلاکچین کاسپا چیست؟
  • بلاکچین Kaspa ترکیبی از مکانیزم اجماع PoW و فناوری Dag
  • استخراج بلاک در بلاکچین Kaspa
  • اهداف و چشم انداز پروژه Kaspa
  • ارز دیجیتال KAS
  • کاربردهای رمزارز KAS
  • نحوه توزیع (Tokenomics) ارز دیجیتال KAS
  • تحلیل تکنیکال ارز KAS
  • آیا پروژه کاسپا ارزش سرمایه گذاری دارد؟
بلاکچین کاسپا (Kaspa) ، سریع ترین شبکه لایه یک مبتنی بر مکانیزم PoW

بلاکچین کاسپا (Kaspa) ، سریع ترین شبکه لایه یک مبتنی بر مکانیزم PoW

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
۱۰ دقیقه
۹
۱,۴۰۶
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

بلاکچین کاسپا ادعا می‌کند سریع‌ترین و مقایس‌پذیرترین بلاکچین بر پایه مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) است؛ مکانیزمی که ساتوشی آن را طراحی کرد و توسط بلاکچین بیتکوین به جامعه معرفی شد. بیتکوین به دلیل استفاده از این مکانیزم، عملکرد بسیار خوبی در تمرکز زدایی و حفظ امنیت داشت؛ اما به دلیل سرعت و مقیاس‌پذیری پایین در این مکانیزم پاسخگو کاربرد گسترده نشد. پس از بیتکوین بلاکچین‌های زیادی سعی کردند با حفظ مکانیزم PoW، مقیاس‌پذیری بالاتری ارائه دهند ولی در عمل هیچ یک از آن‌ها موفقیت لازم را نداشتند، تا زمانی که بلاکچین‌های نسل سوم با معرفی مکانیزم PoS به مقیاس‌پذیری بالایی دست یافتند. اما مکانیزم اجماع PoS عملکرد نسبتاً ضعیف‌تری در تمرکز زدایی داشتند. بلاکچین Kaspa ساز و کاری را طراحی کرده است تا با حفظ مکانیزم PoW و البته اهداف بیتکوین (امنیت و تمرکز زدایی)، بتواند مقیاس‌پذیری بسیار بالایی ارائه دهد. اما کاسپا چگونه مقیاس پذیری بالایی ارائه می‌دهد؟ آیا می‌تواند نسخه جامع‌تر بیتکوین را ارائه دهد؟ آیا Kaspa ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به صورت جامع با پروژه کاسپا و اهداف آن آشنا شویم و در ادامه به بررسی آینده این پروژه بپردازیم.

 

بلاکچین کاسپا چیست؟

کاسپا سریع‌ترین شبکه بلاکچینی است که بر پایه مکانیزم اجماع PoW طراحی شده است. تراکنش‌ها در شبکه Kaspa فوراً تایید و در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شوند؛ این پروژه با طراحی پروتکلی تحت عنوان GhostDAG توانست ساختاری بر پایه مکانیزم اجماع بیتکوین، اما با مقیاس پذیری بسیار بالا ایجاد کند. بلاکچین کاسپا تمام اهدافی که ساتوشی ناکاموتو برای بیتکوین در نظر گرفته بود از جمله استخراج بلاک‌ها (بر پایه مکانیزم اجماع اثبات کار)، سیاست ضد تورمی (هاوینگ)، بدون استخراج اولیه (Primine)، ساختاری کاملاً غیر متمرکز و فاقد حاکمیت مرکزی را رعایت می‌کند و درکنار آن مقیاس پذیری بالایی ارائه می‌دهد. کاسپا مقیاس پذیری ذکر شده را به واسطه استفاده از فناوری DAG و ترکیب آن با مکانیزم PoW به دست می‌آورد.

بلاکچین کاسپا

پروژه کاسپا اهمیت بالایی برای امنیت قائل است و توجه بالایی به آن دارد. در نتیجه این پروژه با بهره وری هر سه ضلع مثلث Trilemma (مقیاس پذیری، تمرکز زدایی و امنیت) سعی در راه‌اندازی یک بلاکچین تکمیل را دارد.

 

بلاکچین Kaspa ترکیبی از مکانیزم اجماع PoW و فناوری Dag

در بلاکچین‌هایی که از مکانیزم PoW استفاده می‌کنند (مانند بیتکوین) در صورتی که دو بلاک به صورت همزمان ایجاد شوند، یکی از دو بلاک تایید و به زنجیره اضافه می‌شود و بلاک دیگر به عنوان یک بلاک یتیم از زنجیره خارج می‌شود. اما کاسپا ساختاری ایجاد کرده تا در حالی که از مکانیزم اجماع PoW استفاده می‌کند بتواند تمام بلاک‌هایی که همزمان ایجاد می‌شوند را در زنجیره خود قرار دهد تا بلاک یتیمی در این شبکه وجود نداشته باشد. کاسپا این کار را با بهره‌گیری از فناوری و ساختار DAG ایجاد کرده است؛ به این منظور که به جای یک زنجیره سری از بلاک‌ها، یک گراف از بلاک‌ها دارد که ترتیب خاصی دارند و به یک دیگر متصل هستند.

 

استخراج بلاک در بلاکچین Kaspa

استخراج بلاک را می‌توان مهمترین فرایند موجود در بلاکجین‌های مبتنی بر سیستم اجماع PoW در نظر گرفت؛ در نتیجه در بلاکچین Kaspa نیز استارج بلاک فرایندی مهم و حساس به حساب می‌آید. امکان استخراج انفرادی (با هش ریت پایین) با شرایط مناسب، مزیت جذابی است که مکانیزم BlockDAG به شبکه کاسپا اضافه می‌کند. این در حالی است که در شبکه‌هایی مانند بیتکوین ممکن است استخراج‌های انفرادی نتیجه مناسبی در پی نداشته باشد.

الگوریتم هشینگ در مکانیزم Kaspa مبتنی بر الگوریتم kHeavyHash است. این الگوریتم نسبت به الگوریتم‌های موجود مصرف انرژی را بهینه سازی می‌کند و سازگاری بالاتری با طبیعت دارد. فرایند استخراج در شبکه کاسپا با GPU، FBGA و دیگر دستگاه‌های تخصصی استخراج قابل انجام است.

کاسپا برای مدیریت عرضه، مکانیزمی شبیه به هاوینگ بیتکوین در ساختار استخراج خود ایجاد کرده است. پاداش استخراج بلاک در شبکه کاسپا هر سال به صورت (1/2)^(1/12) کاهش پیدا می‌کند؛ این مکانیزم باعث محدود شدن عرضه ارز KAS و در نتیجه با ارزش‌تر شدن آن می‌شود. در زمان نگارش این مطلب پاداش استخراج هر بلاک در شبکه کاسپا برابر با 196 واحد ارز KAS (حدود 7 دلار) است.

عرضه ارز KAS

 

اهداف و چشم انداز پروژه Kaspa

تیم پروژه کاسپا چشم انداز ایجاد ساختار مالی غیر متمرکز برای معاملات روزانه را دارد. به عقیده تیم این پروژه ساختاری که ساتوشی ناکاموتو طراحی کرده بود در کنار مزایا و نوآوری‌های بسیاری که داشت نتوانست به یک سیستم پرداختی گستره تبدیل شود. محدودیت‌های مقیاس پذیری بیتکوین اجازه تبدیل شدن به یک ابراز پرداختی روزانه را به این شبکه نداد و در عوض به مرور به ابزاری برای ذخیره ارزش تبدیل شد.

هدف اصلی این پروژه در قدم اول حفظ ارزش‌ها و مزایا بیتکوین و سپس بهینه‌سازی ساختار آن (با افزایش مقیاس پذیری) است. چشم انداز Kaspa تبدیل کردن ارز KAS به یک ابزار پرداختی همگانی است. تیم پروژه در حالی که به ارز بیت کوین دیدگاهی مانند طلا دارد، پروژه خود را نقره در نظر می‌گیرد. در حالی که نقره ارزش پایین‌تری نسبت به طلا دارد اما در گردش‌تر است و مقبولیت بالاتری به عنوان یک ابزار پرداختی دارد. به همین دلیل این تیم، پروژه خود را Kaspa (به زبان آرامی (Aramaic) به معنای پول) نامید.

 

ارز دیجیتال KAS

ارز دیجیتال KAS ارز بومی شبکه بلاکچینی Kaspa به حساب می‌آید و نقش کلیدی در پیشبرد اهداف این پروژه دارد. در صورتی که استفاده از این شبکه افزایش یابد و کاربردی گسترده‌تر پیدا کند، می‌توانیم شاهد رشد قیمتی ارز KAS باشیم. این رمزارز کاربرد گسترده‌ای در پروژه کاسپا دارد و با افزایش استفاده از این پروژه، می‌توانیم شاهد افزایش تقاضا برای KAS و در ادامه رشد قیمتی آن باشیم. در ادامه به بررسی دو عامل مهم در عملکرد قیمتی این رمزارز یعنی کاربردها و توکنومیک آن خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال KAS

 

کاربردهای رمزارز KAS

رمزارز KAS به عنوان ارز بومی بلاکچین کاسپا کاربردهای گسترده‌ای در این شبکه دارد. در نگاهی کلی، همان نقش ارز BTC در شبکه بیتکوین را ارز KAS در شبکه Kaspa ایفا می‌کند. ارز KAS نقش مشوق را برای ماینرهای شبکه کاسپا دارد؛ به این صورت که هر ماینر با استخراج بلاک جدید در این شبکه مقداری پاداش دریافت می‌کند که این پاداش به صورت ارز KAS پرداخت می‌شود.

دیگر کاربرد این رمزارز پوشش کارمزدهای شبکه Kaspa است. همانطور که در شبکه بیتکوین کارمزد انجام تراکنش با ارز BTC پرداخت می‌شود، در شبکه کاسپا نیز کارمزدها با رمزارز KAS پرداخت می‌شوند. البته با توجه به دیدگاهی که تیم توسعه به پروژه خود دارد، اهداف اصلی و بلندمدت برای این رمزارز تبدیل شدن به یک ابزار معاملاتی با مقیاس گسترده است.

 

نحوه توزیع (Tokenomics) ارز دیجیتال KAS

ارز دیجیتال KAS در اواخر سال 2021 به صورت عرضه عادلانه (Fairlaunch) عرضه شد. مانند ارز BTC رمزارز KAS نیز بدون استخراج اولیه (Premine) و اختصاص دادن بخشی از عرضه به گروهی خاص ایجاد شده است. کل عرضه KAS به عنوان پاداش ماینرها در نظر گرفته شده و به مرور زمان به عنوان پاداش به ماینرها عرضه خواهد شد. ارز KAS یکی از عادلانه‌ترین و جامعه محورترین نحوه توزیع توکن را ارائه داده است.

در شبکه بیت کوین بخشی از بلاک‌ها زمانی استخراج شد که ماینرهای زیادی در شبکه وجود نداشتند. به همین دلیل احتمال می‌رود بخش زیادی از پاداش‌های اولیه شبکه را فرد یا تیم راه‌اندازی کننده بیتکوین از طریق استخراج بلاک‌های اولیه دریافت کرده باشند؛ این در حالی است که در شبکه کاسپا حتی چنین موردی نیز وجود ندارد و همه چیز به عادلانه‌ترین صورت انجام شده است. از طرفی دیگر مکانیزم ضد تورمی این شبکه از افزایش عرضه و تورم این رمزارز جلوگیری می‌کند؛ تعداد کل عرضه قابل استخراج برای ارز KAS برابر با 28.7 میلیارد واحد است که در زمان نگارش این مطلب 69 درصد (19.8 میلیارد واحد) از آن استخراج شده است.

 

تحلیل تکنیکال ارز KAS

یک پروژه حتی اگر بهترین شرایط را از نظر بنیادی داشته باشد، قبل از سرمایه گذاری بر روی آن باید حتماً ارز مورد نظر را از نظر تکنیکالی نیز تحلیل کنید تا در بازه‌های قیمتی مناسبی سرمایه گذاری خود را انجام دهید. در این بخش سعی می‌کنیم تحلیل‌های بروز از رمزارز KAS قرار دهیم (این قسمت از مقاله آپدیت می‌شود).

 

تحلیل تکنیکال رمزارز KAS هفتگی (آخرین آپدیت : 7 مرداد)

رمز ارز KAS شرایط مناسبی برای ورود خریداران میان مدتی دارد. با بررسی نمودار قیمتی این رمز ارز در تایم فریم هفتگی، می‌توان دو محدوده قیمتی بکر برای ورود خریداران پیدا کرد. اولین محدوده قیمتی در محدوده 0.028 دلار و دومین ناحیه در محدوده قیمتی 0.0123 دلار است (محدوده‌ها در تصویر مشخص شده است). خریداران می‌توانند دیدگاه ویژه‌ای به این دو ناحیه داشته باشند و در صورت دریافت تاییده‌های لازم در این نواحی خرید خود را انجام دهند.

تحلیل هفتگی ارز KAS

 

تحلیل تکنیکال رمزارز KAS روزانه (آخرین آپدیت : 15 مرداد)

مطابق با تحلیلی که هفته پیش از این رمزارز ارائه داده بودیم KAS در تایم فریم روزانه سطح مقاومتی 0.0428 دلار را با کندل های قدرتمند صعودی شکست و این شکست تلاقی پیدا کرده است با شکست کانال قیمتی مشخص شده به سمت بالا (شکست سطح 0.0449 دلار) که شرایط خوبی را برای ورود خریداران میان مدتی فراهم کرده است.
اگر با شکست سطح قیمتی دکر شده وارد معامله نشدید همچنان می‌توانید در صورت ایجاد پول بک به نواحی قیمتی 0.0463 و 0.0413 دلار وارد معامله خرید شوید. انتظاری ما از این رمز ارز رشد قیمت تا سقف کانال مشخص شده است (نواحی 0.0851 دلار)، البته این اتفاق مشروط به تشکیل کندل های پر قدرت صعودی و تداوم فشار خرید فعلی در بازار است.

 

تحلیل تکنیکال ارز KAS

 

آیا پروژه کاسپا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در این مقاله سعی کردیم پروژه کاسپا و تمام اهداف آن را به صورت جامع بررسی کنیم؛ اما برای پاسخ به این سوال که آیا این پروژه ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر باید به چند مورد بپردازیم. این پروژه ایده و اهداف جالبی دارد؛ دراصل این پروژه ما را به یاد بلاکچین کادنا (ارز KDA) در چرخه صعودی قبلی می‌اندازد. کادنا نیز به دنبال حفظ مکانیزم PoW و البته افزایش مقیاس‌پذیری بود، این رمزارز یکی از بیشترین رشدهای قیمتی را در سال 2021 تجربه کرد اما در نهایت به دلیل عدم موفقیت در دسترسی به کاربرد گسترده تا حدود زیادی با شکست مواجه شد.

پروژه کاسپا اهداف مشابه‌ای با Kadna دارد اما به نظر برای رسیدن به این اهداف راهکار مناسب‌تری ارائه داده است. در حالی که سال 2022 سال خوبی برای بازارهای سرمایه بخصوص کریپتو نبود، اما رمزارز KAS در همان بازه زمانی نیز یکی از بهترین عملکردهای قیمتی را داشت و درواقع پتانسیل‌های خود را نشان می‌داد (ما این ارز را اولیتن بار در فرصت شماره 57 بیتفاندا در محدوده قیمتی 0.018 دلار معرفی کردیم). اما برای این که کاسپا رشد خود را ادامه دهد نیاز به افزایش کاربرد شبکه دارد؛ این در حالی است که با برررسی اکسپاورر Kaspa متوجه می‌شویم در حال حاضر شبکه کاربرد بالایی ندارد.

در نظر داشته باشید در صورتی می‌توانیم انتظار رشد مجدد این رمزارز و رسیدن قیمت به اهداف بالاتر را داشته باشیم که شاهد افزایش کارایی و تعداد تراکنش‌های این شبکه باشیم. کاسپا برای موفقیت بیشتر باید بتواند به نوعی مسیر ناتمام کادنا را با جذب کاربران به شبکه خود به اتمام برساند. در حالت کلی پروژه Kaspa یکی از پروژه‌های پرپتانسیل در بازار رمزارزهاست و پیشنهاد می‌کنم ارز KAS را به عنوان ارزش با میزان ریسک متوسط در Watchlist خود داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد