جستجو در بیتفا
  • آشنایی با شبکه پالیگان
  • مزایا و معایب شبکه پالیگان
  • بررسی مزایا شبکه پالیگان
  • بررسی معایب شبکه پالیگان
  • آشنایی با رمزارز متیک (Matic)
  • کاربردهای شبکه‌ی پالیگان
  • پرداخت
  • صرافی‌های غیرمتمرکز
  • بازی‌های باکچینی
  • کیف پول‌های مناسب برای ذخیره توکن ماتیک
  • کیف‌پول Ledger Nano X
  • کیف‌پول Safe Pal S1
  • کیف‌پول MetaMask
  • کیف‌پول Trust Wallet
  • نحوه‌ خریداری توکن ماتیک
  • جمع‌بندی
آشنایی با شبکه‌ پالیگان (Polygon) و رمز ارز بومی Matic

آشنایی با شبکه‌ پالیگان (Polygon) و رمز ارز بومی Matic

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
۸ دقیقه
۲
۷۲۸
توسط :
مینا بشیری

یکی از چالش‌های پیش روی شبکه‌ بلاکچینی اتریوم، مشکل مقیاس‌پذیری است. به طوری که با افزایش پروژه‌هایی که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کنند و همچنین افزایش تعداد تراکنش‌ها، سرعت تایید تراکنش‌ها کند شده و هزینه‌ی تراکنش‌های آن افزایش یافته است. شبکه پالیگان پروتکلی است که به عنوان راهکار لایه دوم، روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند و هدف آن حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم است. در ادامه به معرفی شبکه‌ پالیگان (Polygon Network) و ارز بومی آن یعنی رمزارز ماتیک (Matic) خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مقیاس‌پذیری و راهکارهای لایه دوم، می‌توانید مقالات مربوط به آنها را مطالعه کنید.

 

آشنایی با شبکه پالیگان

شبکه‌ پالیگان که در ابتدا با نام ماتیک شناخته می‌شد در سال 2017 توسط سه بنیان گذار هندی با نام‌های جاینتی کانانی (Jaynti Kanani)، سندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal) و آنوراگ آرجون (Anurag arjun) متولد شد.

ایده‌ ایجاد این شبکه متعلق به جاینتی کانانی بود. او در حین بازی کریپتو کیتیز (Crypto kitties) متوجه ترافیک بالا و مقیاس‌پذیری پایین شبکه اتریوم شد. اتریوم در آن زمان بیش از 12.000 تراکنش معلق داشت و شبکه واقعا جوابگوی این حجم از نیاز کاربران نبود. متیک در اواسط سال 2020 شبکه‌ اصلی خود را راه اندازی کرد و در 9 فوریه سال 2021، نام خود را به پالیگان تغییر داد. شبکه‌ پالیگان اولین پلتفرم با زیرساخت مناسب برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم است و اتریوم را به یک سیستم چند زنجیره‌ای تبدیل می‌کند که این سیستم با عنوان اینترنت بلاکچین‌ها (Internet of Blockchains) شناخته می‌شود.

شبکه پالیگان به عنوان یک راهکار لایه دوم، به دنبال این است که نقص‌های شبکه اتریوم مانند هزینه بالای تراکنش‌ها و سرعت پایین تایید تراکنش‌ها را برطرف کند. در واقع پالیگان می‌تواند امکان تعامل بین بلاکچین اتریوم و دیگر بلاکچین‌ها را فراهم کند و به بلاکچین‌های موجود کمک کند تا با بلاکچین اتریوم سازگار باشند. در حال حاضر پلتفرم پالیگان از بیش از 7000 پروژه مبتنی بر بلاکچین پشتیبانی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با اتریوم می‌توانید مقاله اتریوم را در سایت بیتفا مطالعه کنید.

 

مزایا و معایب شبکه پالیگان

ممکن است در مورد نقاط قوت و نقاط ضعف پالیگان کنجکاو باشید. مخصوصا اگر در فکر خریداری و سرمایه گذاری در ارز ماتیک باشید. در ادامه به توضیح مزایا و معایب شبکه پالیگان خواهیم پرداخت.

 

بررسی مزایا شبکه پالیگان

  • سرعت بخشیدن به تایید تراکنش‌ها

پالیگان با استفاده از مکانیزم اجماعی که فرایند تایید تراکنش را در یک بلاک انجام می‌دهد، سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. میانیگین تایید تراکنش‌ها در شبکه پالیگان 2.1 ثانیه است.

 

  • هزینه پایین تراکنش ها

هزینه تراکنش‌ها در شبکه پالیگان به طرز قابل توجهی پایین است. به طور معمول کارمزد انجام چند 10 هزار تراکنش در شبکه پالیگان حدود 1 دلار می‌باشد.

 

بررسی معایب شبکه پالیگان

  • پالیگان یک بلاکچین خود مختار نیست!

پالیگان یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. در نتیجه اگر شبکه اتریوم با هر قطعی و مشکلی روبرو شود، این اختلال می‌تواند باعث کاهش عملکرد پالیگان و در نتیجه ریزش قیمتی رمزارز ماتیک باشد. البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که اتریوم در دسامبر سال 2020 خبر ایجاد نسخه دوم خود را منتشر کرد؛ اتریوم در این ارتقا، مکانیزم اجماع خود را از مکانیزم اثبات کار به مکانیزم اثبات سهام تغییر خواهد داد که این کار در جهت افزایش سرعت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم و کاهش هزینه کارمزدها در حال اجرا است. به عقیده بعضی از تحلیلگران، با نهایی شدن این آپدیت و کاهش مشکلات مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم، این امکان وجود دارد تا کاربرد بلاکچین پالیگان کمتر شود و شاهد کاهش تعداد کاربران پلتفرم پالیگان و در نتیجه ریزش قیمتی رمزارز ماتیک باشیم.

 

آشنایی با رمزارز متیک (Matic)

رمزارز متیک

ماتیک ارز بومی شبکه پالیگان است که با استاندارد ERC-20، یعنی بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شد. عرضه اولیه این ارز در سال 2019 برگذار شد که موفق به جذب 1.9 میلیارد دلار سرمایه اولیه شد. همانطور که گفته شد ماتیک روی بلاکچین اتریوم پیاده سازی شده است در نتیجه، کاربران می‌توانند با استفاده از یک آدرس معتبر اتریوم که همان آدرس ماتیک هم محسوب می‎‌شود بدون پیوستن به ماتیک از مزایای آن بهره‌مند ‌شوند. کاربرد اصلی رمزارز ماتیک پرداخت کارمزد تراکنش‌ها است و این توکن به عنوان واحد پرداخت و تسویه حساب میان مشارکت کنندگان در اکوسیستم پالیگان عمل می‌کند. شبکه پالیگان برای تامین امنیت و حفظ یکپارچگی شبکه از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند به این صورت که داوطلبان، می‌توانند رمزارز ماتیک خود را در جهت افزایش امنیت، در شبکه قفل کرده و در ازاء انجام این کار پاداش دریافت کنند.

در زمان نگارش این مقاله رمزارز ماتیک با قیمت 0.51 دلار در رتبه ی 18 سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است.

 

کاربردهای شبکه‌ی پالیگان

کاربردهای شبکه پالیگانشبکه اتریوم کاربردهای بسیاری دارد و با وجود مزایایی که پالیگان برای آن به همراه دارد می‌توان حدس زد که پالیگان نیز کاربردهای زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که شبکه پالیگان با توجه به کارمزد پایین و مقیاس پذیری بالا به بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

 

پرداخت

از اهداف پلتفرم پالیگان می‌توان به سرعت بخشیدن به عملکرد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) اشاره کرد. این فرایند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کاربران را قادر می‌سازد که پذیرش و پرداخت‌ها را با هر رمزارزی به صورت آنی انجام دهند.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز

از دیگر کاربردهای شبکه پالیگان، افزایش سرعت تسویه حساب برای صرافی‌های غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند معاملاتی سریع‌تر و ارزان‌تر را تجربه کنند. Quick swap از جمله صرافی‌های اکوسیستم پالیگان است که در طی چند ماه گذشته موفق به جذب طیف وسیعی از کاربران شده است.

 

بازی‌های باکچینی

بازی‌های بلاکچینی به دلیل سرعت پایین تراکنش و تاخیر زیاد شبکه، از بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی عقب افتاده بودند؛ پالیگان در تلاش است تا با راه‌حل‌های افزایش مقیاس‌پذیری خود، موجب افزایش سرعت و ارتقای عملکرد بازی‌های بلاکچینی شود.

 

کیف پول‌های مناسب برای ذخیره توکن ماتیک

همانند سایر رمزارزها، برای ذخیره رمزارز ماتیک نیز کیف پول‌های مختلفی در دسترس است و معامله‌گران می‌توانند کیف پول مناسب خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند. در میان تمام کیف پول‌های موجود، کیف پول‌های سخت افزاری از بالاترین درجه امنیت برخوردار هستند.

رمزارز ماتیک علاوه بر آن که بر بستر خود بلاکچین پالیگان راه‌اندازی شده است، با استاندارد ERC-20 بر بستر بلاکچین اتریوم، با استاندارد Bep-20 بر بستر زنجیره هوشمند بایننس و بر روی تعدادی از بلاکچین‌های دیگر نیز قابل استفاده است. در ادامه به معرفی چندتا از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره توکن ماتیک خواهیم پرداخت.

 

کیف‌پول Ledger Nano X

کیف‌پول‌ لجر نانو ایکس از محبوب‌ترین کیف‌پول‌های سخت افزاری است. این کیف‌پول برای سیستم عامل‌های دسکتاپ، لینوکس، مک و نسخه موبایل (اندروید و ios) با قابلیت اتصال بلوتوث و USB قابل استفاده است. این کیف‌پول علاوه بر پشتیبانی از رمزارز ماتیک از بیش از 5500 کوین و توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

 

کیف‌پول Safe Pal S1

کیف‌پول سخت‌افزاری سیف‌پل از نسخه‌های اندوید و ios پشتیبانی می‌کند. این کیف‌پول از 20 بلاکچین و بیش از 10000 کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این‌کیف‌پول می‌توانید به مدیریت رمزارزهای خود از جمله رمزارز ماتیک بپردازید و به برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه پالیگان دسترسی داشته باشید. این‌کیف پول به نسبت کارایی که دارد با قیمت مقرون به صرفه‌ای در دسترس است.

 

کیف‌پول MetaMask

کیف‌پول متامسک به طور گسترده‌ای توسط اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پالیگان پذیرفته شده است، به همین دلیل کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. این کیف‌پول ابتدا برای اتریوم ایجاد شد اما برای تمام بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم نیز قابل استفاده است.

 

کیف‌پول Trust Wallet

کیف‌پول تراست والت نیز از جمله کیف‌پول‌های محبوب موبایلی برای هر دو نسخه اندروید و ios است که از تعداد بسیاری از کوین‌ها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. از این کیف‌پول می‌توانید برای دریافت و مدیریت رمزارز ماتیک استفاده کنید.

 

نحوه‌ خریداری توکن ماتیک

کاربران ایرانی معمولا می‌توانند به دو طریق به خریداری رمزارز ماتیک بپردازند. اولین راه، مراجعه به یک صرافی ایرانی است. برای انجام این کار ریال را به کیف‌پول صرافی واریز کرده و پس از انجام تراکنش، صرافی رمزارز ماتیک خریداری شده را به آدرس کیف‌پول شما ارسال می‌کند. روش دوم خریداری رمزارز ماتیک از صرافی‌های خارجی نظیر بایننس است. برای این کار ابتدا لازم است رمزارز تتر یا هر رمزارز دیگری را از صرافی ایرانی خریداری کنید و سپس به صرافی خارجی انتقال داده و با آن رمزارز مورد نظر خود را خریداری کنید، زیرا امکان خرید مستقیم رمزارزها با ریال در صرافی‌های خارجی فراهم نیست.

توجه داشته باشید در حال حاضر فعالیت کاربران ایرانی در صرافی بایننس امکان پذیر نیست و در صورت تمایل به استفاده از صرافی‌های خارجی، حتماً شرایط صرافی مورد نظر را در بررسی کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شبکه پالیگان و ارز بومی آن، ماتیک را معرفی کنیم. با اینکه راه‌اندازی اتریوم 2 در کوتاه مدت نتایج خوبی برای پالیگان به همراه ندارد اما از آنجایی که شبکه اتریوم بسیار محبوب و کاربردی است احتمالا در آینده نیز برنامه‌ها و پروژه‌های بیشتری بر بستر اتریوم دو راه اندازی خواهد شد و دوباره با مشکل مقیاس‌پذیری برای اتریوم مواجه خواهیم شد که در این صورت همچنان می‌توانیم انتظار کاربردی شدن راه‌حل‌هایی نظیر پالیگان را داشته باشیم. البته این موضوع که اتریوم دو چقدر موفق خواهد شد و چه تاثیری بر شبکه‌هایی نظیر پالیگان خواهد داشت در حال حاضر مشخص نیست و در گذر زمان مشخص خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد