جستجو در بیتفا
  • شبکه کاردانو (Cardano) و کوین ADA
  • مفهوم هاردفورک (Hard Fork)
  • هارد فورک آلونزو (Alonzo)
  • هارد فورک واسیل (Vasil)
  • پروپوزال CIP 31: ورودی‌های مرجع
  • پروپوزال CIP 32: داده‌های درون خطی
  • پروپوزال CIP 33: اسکریپت‌های مرجع
  • 22 سپتامبر، تاریخ مشخص شده برای انجام هارد فورک Vasil، پس از سه ماه تعویق
  • تاثیر هارد فورک واسیل بر روی قیمت ADA
  • جمع‌بندی
آخرین هاردفورک کاردانو؛ واسیل (Vasil)

آخرین هاردفورک کاردانو؛ واسیل (Vasil)

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
۷ دقیقه
۲
۵۴۰
توسط :
میلاد محمدی

یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه فاندامنتال رمز ارزها در روزهای آینده رخ خواهد داد، هاردفورک Vasil می‌باشد که قرار است در شبکه Cardano انجام شود. اینکه آیا این رویداد بر روی کوین ADA تأثیر خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین رویدادهای کریپتو در سال 2022 خواهد بود.

در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد کاردانو خواهیم داد و بعد از آن مفهوم هارد فورک را تشریح خواهیم کرد. در نهایت هاردفورک‌های شبکه کاردانو و تاثیرات آن بر قیمت ADA را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

 

شبکه کاردانو (Cardano) و کوین ADA

شبکه کاردانو (Cardano) و کوین ADA

کاردانو یک بلاکچین می‌باشد که توکن بومی آن آدا (ADA) نام دارد. شبکه Cardano در سال 2017 توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) ایجاد شد. هاسکینسون دوست دارد به این نکته اشاره کند که کارهایی که انجام می‌دهد، تا چه حد بر اساس تحقیقات آکادمیک است؛ به همین دلیل گزارش‌های خود را در مقالات و مجلات معتبر منتشر می‌کند. ADA که از نام پیشگام کامپیوتر، آدا لاولیس (Ada Lovelace) نامگذاری شده است، به دارندگان این رمز ارز این امکان را می‌دهد تا در مورد نحوه اجرای بلاکچین کاردانو رای دهند. رمز ارز ADA یکی از دارایی‌های دیجیتالی است که مارکت کپ بالایی دارد و در اکثر صرافی‌ها قابل خرید و فروش می‌باشد.

 

مفهوم هاردفورک (Hard Fork)

قبل از هر چیز لازم است بدانید فورک چیست و به چه منظور انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید بلاکچین ذات غیرمتمرکزی دارد اما ابتدا، برای اینکه نودها بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و بتوانند تراکنش‌های انجام شده در شبکه را تایید کنند لازم است از پروتکل‌های خاصی پیروی کنند که توسط برنامه نویسان پروژه نوشته تعیین می‌شود.. از این دست قوانین می‌توان به مدت زمان ایجاد بلاک جدید و یا گنجایش هر بلاک اشاره کرد.البته در طول زمان ممکن است شبکه با مشکلاتی مواجه شود و یا تیم توسعه دهنده خواستار ایجاد تغییر و به روز رسانی باشند. در این زمان تغییرات جدید در بلاکچین تحت عنوان فورک ایجاد می‌شوند. البته لازم است بدانید که دو نوع فورک وجود دارد: هارد فورک (Hard Fork) و سافت فورک (Soft Fork). در سافت فورک تغییرات ایجاد شده با نسخه قبلی نرم افزار سازگار است اما هارد فورک یک تغییر اساسی ایجاد می‌کند و یک زنجیره جدید ایجاد می‌شود که لازم است تمام نودها به سرعت نرم افزار خود را به آخرین نسخه ارتقا می‌دهند. کاردانو در تلاش است تا یک هارد فورک را اجرا کند. این بدان معناست که بلاکچین تمام تراکنش‌هایی را که قبلا معتبر می‌دانست را نامعتبر و تمام تراکنش‌هایی را که قبلاً نامعتبر می‌دانست را معتبر می‌کند که در واقع یک تغییر دائمی و غیرقابل تغییر در بلاکچین می‌باشد. البته در هارد فورک نسخه قبلی بلاکچین هنوز وجود دارد؛ هارد فورک و سافت فورک از این جهت با یکدیگر تفاوت دارند که در سافت فورک بلاکچین جدید ایجاد نمی‌شود اما در هارد فورک بلاکچین جدید ایجاد می‌شود.

هارد فورک‌ها را می‌توان به عنوان راهی برای مقابله با اشکالات، جلوگیری از کلاهبرداری توسط هکرها دانست و همچنین با استفاده از آن راهی برای کارآمدتر کردن شبکه ایجاد کرد. اگرچه این روش می‌تواند تا حدودی بحث برانگیز باشد، زیرا برای مثال، ماینرها باید روش کار خود را تغییر دهند تا بتوانند مانند قبل، به عنوان پاداش رمز ارز به دست آورند. همچنین، ممکن است افرادی که کوین در حال هارد فورک شدن را دارند، تمایلی به داشتن نسخه جدیدتر نداشته باشند.

 

هارد فورک آلونزو (Alonzo)

هارد فورک آلونزو (Alonzo)

نکته‌ای که در مورد هارد فورک کاردانو واسیل باید به آن توجه کرد این است که این اولین بار نیست که شبکه کاردانو هارد فورک انجام می‌دهد. به عنوان مثال، در سپتامبر 2021، بلاکچین کاردانو تحت هارد فورک آلونزو قرار گرفت که قابلیت قرارداد هوشمند را اضافه کرد؛ بدان معنی که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند میسر شد. تیم هریسون (Tim Harrison)، مدیر بازاریابی و ارتباطات IOHK، در مراسم معرفی آلونزو گفت: "این هاردفورک لحظه‌ای تاریخی در تولد یک اکوسیستم جدید بود و این تازه شروع ماجراست."

 

هارد فورک واسیل (Vasil)

هارد فورک واسیل (Vasil)

هدف آلونزو این بود که مردم می‌توانند از قراردادهای هوشمند در بلاکچین کاردانو استفاده کنند. اما هدف هاردفورک Vasil کاردانو، حداقل در تئوری، به کاربران اجازه می‌دهد تا از قراردادهای هوشمند به روشی سریع تر، کارآمدتر و ارزان‌تر استفاده کنند. ایده به این صورت است که برنامه‌نویسی پلوتوس (Plutus)، پلتفرم قرارداد هوشمندی که کاردانو از آن استفاده می‌کند، بهینه‌سازی شود تا انجام کارهای مربوط به قراردادهای هوشمند خارج از بلاکچین را برای افراد آسان‌تر کند. بنابراین از نظر تئوری، کارها سریع‌تر شده و در نتیجه کارمزد تراکنش‌ها کاهش می‌یابد.

در حالی که آپدیت واسیل (Vasil) برای اولین بار در ماه آپریل اعلام شد، اما تا 29 ژوئن منتشر نخواهد شد، هر چند در 2 ژوئن در شبکه آزمایشی عمومی Cardano منتشر شد. پروپوزال و پیشنهادهای متعددی برای بهبود کاردانو در این آپدیت گنجانده شده ولی مهمترین آنها CIP 31، 32 و 33 می‌باشد. لازم به ذکر است که CIP مخفف Cardano Improvement Proposals می‌باشد.

 

پروپوزال CIP 31: ورودی‌های مرجع

به لطف این قابلیت، قادر خواهیم بود بدون نیاز به صرف اطلاعات، در معامله به آن دسترسی داشته باشیم. در واقع، ورودی مرجع به داده‌ها اشاره می‌کند اما نیازی به صرف داده در هر بار استفاده ندارد. مشکل موجود این است که صرفاً نگاه کردن به داده‌ها مستلزم صرف هزینه (پردازش/استفاده) می‌باشد. به‌علاوه، اغلب داده‌ها باید دوباره ایجاد شوند.

ورودی‌های مرجع این مشکل را حل می‌کنند، زیرا اکنون می‌توانید بدون استفاده از داده‌های واقعی به سادگی به ورودی مرجع نگاه کنید.

 

پروپوزال CIP 32: داده‌های درون خطی

CIP 32 اساسا اجازه می‌دهد تا داده‌ها بر روی زنجیره ذخیره شوند. با CIP 32، می‌توان یک داده را در یک خروجی ذخیره کرد که سپس توسط سایر برنامه‌ها به راحتی قابل خواندن است. با این حرکت، کاردانو قصد دارد اکوسیستم خود را بیشتر گسترش دهد و آن را جامع تر کند. اگرچه ذخیره بیش از حد داده‌ها در تراکنش‌ها دارای نکات منفی است، اما شرایط خاصی وجود دارد که این کار را مفید خواهد کرد.

 

پروپوزال CIP 33: اسکریپت‌های مرجع

در هنگام توسعه یک برنامه در شبکه کاردانو، کدها باید با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell نوشته شوند؛ سپس کد به چیزی تبدیل می‌شود که ماشین مجازی کاردانو می‌تواند بخواند. مشکلی که اکنون وجود دارد این است که اسکریپت‌های Plutus روی بلاکچین نیستند. در عوض، هر بار که تراکنش انجام می‌شود، اسکریپت باید در بلاکچین آپلود شود؛ به این معنی که داده‌های بیشتری در هر بلوک حمل شده، که منجر به عملکرد کندتر و هزینه بیشتر می‌شود.

به لطف CIP 33، این فرآیند به دلیل "اسکریپت‌های مرجع" بسیار ساده تر شده است. همانطور که از نام آن پیداست، اسکریپت‌های مرجع در مکان اسکریپتی که می‌خواهید استفاده کنید عمل می‌کنند. این اسکریپت‌های مرجع می‌توانند به خروجی‌ها متصل شوند، بنابراین می‌توانند بخشی از بلاکچین باشند.

به طور خلاصه، این بدان معناست که تراکنش‌ها داده‌های کمتری دارند و بنابراین کوچک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر هستند.

 

22 سپتامبر، تاریخ مشخص شده برای انجام هارد فورک Vasil، پس از سه ماه تعویق

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، جدیدترین ارتفا در بلاکچین کاردانو، هارد فورک واسیل است که شامل بهبود در زبان برنامه نویسی Plutus و افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌ها می‌شود.

زبان برنامه نویسی Plutus در آپدیت قبلی کاردانو یعنی Alonzo معرفی شد که در ماه سپتامبر سال گذشته انجام شد.

موسس بلاکچین کاردانو، Charles Hoskinson، در یوتیوب خود 22 دسامبر را برای انجام هارد فورک واسیل اعلام کرده است. این هارد فورک قرار بود پیش‌تر و در ماه ژوئن انجام شود اما تاکنون دوباره به تعویق افتاده است. IOHK نیز تاریخ این هارد فورک را در توییتر خود اعلام کرده است.

با توجه به شرکت تحقیق و توسعه مرتبط با کاردانو (Input Output Hong Kong)، که بر روی توسعه و ارتقای بلاکچین کاردانو متمرکز است، برای انجام این هارد فورک بسترهای لازم مهیا شده است:

75 درصد بلاک‌ها در شبکه اصلی توسط نودهای واسیل ساخته می‌شوند.

تقریبا 25 صرافی که 80 درصد نقدینگی در اختیار آن‌ها است با این اپدیت سازگار شده اند.

10 برنامه غیرمتمرکز برتر از طریق ارزش کل وجوه قفل شده برای هارد فورک واسیل اعلام آمادگی کرده‌اند.

IOHK اعلام کرده است که از 12 صرافی برتر در حوزه رمز ارزها، صرافی‌های MEXC و Bitrue برای این ارتقا آماده می‌باشند، در حالی که صرافی Binance تقریبا آماده‌ است و صرافی‌های Coinbase، Upbit،  Whitebit، BKEX و HitBTC در حال آماده شدن برای این اپدیت می‌باشند.

این فورک به افتخار Vasil Dabov، عضو بلغاری جامعه کاردانو که در سال 2021 فوت شد، واسیل نام گذار شده است. موسس کاردانو پس از اعلام تاریخ هارد فورک واسیل اینچنین گفته است:

"ما این کار را شروع کردیم و باور داریم با گذشت زمان می‌توانیم به چیزی که اتریوم اکنون به آن دست یافته است برسیم، اما این نکته را نیز می‌دانیم که برای ریسدن به هدف، باید به نقشه راه خود پایبند باشیم. اتفاقات مهمی در آینده منتظر ماست به خصوص در سال 2023. "

 

تاثیر هارد فورک واسیل بر روی قیمت ADA

سوال اصلی این است: هارد فورک چگونه بر قیمت ADA تاثیر می‌گذارد؟

از منظر بنیادی، هارد فورک می‌تواند قابلیت‌های شبکه را بهبود می‌بخشد، به خصوص در رابطه با dAppها و قراردادهای هوشمند. این بهره وری منجر به فعالیت بیشتر می‌شود که به معنای استفاده بیشتر از بلاکچین کاردانو و کوین بومی آن ADA است.

تاثیر هارد فورک واسیل بر روی قیمت ADA

نمودار بالا قیمت ADA و تاثیر هارد فورک‌های قبلی بر آن را نشان می‌دهد. به غیر از آلونزو (Alonzo) و واسیل (Vasil) که قبلاً ذکر شد، این شبکه شلی (Shelley) و مری (Mary) را نیز داشته است. همانطور که مشاهده می‌شود، معمولا بعد از هارد فورک‌ها، قیمت ADA افزایش یافته داست. اگرچه می‌توانیم به این نکته نیز اشاره کنیم که بلافاصله پس از آپگریدها، به جز در فورک Mary، شاهد کاهش قیمت ADA بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد که به‌روزرسانی‌ها به‌عنوان رویدادهای خبری فروش تلقی می‌شوند و همچنین منطقی به نظر می‌رسد که انتظارات از هارد فورک‌ها بالا باشد و بعد از راه اندازی آنها معمولا با باگ‌هایی روبرو خواهند شد که شاید به مزاق دارندگان آن رمز ارز خوش نیاید!

در نهایت، باید در نظر داشته باشیم که این فورک‌های قبلی در شرایط بازار گاوی اتفاق افتاده ولی ما اکنون در یک بازار نزولی و خرسی قرار داریم.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوعات مختلف در شبکه کاردانو پرداختیم؛ در ابتدا مختصر اطلاعاتی در مورد شبکه کاردانو و کوین ADA ارائه شد، در ادامه نیز به هارد فورک‌هایی که روی این شبکه انجام شده پرداختیم. هر یک از این فورک‌ها تاثیراتی را بر روی قیمت این رمز ارز گذاشته‌اند و باید منتظر بود که این فورک چگونه خواهد بود؟ موفقیت آمیز خواهد ب.د یا خیر؟ و چه تاثیری بر قیمت ADA می‌گذارد؟

در مجموع، کاردانو با این هارد فورک پیشرفت‌های قابل توجهی انجام خواهد داشت و به نظر می‌رسد که به یک رقیب جدی برای اتریوم تبدیل شود. به نظر شما آیا این اتفاق می‌تواند بر روی قیمت آدا تاثیرگذار باشد؟


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد