جستجو در بیتفا
  • امتیاز دهی در دکس تریدینگ چیست؟
  • کدام معیارها برای امتیاز دهی در دکس تریدینگ اهمیت دارند؟
  • روند قیمتی (Entry Point)
  • شبکه‎‌های اجتماعی (Reliability)
  • امنیت توکن (Security)
  • داده‌های درون زنجیره‌ای (Onchain)
  • داده‌های مهم (Data)
  • اهمیت امتیاز دهی در مدیریت سرمایه
  • توکن‌های کم ریسک (Low Risk)
  • توکن‌های ریسک متوسط (Medium Risk)
  • توکن‌های پر ریسک (High Risk)
  • معرفی یک ابزار کاربردی برای امتیاز دهی در دکس تریدینگ
آموزش امتیاز دهی به توکن‌ها در دکس تریدینگ

آموزش امتیاز دهی به توکن‌ها در دکس تریدینگ

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
۷ دقیقه
۱
۴۰۷
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

یکی از کارهای مهم در Dex Trading امتیاز دهی به توکن است که به بحث مدیریت سرمایه کمک زیادی می‌کند. در سبک معاملاتی دکس تریدینگ معیارهای زیادی وجود دارد که در انتخاب ارز مناسب برای معامله باید آن‌ها را بررسی کرد. در این سبک معاملاتی با در نظر گرفتن معیارهای مهم و سنجش عملکرد یک توکن در هر کدام از این معیارها، امتیاز آن تو را تعیین می‌کنیم. اما چه معیارهایی در سنجش و امتیازدهی به یک توکن اهمیت دارند؟ امتیاز دهی در دکس تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟ چه ابزارهایی می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به صورت کامل نحوه امتیاز دهی به توکن‌ها را آموزش دهیم، اهمیت آن در مدیریت سرمایه را بررسی کنیم و در نهایت یک ابزار کاربردی برای امتیاز دهی به توکن‌ها معرفی کنیم.

 

امتیاز دهی در دکس تریدینگ چیست؟

ارزهای زیادی در صرافی‌های غیر متمرکز لیست می‌شوند و در حالی که برخی از آن‌ها فرصت‌های معاملاتی بسیار جذابی ایجاد می‌کنند، اما تعدادی از آن‎‌ها ریسک بسیار بالایی دارند و ممکن است کلاهبرداری باشند. مدیریت ریسک اهمیت بسیار بالایی در سبک معاملاتی دکس تریدینگ دارد و شناخت درست نسبت به میزان ریسک یک توکن می‌تواند به ما کمک کند تا معامله مدیریت شده‌ای داشته باشیم، فرصت‌های جذاب و با ریسک پایین را شناسایی کنیم و از طرفی سرمایه را درگیر معاملات پر ریسک و خطرناک نکنیم.

امتیاز دهی به توکن‌ها

برای امتیاز دهی به توکن‌ها باید تعدادی معیار مهم در نظر داشته باشیم، توکن مورد نظر را از نظر هر کدام از معیارها بسنجیم و امتیازی به آن توکن برای هر کدام از معیارها بدهیم و در نهایت امتیازات معیارهای مختلف را جمع کرده و یک امتیاز کلی به آن توکن بدهیم. در صورتی که توکن امتیاز بالایی دریافت کند در نتیجه ریسک پایینی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای معامله باشد؛ اما در صورتی که امتیاز آن پایین باشد در نتیجه ریسک بالاتری دارد و گزینه مناسبی نمی‌تواند باشد. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سبک معاملاتی دکس تریدینگ پیشنهاد می‌کنم مقاله "دکس تریدینگ چیست" را دنبال کنید)

 

کدام معیارها برای امتیاز دهی در دکس تریدینگ اهمیت دارند؟

ما در سبک دکس تریدینگ نگاهی جامع به توکن‌ها داریم و از زوایا مختلف یک توکن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما در مجموع تمام این موارد را می‌توان در 5 دسته اصلی قرار داد و با توجه به این موارد توکن را امتیاز دهی کرد. در ادامه به معیارهایی که در امتیاز دادن به توکن‌ها اهمیت دارند خواهیم پرداخت.

معیارهای امتیاز دهی در دکس تریدینگ

 

روند قیمتی (Entry Point)

اولین معیاری که در امتیاز دادن به یک توکن در نظر می‌گیریم روند قیمتی آن است. از آنجایی که در سبک معاملاتی دکس تریدینگ ما به دنبال شناسایی توکن‌هایی با روند قیمتی صعودی و با ترند مثبت هستیم، پس در این معیار ما باید به دنبال روندهای صعودی باشیم. هرچقدر یک توکن روند صعودی و اختلاف میان سقف‌ها و کف‌های مناسب‌تری داشته باشد و نقطه ورود آن جذاب‌تر باشد، می‌تواند امتیاز بهتری از این بخش بگیرد.

اگر یک توکن شرایط تکنیکالی مناسبی نداشته باشد امتیاز این بخش را از دست خواهد داد.

 

شبکه‎‌های اجتماعی (Reliability)

کامیونیتی اهمیت بسیار بالایی در ایجاد ترندها دارد و در نتیجه عملکرد یک توکن در شبکه‌های اجتماعی یکی از معیارهای اصلی به حساب می‌آید. در این بخش میزان تعامل کاربران با شبکه‌های اجتماعی یک پروژه و کیفیت سایت و وایت پیپر پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که شبکه‌های اجتماعی فعال و با تعامل بالایی داشته باشند و سایت و وایت پیپر با کیفیتی ارائه داده باشند می‌توانیم امتیاز مناسبی در این بخش به آن توکن بدهیم.

توکن‌هایی که شبکه‎های اجتماعی ضعیفی دارند، سایت و وایت پیپر ندارند و اطلاعات کمی از آن‌ها در سایت‌های معتبری مانند سایت Coingecko منتشر می‌کنند ریسک بسیار بالایی دارند. این نوع پروژه‌ها احتمال کلاهبرداری (اسکم شدن توکن) و بخصوص راگ پول بسیار بالایی دارند و گزینه مناسبی برای ورود به معامله نیستند.

 

امنیت توکن (Security)

امنیت توکن یکی از جذاب‌ترین و البته اصلی‌ترین مباحثی است که مجموعه بیتفا آن را در سبک معاملاتی دکس تریدینگ قرار داده است. توکن‌ها درواقع قطعه کدهایی هستند که بر بستر بلاکچین راه‌اندازی و ایجاد می‌شوند. ممکن است توسعه دهنده یک توکن یک تابع پرریسک در قطعه کد‌ها توکن خود قرار دهد تا این امکان را داشته باشد تا هر زمان دلخواه به شیوه‌های مختلف کلاهبرداری کند.

پس بررسی توابع یک توکن و سنجش میزان امنیت آن اهمیت بالایی دارد. برای امتیاز دادن در این بخش توابع توکن مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر هیچ تابع مخربی در آن قرار نداشت امتیاز کامل را دریافت خواهد کرد. در صورتی که هر کدام از توابع خطرناک را داشته باشد، با توجه به میزان ریسک آن تابع، از امتیاز این بخش برای آن توکن کاسته می‌شود.

 

داده‌های درون زنجیره‌ای (Onchain)

یکی از مزیت‌های کار با سبک معاملاتی دکس تریدینگ امکان دسترسی به حجم زیادی از داده‌های درون رنجیره‌ای است که این داده‌ها می‌توانند ارزش بسیار بالایی داشته باشند. برای مثال می‌توانیت بررسی کنیم چه آدرس‌هایی این توکن را دارند، توزیع آن به چه صورت است و نهنگ‌ها بر روی چه ارزهایی دیدگاه دارند. این قسمت به بررسی داده‎‌ها درون زنجیره‌ای اختصاص دارد؛ این داده‌‌ها از طریق اکسپلوررها و تعدادی از پلتفرم‌ها (البته این پلتفرم‌ها معمولاً هزینه اشتراک دارند) قابل دسترسی است.

 

داده‌های مهم (Data)

بخش آخر Data است که در این بخش باید تعدادی از داده‌ها را بررسی کنیم؛ این داده‌ها عبارتند از میزان کارمزد یا همان Tax خرید و فروش، سابقه فعالیت آدرس Owner توکن، حجم نقدینگی استخر مورد نظر و... که با بررسی این داده‌ها می‌توان امتیاز بخش Data را به توکن مورد نظر داد. اسلیپیج یا همان کارمزد معامله بالا، استخر نقدینگی با عمق کم و سابقه فعالیت مشکوک توسط Owner توکن، مواردی هستند که می‌تواند باعث کاهش امتیاز یک توکن شوند.

 

اهمیت امتیاز دهی در مدیریت سرمایه

تا اینجا مقاله معیارهای مهم برای امتیازدهی به توکن‌ها و نحوه انجام آن را بررسی کردیم، اما این کار چه تاثیری در مدیریت ریسک و سرمایه یک معامله‌گر دارد؟

با امتیاز دهی به توکن‌ها، می‌توان آن‌ها را به 3 دسته تقسیم بندی کرد؛ دسته توکن‌های کم ریسک، دسته توکن‌های ریسک متوسط، دسته توکن‌ها پرریسک و نحوه برخورد با هر کدام از این دسته‌ها متفاوت است. با دسته بندی توکن‌ها و شناسایی میزان ریسک آن‌ها، معامله‌گر می‌تواند دیدگاه مناسب‌تری نسبت به یک توکن داشته باشد و در نتیجه معامله و سرمایه خود را با شرایط مناسب‌تری مدیریت کند. در ادامه با نحوه برخورد با هرکدام از این دسته‌ها و مدیریت کردن سرمایه در هر مورد آشنا خواهیم شد.

مدیریت ریسک در دکس تریدینگ

 

توکن‌های کم ریسک (Low Risk)

توکن‌هایی که امتیاز بالایی دریافت می‌کنند در قسمت توکن‌های کم ریسک قرار می‌گیرند؛ مدیریت سرمایه در این نوع توکن‌ها آسان‌تر است. از آن‌جایی که ریسک این نوع توکن‌ها پایین‌تر است، معامله‌گر با حجم سرمایه بیشتری می‌تواند وارد آن شود.

 

توکن‌های ریسک متوسط (Medium Risk)

توکن‌هایی که امتیاز نسبتاً خوب اما نه بسیار بالا دریافت می‌کنند در دست توکن‌هایی با ریسک متوسط قرار می‌گیرند. این نوع توکن‌ها ممکن است در برخی موارد عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده باشند، در نتیجه ممکن است ریسک بیشتری داشته باشند. یک دکس تریدر برای معامله کردن این نوع توکن‌ها باید احتیاط بیشتری به خرج دهد و با سرمایه کمتر و مدیریت شده‌تری وارد معامله شود.

 

توکن‌های پر ریسک (High Risk)

توکن‌هایی که امتیاز مطلوب دریافت نمی‌کنند در دسته توکن‌های پر ریسک قرار می‌گیرند. توکن‌هایی که در این دسته قرار دارند به این معناست که در برخی موارد ایرادات و یا کاستی‌های چشمگیری داشتند و معامله کردن این نوع توکن‌ها ممکن است ریسک بسیار بالایی داشته باشد. ما توصیه می‌کنیم معامله‌گران در اکثر مواقع از ترید این توکن‌ها صرف نظر کنند.

اما ممکن است پایین بودن امتیاز توکن و در نتیجه قرار گرفتن آن در دسته توکن‌های پر ریسک به دلیل عملکرد ضعیف توکن در تنها یک الی دو مورد از معیارها بوده باشد و در معیاری دیگر برای مثال (ترند صعودی یا داده‌های درون زنجیره‌ای) عملکرد خیلی خوبی داشته باشد. در چنین شرایطی در صورتی که معامله‌گر قصد معامله آن توکن را داشته باشد پیشنهاد می‌شود حجم بسیار پایینی (نهایتاً 3 تا 5 درصد کل سرمایه) را درگیر معامله کنند. به معامله‌گرانی که سرمایه کمتری دارند اصلاً پیشنهاد به معامله این توکن‌های نمی‌شود زیرا با سرمایه پایین مدیریت کردن ریسک و سرمایه در جنین مواردی تا حدودی دشوارتر است.

 

معرفی یک ابزار کاربردی برای امتیاز دهی در دکس تریدینگ

ابزار معاملاتی Dextrading یک ابزار پیشرو و دقیق در بررسی معیارهای ذکر شده است و با امتیاز دادن به توکن‌ها، ریسک آن‌ها را شناسایی می‌کند. این پلتفرم اطلاعات را به صورت دقیق و آنی از بلاکچین‌ها و پلتفرم‌های مورد نظر دریافت می‌کند و معیارهای زیادی را در امتیاز دهی به توکن‌ها در نظر می‌گیرد. معیارهایی که این پلتفرم برای امتیازدهی در نظر می‌گیرد اکثراً معیارهایی است که در این مقاله به آن پرداختیم و ساز و کار بسیار نزدیکی به توضیحات ذکر شده دارد.

این پلتفرم بر بستر بلاکچین‌های اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس فعالیت دارد و توانایی امتیازدهی به تمام توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 و استاندارد BEP-20 حتی توکن‌هایی که به تازگی لیست شدند را دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد