جستجو در بیتفا
  • معرفی پروژه بیتنسور (Bittensor)
  • بررسی ارز دیجیتال شبکه بیتنسور، توکن Tao
  • آیا ارز دیجیتال Tao کیف پول اختصاصی خود را دارد؟
  • پروتکل بیتنسور چگونه کار می‌کند؟
  • زیرساخت‌های شبکه Tao
  • مکانیزم شبکه Tao
  • مکانیزم اثبات هوش چیست؟
  • ترکیب کارشناسان به صورت غیرمتمرکز (MoE)
  • بیتنسور به دنبال حل چه مشکلی است؟
  • هدف بیتنسور چیست؟
  • آیا پروژه بیتنسور و توکن TAO برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
پروژه bittensor و ارز دیجیتال Tao چیست؟ راهکاری عالی برای ادغام هوش مصنوعی و بلاکچین

پروژه bittensor و ارز دیجیتال Tao چیست؟ راهکاری عالی برای ادغام هوش مصنوعی و بلاکچین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
۱۱ دقیقه
۱
۲,۳۳۰
توسط :
مبین رزمخواه

در دنیای بلاکچین و کریپتو روزبه‌روز شاهد پیشرفت‌های خیره کننده در حوزه‌های مختلف هستیم. پروژه بیتنسور (Bittensor) یک پروژه بلاکچینی است که توانسته با ترکیب هوش مصنوعی و بلاکچین کارایی‌های جدیدی در این حوزه ایجاد کند. ارز دیجیتال تائو (Tao) به عنوان رمز ارز بومی در این شبکه به منظور پاداش دادن به مدل‌های هوش مصنوعی برای اشتراک گذاری دانش طراحی شده است. در حال حاضر کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت از شبکه Tao و ارز دیجیتال آن استفاده می‌کنند تا نیازهایشان را پوشش دهد. در ادامه شبکه بیتنسور و ارز دیجیتال Tao را به شما معرفی می‌کنیم و با کاربردهای جذابشان آشنا خواهیم شد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

معرفی پروژه بیتنسور (Bittensor)

پروژه بیتنسور در حال انقلابی در توسعه پلتفرم‌های یادگیری ماشینی با غیرمتمرکز کردن فرایند آن و ایجاد یک بازار همتا به همتا برای هوش مصنوعی است. این پروژه امکانی را فراهم می‌کند که هوش جمعی مدل‌های هوش مصنوعی با هم ترکیب شوند، و یک ذهن کندویی دیجیتال را تشکیل دهند. این رویکرد غیرمتمرکز به اشتراک‌گذاری و گسترش سریع دانش کمک بسیار زیادی می‌کند. با این مکانیزم شبکه Bittensor شبیه به یک کتابخانه نامحدود دانش عمل کرده که به صورت نمایی رشد می‌کند.

با بهره‌برداری از قدرت شبکه‌های توزیع شده و تشویق همکاری، بیتنسور نوآوری‌های جدیدی در کاربردهای بلاکچین ایجاد کرده و مرزهای یادگیری ماشینی را گسترش می‌دهد. علاوه بر این پروتکل بیتنسور یک بازار اختصاصی ایجاد می‌کند که هوش ماشینی را به یک کالای قابل معامله تبدیل می‌کند. با ایجاد یک شبکه خرید و فروش، کاربران نسبت به خرید و فروش نوآوری در یک جامعه جهانی با حضور طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان تشویق می‌شوند.

رمز ارز بومی این شبکه کاربردهای جذاب و قابل توجهی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

بررسی ارز دیجیتال شبکه بیتنسور، توکن Tao

ارز دیجیتال Tao ارزش ذاتی درون اکوسیستم بیتنسور دارد زیرا نمایانگر تجسم هوش و دانش است. هر توکن Tao نشان‌دهنده مشارکت‌های انجام شده توسط توسعه‌دهندگان و کیفیت مدل‌های آنهاست. ارزش این رمز ارز فراتر از یک رمز ارز ساده است، زیرا به عنوان نماینده‌ای برای هوش جمعی و بینش‌های موجود در شبکه عمل می‌کند.

مجموع عرضه توکن شبکه بیتتنسور ۲۱ میلیون عدد، همانند مجموع عرضه بیت کوین است. عرضه ثابت این توکن برای محدود کردن تورم، حفظ کمیابی و حفظ ارزش آن در طول زمان طراحی شده است.

ارز دیجیتال تائو

توزیع توکن‌های Tao به صورت تدریجی از طریق پاداش‌های استخراج، پاداش‌های استیکینگ، و ابتکارات طراحی شده توسط جامعه صورت می‌گیرد. از این رمز ارز می‌توان به عنوان توکن حاکمیتی، استیکینگ و به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت به منظور دسترسی به خدمات و برنامه‌های هوش مصنوعی ساخته شده روی شبکه بیتنسور استفاده کرد.

 

آیا ارز دیجیتال Tao کیف پول اختصاصی خود را دارد؟

توکن Tao بیتنسور کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی خود را ندارد، اما می‌توان آن را در کیف پول‌های سازگاری که از اکوسیستم پولکادات پشتیبانی می‌کنند، ذخیره و مدیریت کرد. کیف پول JS پولکادات یکی از این کیف پول‌ها است که از توکن Tao پشتیبانی می‌کند. این ولت به دلیل رابط کاربری کاربر پسند و قابلیت‌های زیادی که دارد بین کاربران شبکه بیتنسور از محبوبیت بالایی برخوردار است.

پس از اضافه کردن توکن Tao به کیف پول، کاربران می‌توانند این توکن‌ها را ارسال و دریافت کنند، تاریخچه تراکنش‌های خود را مشاهده کنند و سایر اتفاقات دارایی‌های خود را مستقیماً از طریق کیف پول خود مدیریت کنند. با استفاده از اکسپلورر بلاکچین بیتنسور که در این لینک مشاهده می‌کنید، سوابق تراکنش‌های شما قابل بررسی است.

در ادامه در مورد نحوه عملکرد پروژه بیتنسور صحبت خواهیم کرد.

 

پروتکل بیتنسور چگونه کار می‌کند؟

پروتکل بیتنسور یک پروتکل یادگیری ماشینی غیرمتمرکز است که تبادل قابلیت‌ها و پیش‌بینی‌های یادگیری ماشینی بین شرکت‌کنندگان در یک شبکه را امکان‌پذیر می‌کند. این پروتکل اشتراک‌گذاری و همکاری مدل‌ها و خدمات یادگیری ماشینی به صورت همتا به همتا را تسهیل می‌کند تا کاربران علاقه‌مند به هوش مصنوعی بتوانند دیتاهای خود را با یکدیگر تبادل کنند.

در ادامه یک بررسی اجمالی از نحوه کار پروتکل بیتنسور صورت گرفته و توضیحاتی در مورد قسمت‌های مختلف آن ارائه می‌شود.

پروژه تائو

 

زیرساخت‌های شبکه Tao

شبکه Tao از نظر زیرساختی ساختاری متفاوت و جدیدی را به دنیای بلاکچین معرفی کرده است. در ادامه با بخش‌های مختلف این شبکه بیشتر آشنا خواهیم شد:

معماری شبکه: شبکه بیتنسور از مجموعه‌ای از نودهای اعتبارسنج (استخراج کنندگان) تشکیل شده است که در پروتکل مشارکت فعال دارند. هر نود در شبکه نرم‌افزار سرویس بیتنسور را در اختیار دارد که به آن امکان تعامل با سایر نودهای شبکه را می‌دهد.

ثبت نام: پروتکل بیتنسور از طریق فرایند ثبت نام که شامل ثبت یک کلید نرم افزاری است، عمل می‌کند. برای شرکت در شبکه بیتنسور و استخراج توکن‌های تائو، کاربران باید با حل یک بلاک با مکانیزم اثبات کار (POW) یا پرداخت هزینه با استفاده از روشی که بازیابی و ثبت نام  (recycle_register) نامیده شده یک کلید نرم افزاری را ثبت کنند.

زیرشبکه: پس از ثبت نام، یک نود اعتبارسنج بخشی از یک زیرشبکه می‌شود که در یک حوزه خاص درون شبکه بیتنسور فعالیت می‌کند. هر زیرشبکه دارای مجموعه مخصوص به خود از نودهای ثبت شده و مدل‌های یادگیری ماشینی مرتبط است.

ارزیابان: ارزیابان نقش حیاتی در شبکه Bittensor دارند. آن‌ها پاسخ‌ها و پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط ماینرها را تأیید می‌کنند. ارزیابان اطمینان حاصل می‌کنند که داده‌ها و مدل‌های مبادله شده درون شبکه دارای یکپارچگی و کیفیت لازم هستند. ارزیابان از استخراج کنندگان شبکه سؤالاتی می‌پرسند و پاسخ‌های آن‌ها را برای تعیین دقت و قابلیت اطمینان پیش‌بینی‌های آن‌ها ارزیابی می‌کنند.

استخراج: ماینرها در شبکه بیتنسور با میزبانی و ارائه مدل‌های یادگیری ماشینی محلی خود خدمات یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند. هنگامی که برنامه یک مشتری به پیش‌بینی و تحلیل هوش مصنوعی نیاز دارد، ماینرها درخواستی را به شبکه بیتنسور ارسال می‌کنند. این درخواست به یک واحد استخراج که خود را به عنوان فراهم‌کننده خدمات مورد نیاز ثبت کرده است، ارسال می‌شود. در این مرحله ماینر مورد نظر با استفاده از مدل یادگیری ماشینی محلی خود درخواست را پردازش می‌کند و پیش‌بینی را از طریق شبکه بیتنسور به مشتری باز می‌گرداند.

پروژه بیتنسور

 

مکانیزم شبکه Tao

مکانیزم استفاده شده در این شبکه ترکیبی از مکانیزم اجماع اثبات کار و اثبات سهام است. همچنین شیوه موثری برای ایجاد انگیزه برای مشارکت کاربران شبکه Tao وجود دارد که بسیار کاربردی است. 

  • مکانیزم اجماع: شبکه Bittensor از الگوریتم‌های اجماع برای رسیدن به توافق در مورد وضعیت شبکه و حفظ یکپارچگی داده‌های در حال پردازش استفاده می‌کند. مکانیزم‌های اجماع در جلوگیری از هزینه‌های اضافه، اطمینان از یکپارچگی داده‌ها و حفظ امنیت کلی شبکه کمک زیادی می‌کنند.
  • ایجاد انگیزه برای فعالان: شبکه بیتنسور با استفاده از یک اقتصاد مبتنی بر توکن Tao، همکاری و مشارکت‌ها در این شبکه را تشویق می‌کند. ماینرها و ارزیابان در این شبکه برای در اختیار گذاشتن منابع محاسباتی خود، پیش‌بینی‌های دقیق و سایر مشارکت‌های ارزشمند دیگر به شبکه با توکن‌های این شبکه پاداش دریافت خواهند کرد. این انگیزه‌ها مشارکت فعال را تشویق می‌کند و در حفظ ثبات و کارایی شبکه بسیار مؤثر است.

از نوآوری‌های رخ داده در شبکه Tao استفاده از مکانیزم جدیدی با عنوان مکانیزم اثبات هوش است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این مکانیزم ارائه خواهیم کرد.

 

مکانیزم اثبات هوش چیست؟

اثبات هوش (Proof of Intelligence) یک مکانیزم اجماع است که در شبکه بیتنسور برای پاداش دادن به اعتبارسنج‌هایی که مدل‌ها و خروجی‌های ارزشمند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در شبکه به اشتراک می‌گذارند، استفاده می‌شود. این مکانیزم یک مدل تغییریافته از مکانیزم‌های اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) است که در شبکه‌های بلاکچینی استفاده می‌شود.

اما به جای حل مسائل ریاضی پیچیده، نودهای اعتبارسنج ملزم به انجام وظایف یادگیری ماشینی برای نشان دادن قدرت‌های هوش مصنوعی خود هستند. هرچه خروجی مدل یادگیری ماشینی یک نود دقیق‌تر و ارزشمندتر باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن به منظور افزودن یک بلاک جدید به زنجیره و دریافت پاداش به شکل توکن‌های Tao برایش وجود دارد.

استفاده بهینه از هوش جمعی ماشین‌های تولید دانش یک خلاقیت تحسین بر انگیز در این مکانیزم به شمار می‌رود. در ادامه مدل استفاده شده در این روش را تشریح خواهیم کرد.

پروژه بیتنسور

 

ترکیب کارشناسان به صورت غیرمتمرکز (MoE)

در یک مدل ترکیب کارشناسان به صورت غیرمتمرکز (MoE)، بیتنسور از قدرت چندین شبکه اطلاعاتی که مانند رشته‌های عصبی در بدن انسان عمل می‌کنند، برای رسیدگی و حل مسائل پیچیده استفاده می‌کند. هر نوع کارشناس در جنبه خاصی از داده‌ها تخصص دارد و هنگامی که داده‌های جدید معرفی می‌شوند، این کارشناسان برای تولید یک پیش‌بینی جمعی که از توانایی‌های انفرادی آن‌ها فراتر می‌رود، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

هدف اصلی استفاده از این روش برای رویارویی با چالش‌هایی است که قبلاً خارج از دامنه مدل‌های متمرکز سنتی بود. با بهره‌برداری از قدرت ترکیبی و استفاده از چندین مدل کارشناس، بیتنسور به دقت پیش‌بینی بالاتری دست یافته و قادر به مدیریت حجم‌های بزرگ‌تری از داده‌ها است. این روش به شبکه Tao این امکان را می‌دهد تا پاسخ‌های دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به استفاده از مدل‌های تک بعدی ارائه دهد.

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که یک درخواست برای کد پایتون با توضیحات به زبان اسپانیایی وجود دارد. اگر فقط یک کارشناس مسئول این وظیفه باشد، پاسخ ممکن است دقیق نباشد. با این حال، با استفاده از روش MoE، نقاط قوت هر کارشناس در شبکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، همچنین ضعف‌های یک کارشناس توسط دیگری جبران خواهد شد. در این مورد، مدل A در زبان اسپانیایی ماهر است و مدل B در برنامه‌نویسی برجسته است. از طریق ترکیب قدرت‌های متقابل آن‌ها، پاسخ دریافتی حاوی توضیحات دقیق اسپانیایی و کد خوب نوشته شده خواهد بود.

 

بیتنسور به دنبال حل چه مشکلی است؟

آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده‌ها و قدرت محاسباتی نیاز دارد که عمدتاً تنها برای شرکت‌های بزرگ و مؤسسات تحقیقاتی به دلیل هزینه بالای آن در دسترس است. این تمرکز منجر به ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی مجوزدار و جدا از هم شده، همکاری‌ها را محدود کرده و اثرات تراکمی در توسعه هوش مصنوعی را مهار می‌کند. مدل‌های جدا شده نمی‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند و ادغام با طرف سوم نیاز به مجوز دارد، که منجر به محدودیت در عملکرد و ارزش در اکوسیستم هوش مصنوعی می‌شود.

در حال حاضر دو چالش اصلی، توسعه هوش مصنوعی را محدود می‌کند: گلوگاه محاسباتی و ناکارآمدی در ایجاد نوآوری‌های الگوریتمی.

گلوگاه محاسباتی در توسعه هوش مصنوعی به قدرت محاسباتی قابل توجهی اشاره دارد که برای آموزش موثر مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ لازم است. به دلیل افزایش پیچیدگی و داده‌محور بودن مدل‌های هوش مصنوعی، تقاضا برای منابع محاسباتی به صورت نمایی افزایش می‌یابد. این چالشی برای شرکت‌های هوش مصنوعی است زیرا آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزارهای گران‌قیمت یا تکیه بر ارائه‌دهندگان فضای ابری دارند، که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها، به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک یا استارت‌آپ‌ها شود.

از طرف دیگر، ناکارآمدی‌ها در نوآوری الگوریتمی به محدودیت‌هایی در ساختن بر روی مدل‌های هوش مصنوعی موجود اشاره دارد. وقتی پژوهشگران مدل‌های جدیدی توسعه می‌دهند، آن‌ها اغلب از ابتدا شروع می‌کنند، اطلاعات یا الگوهای یاد گرفته شده توسط مدل‌های قبلی را از دست می‌دهند. این عدم انتقال دانش، پیشرفت هوش مصنوعی را به عنوان یک رشته مهار می‌کند و می‌تواند منجر به تلاش‌های مضاعف و منابع هدر رفته شود.

پروژه بیتنسور و هوش مصنوعی

 

هدف بیتنسور چیست؟

هدف بیتنسور ایجاد یک بازار همتا به همتا است که تولید هوش مصنوعی را تشویق می‌کند. از طریق تکنیک‌های پیشرفته مانند ترکیب کارشناسان و هم‌افزایی دانش، این پلتفرم یک شبکه همکاری محور ایجاد می‌کند که در آن تولیدکنندگان دانش می‌توانند محصولات خود را بفروشند و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند این دانش را برای بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود خریداری کنند.

با ترویج یک "اقتصاد شناختی"، بیتنسور با تشویق به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر، اشتراک‌گذاری دانش بین پژوهشگران را تسهیل می‌کند. هدف نهایی شبکه Tao باز کردن مرزهای جدید در پیشرفت هوش مصنوعی است. در این بین کامپیوترها و مدل‌های هوش مصنوعی و آموزش با اتصال خود به شبکه بیتنسور، با توکن‌های تائو پاداش می‌گیرند.

در نهایت، چشم‌انداز شبکه Tao ایجاد یک بازار خالص برای هوش مصنوعی است که عادلانه، شفاف و در دسترس همه باشد. شرکت‌های بزرگی مانند IBM، گوگل یا مایکروسافت، و همچنین شرکت‌های کوچک‌تر، برای استفاده از مدل‌های مختلف درون شبکه بیتنسور برای پروژه‌های خود، توکن بومی این شبکه را پرداخت می‌کنند.

دلیل اینکه شرکت‌های بزرگی مانند IBM، گوگل، یا مایکروسافت، و همچنین شرکت‌های کوچک‌تر، مایل به پرداخت Tao برای استفاده از مدل‌های مختلف در شبکه بیتنسور برای پروژه‌های خود هستند، این است که صنعت هوش مصنوعی متمرکز بسیار ناکارآمد است. به‌عنوان‌مثال، گوگل 75% از هزینه برق خود را امروز فقط برای یادگیری ماشینی صرف می‌کند. همان‌طور که تحقیقات هوش مصنوعی هر سال خود را تراکم می‌کند و مدل‌های جدید باید آنچه را که مدل‌های قبلی یاد گرفته‌اند، دوباره یاد بگیرند، این شرکت‌ها احتمالاً متوجه می‌شوند که استفاده از بزرگ‌ترین و کارآمدترین شبکه عصبی جهان که توسط بیتنسور فراهم شده است، به عنوان افزودنی به شبکه‌های یادگیری ماشینی خود مزیت دارد.

 

آیا پروژه بیتنسور و توکن TAO برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پروژه Bittensor و شبکه Tao یک مدل بی نظیر بلاکچینی را به دنیا معرفی کرده است که به صورت غیر متمرکز و با همکاری مدل‌های تخصصی هوش مصنوعی می‌تواند بهترین کارایی را برای درخواست‌های کاربران داشته باشد. این نوآوری تا کنون در حوزه بلاکچین وجود نداشته و مسلماً آینده درخشانی در انتظار آن خواهد بود.

همان‌طور که اشاره شد در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت از خدمات شبکه Tao استفاده می‌کنند و همین مسئله ارزشمندی بالای آن را نشان می‌دهد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که شرکت‌های بزرگی روی بیتنسور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گروه ارز دیجیتال (Digital Currency Group)، پولیچین کپیتال (Polychain Capital) فرست‌مارک کپیتال (FirstMark Capital) و شرکت جی اس آر (GSR) از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در این پروژه محسوب می‌شوند.

پس با این اوصاف اگر به حوزه هوش مصنوعی علاقه دارید و به دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری هستید، پیشنهاد می‌کنیم که شبکه بیتنسور و قابلیت‌های آن را زیر نظر داشته باشید. ارز دیجیتال Tao در مدت اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورده و در ادامه نیز پتانسیل رشد بیشتر را دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد