جستجو در بیتفا
  • اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFهای اسپات
  • آیا روند صعودی بیت کوین به پایان رسیده است؟
  • عدم آگاهی دقیق از ماهیت اصلی ETFهای بیت کوین
  • تحلیل کوتاه مدت آینده بیت کوین
ریزش بیت کوین پس از تأیید ETFها، آیا روند بازار دوباره نزولی شده است؟!

ریزش بیت کوین پس از تأیید ETFها، آیا روند بازار دوباره نزولی شده است؟!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
۵ دقیقه
۰
۳۵۸
توسط :
مبین رزمخواه

دو روز پس از تأیید شدن صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (BTC ETFs) قیمت این ارز دیجیتال با اصلاح ۷ درصدی مواجه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان بازار معتقد بودند بازار ارزهای دیجیتال پس از تأیید این صندوق‌ها با رونق چشمگیری مواجه خواهد شد. ما هر روز در صفحه اختصاصی اخبار بیت کوین امروز به بررسی مهم‌ترین رخدادهای پیرامون بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار می‌پردازیم. در این مقاله دلیل اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFها را شرح می‌دهیم و سعی می‌کنیم تحلیلی از آینده میان مدت بیت کوین ارائه دهیم؛ تا انتهای این مقاله با بیتفا همراه باشید.

 

اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFهای اسپات

قیمت بیت کوین در دو روز اخیر حدود ۷ درصد ریزش را تجربه کرد. این اتفاق باعث شد تا احساسات بازار منفی شود و برخی این احتمال را بدهند که روند صعودی بیت کوین به پایان رسیده است.

صندوق‌های قابل معامله بیت کوین پس از انتظارهای طولانی سرانجام در ۱۰ ژانویه تأیید شد. معاملات این صندوق‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری از دو روز گذشته آغاز شد. تا این لحظه حجم معاملات بسیار خوبی در این صندوق‌ها به ثبت رسیده اما این اتفاق باعث جلوگیری از اصلاح قیمت بیت کوین نشده است.

در روز ۱۰ ژانویه قیمت بیت کوین نوسانات زیادی را تجربه کرد. دلیل آن نیز هک شدن اکانت توییتر سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا و انتشار خبر جعلی تأیید ETFها زودتر از اعلام رسمی بود. بسیاری معتقدند این سازمان در دست‌کاری بازار نقش داشته است! اکنون با گذشت ۲ روز از آغاز معاملات این صندوق‌ها، موجی از بی اطلاعی و ناآگاهی در بازار کریپتو ایجاد شده و قیمت بیت کوین را تا حدود ۴۳ هزار دلار پایین کشیده است.

در تصویر پایین نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته را مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت بیت کوین

اما آیا اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFها ادامه دار خواهد بود؟ آیا روند صعودی بازار به پایان رسیده است؟ در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این مورد ارائه می‌کنیم.

 

آیا روند صعودی بیت کوین به پایان رسیده است؟

قیمت بیت کوین پس از آنکه نتوانست تثبیت قدرتمندی در بالای محدوده ۴۷ هزار دلار داشته باشد، با اصلاح مواجه شد. یکی از دلایل ریزش بیت کوین، فروش بالای ماینرهای این ارز دیجیتال اعلام شد. ماینرهای بیت کوین در روزهای اخیر بیشترین حجم فروش را در ۶ ماه گذشته به ثبت رساندند. در حال حاضر میزان بیت کوین‌های ارسال شده به صرافی‌های متمرکز به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است.

با این حال بر اساس اطلاعاتی که توسط پلتفرم کریپتو کوانت (CryptoQuant) منتشر شد این اقدام ماینرها می‌تواند آغاز کننده یک روند صعودی جدید برای بیت کوین باشد.

اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFها

زمانی که ماینرها در ژوئن ۲۰۲۲، نوامبر ۲۰۲۲، مارس ۲۰۲۳ و آگوست ۲۰۲۳ حجم انتقال بیت کوین سقف‌ها و ارقام جدیدی را به ثبت رساندند، قیمت بیت کوین در حال ایجاد کف‌های پایین‌تر بود‌. این که این آمار می‌تواند به نفع صعود بیت کوین در آینده باشد. البته این احتمال همچنان وجود دارد که فروش گسترده بیت کوین همچنان ادامه پیدا کند.

یکی دیگر از دلایل ریزش بیت کوین در این روزها اخبار ضد و نقیضی بود که در مورد صندوق‌های قابل معامله بیت کوین منتشر شد. هنوز ماهیت اصلی این صندوق‌ها برای فعالان و سرمایه‌گذاران روشن نشده و این مسئله می‌تواند در آینده روی عملکرد کلی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اثرگذار باشد.

در بخش بعدی توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد.

 

عدم آگاهی دقیق از ماهیت اصلی ETFهای بیت کوین

ETF یا ETP بیت کوین

در حالی که صندوق‌های ETF بیت کوین پس از یک سال انتظار فراوان توسط SEC مورد تأیید قرار گرفت، هنوز اطلاعات کاملی در مورد ماهیت این صندوق‌ها در دسترس نیست.

یک روز پس از تأیید ETFهای بیت کوین، یکی از کارشناسان SEC اعلام کرد این صندوق‌ها در اصل باید ETP بیت کوین نامیده شوند! ETP (Exchange Trade Products) محصولات قابل معامله در بورس با ETF (Exchange Trade Funds) دارایی‌های قابل معامله در بورس تفاوت ماهیتی دارند!

محصولات قابل معامله می‌تواند هر چیزی از جمله کالا و یا حتی برخی خدمات مختلف نیز باشد‌. اما دارایی‌های قابل معامله تنها مخصوص آن دسته از اموالی است که توسط دولت آمریکا به رسمیت شناخته شده باشد. به‌عنوان‌مثال طلا به عنوان یک دارایی اکنون به رسمیت شناخته شده اما بیت کوین هنوز این حالت را به صورت رسمی و طبق اسناد SEC پیدا نکرده است.

در این بین نمایندگان کنگره نیز مخالفت‌های زیادی با اقدام SEC در تأیید صندوق‌های قابل معامله بیت کوین داشتند. برخی از آن‌ها معتقدند نفوذ بیشتر بیت کوین به بدنه اقتصاد آمریکا ممکن است تبعات زیان‌باری برایشان داشته باشد.

با این وجود آینده بیت کوین چه خواهد شد؟ آیا شاهد اصلاح عمیق در بازار خواهیم بود؟ در بخش پایانی این مقاله به تحلیل بیت کوین و شرایط آن در آینده می‌پردازیم‌.

 

تحلیل کوتاه مدت آینده بیت کوین

آنالیز معاملات بازار مشتقات بیت کوین (BTC Deriveratives) برای اینکه دید بهتری نسبت به شرایط بیت کوین و احساسات معامله‌گران داشته باشیم، بسیار مهم است.

در حال حاضر شاخص اپن اینترست (Open Intererst) که تعداد معاملات باز فیوچرز در بازار را بررسی می‌کند در ۵ ژانویه با ۱۴ درصد رشد به ۴۴۶,۵۰۰ بیت کوین رسید. این یعنی تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به باز کردن معاملات اهرم دار هنوز از دست نرفته است.

معاملات باز بیت کوین همچنان رونق خاص خودش را دارد‌ و این یعنی احساسات حاکم بر بازار همچنان صعودی است. در تصویر پایین نمودار شاخص فاندینگ ریت (Funding Rate) معاملات فیوچرز بیت کوین را مشاهده می‌کنید.

فاندینگ ریت اصلاح بیت کوین پس از تأیید ETFها

 

از طرفی حدود ۱۰۰ روز بیشتر تا هاوینگ بعدی بیت کوین باقی نمانده و این مسئله می‌تواند روی رفتار ماینرها و معامله‌گران تأثیرگذار باشد. همان‌طور که می‌دانید پس از هاوینگ پاداش ماینرهای بیت کوین ۵۰ درصد کاهش می‌کند. به همین دلیل تا زمان اجرا شدن آن استخراج کنندگان سعی می‌کنند انباشته‌های بیت کوین خود را افزایش دهند.

پس در کل می‌توان گفت که بیت کوین تا زمانی که حمایت 42000 تا 40500 دلاری را از دست نداده، می‌تواند روند صعودی میان مدت خود را حفظ کند. حتی این احتمال نیز وجود دارد که در روزها و هفته‌های آینده بیت کوین از سد مقاومت‌هایی که در محدوده 45 تا 47 هزار دلار دارد عبور کند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد