جستجو در بیتفا
  • NFT به زبان ساده
  • چرا NFT محبوبیت پیدا کرده است؟
  • آیا ساخت ان‌اف‌تی نیاز به برنامه نویسی دارد؟
  • پیش‌نیاز ساخت NFT
  • ۱. انتخاب نوع NFT
  • ۲. انتخاب کیف پول مناسب
  • ۳. انتخاب بازار NFT
  • ۴. انتخاب شبکه بلاکچینی
  • آموزش نحوه ساخت NFT
  • ۱. اتصال کیف پول
  • ۲. ایجاد NFT
  • نحوه فروش NFT در سایت اپن سی
  • انواع مختلف NFT
  • ساخت NFT رایگان است؟
  • فروش NFT هزینه دارد؟
  • کمیسیون اپن سی چقدر است؟
چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟ صفر تا صد آموزش ساخت NFT

چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟ صفر تا صد آموزش ساخت NFT

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
۱۲ دقیقه
۴
۶۲۳
توسط :
یاسمن یزدان دوست

امروزه افراد بسیاری به خصوص هنرمندان آثار خود را به NFT تبدیل می‌کنند. در سال‌های اخیر بازار NFT بسیار داغ شده و طرفداران بیشتری پیدا کرده است. از سمتی خیلی از هنرمندان برای ثبت مالکیت اثر خود، از بازار جهانی NFT استفاده می‌کنند و همچنین از این راه بدون واسطه آثار خود را می‌فروشند. همچنین تنوع‌ زیاد NFT باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. از نقاشی دیجیتال گرفته تا بازی‌های مختلف و حتی توییت و مد، می‌توانید NFT بسازید. در ادامه با تیم بیتفا همراه باشید که صفر تا صد ساخت NFT را مفصل بررسی کنیم.

 

NFT به زبان ساده

قبل از آموزش ساخت توکن غیرمثلی بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که NFT چیست؟

NFT نوعی توکن است اما به صورت غیرقابل‌تعویض یا غیر‌مثلی است. برای درک بهتر غیرقابل تعویض بودن یک مثال میزنیم. فرض کنید شما یک اسکناس ۱۰۰ دلاری دارید، در این صورت شما می‌توانید اسکناس خود را با یک اسکنای 100 دلاری دیگر تعویض کنید؛ زیرا هر دو ارزش یکسانی دارند و به عبارتی قابل تعویض هستند. همچنین ارز بیت کوین نیز قابل تعویض است، یک واحد بیت کوین شما یا یک واحد بیت کوین دوستتان هیچ تفاوتی ندارد و هر دو ارزش یکسانی دارند.

اما توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها قابل تعویض نیستند؛ زیرا هر کدام از آن‌ها ارزش متفاوتی دارند و موجودیت هر یک منحصر‌به‌فرد است. برای مثال فرض کنید یک اسکناس ده دلاری را یک فرد مشهور مانند علی دایی امضا کند، در آن صورت این اسکناس ده دلاری با یک اسکناس ده دلاری دیگر قابل تعویض نیست، زیرا ارزش آن‌ها ممکن متفاوت باشد. حال که با مفهوم غیرقابل تعویض آشنا شدیم، علت متمایز بودن NFTها را بهتر درک خواهیم کرد.

 

چرا NFT محبوبیت پیدا کرده است؟

NFT به شما این امکان را می دهد که مالکیت اثر خود را در دنیای مجازی ثبت کنید. به عبارتی هیچ‌کس نمی‌تواند NFT شما را کپی کند. همچنین هر کاربری که بخواهد در هر زمان می‌تواند مالک یک NFT را ردیابی کند و NFT شما تا ابد به نام شما ثبت می‌شود. همین امر باعث علاقمندی بسیاری از هنرمندان به حوزه NFT شده است.

همچنین شما به عنوان هنرمندان برای فروش نقاشی‌ها و آثار خود نیازمند واسطه هستید که بااستفاده از گالری و نمایشگاه‌ها بتوانید آثار خود را به نمایش بگذارید و بفروشید. اما در حوزه NFTها شما به راحتی بدون واسطه و مستقیم می‌توانید به سراسر جهان آثار خود را نشان دهید و بفروشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم چه آثاری را می‌توان به NFT تبدیل کرد؟

 

آیا ساخت ان‌اف‌تی نیاز به برنامه نویسی دارد؟

ساخت توکن غیرمثلی نیاز به هیچ‌گونه برنامه نویسی یا علم تخصصی ندارد. حتی نیاز نیست شما با دنیای کریپتو و رمزارزهای دیگر آشنایی زیادی داشته باشید.

ساخت ان اف تی نه تحلیل نیاز دارد نه برنامه‌نویسی، تنها کافیست یک محصول یا اثری داشته باشید که بتواند ارزش ئاشته باشد. NFTهای مختلفی را می‌توانید به راحتی و تنها با استفاده از ابزارهای مربوطه بسازید. در این مقاله تیم بیتفا به شما آموزش می‌دهد که چگونه اثر خود را تبدیل به توکن غیرمثلی کنید و بفروشید. ابتدا به پیش‌نیازهای ساخت توکن غیرمثلی اشاره می‌کنیم و سپس صفر تا صد تمام مراحل ساخت توکن غیرمثلی را شرح می‌دهیم.

 

پیش‌نیاز ساخت NFT

قبل از ساخت توکن غیرمثلی انجام چندین کار ضروری است. در ادامه تمام پیش‌نیازهای ساخت آن را توضیح دادیم. تمام مراحل را با فیلترشکن انجام دهید.

۱. انتخاب نوع NFT

قبل از انجام هرکاری شما باید تصمیم بگیرید چه چیزی را می‌خواهید به توکن غیرمثلی تبدیل کنید. پیش‌تر توضیح دادیم که انواع مختلف NFTها چیست و هر کدام را به طور مختصر توضیح دادیم. حال شما با توجه به علاقه خود و استعدادتان هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید. البته به فرمت‌هایی که در اکثر بازارها پشتیبانی می‌شوند، دقت کنید. اکثر بازارهای NFT از فرمت‌های GLB, GLTF, WAV, OGG, WEBM, MP3, SVT, MP4, PNG, GIF, JPG پشتیبانی می‌کنند. همچنین دقت کنید که حجم فایل شما باید زیر 100MB باشد. (در بعضی از سایت‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند که سایز فایل خود را زیر 50MB نگه‌دارید.)

۲. انتخاب کیف پول مناسب

بعد از آن‌که محصول یا اثر خود را انتخاب کردید حال باید بررسی کنید که کدام کیف پول مناسب آن مدل NFT است. محبوب‌ترین و بهترین کیف پول که برای NFT بسیار مناسب است، کیف پول متامسک (MetaMask) است. اگر از کیف پول کوین‌بیس یا لجر نیز استفاده ‌می‌کنید، آن‌ها نیز مناسب هستند.

۳. انتخاب بازار NFT

بعد از انتخاب کیف پول خود حال باید بازار NFT خود را مشخص کنید. با توجه به نوع توکن غیرمثلی انتخابی شما بازار مناسب‌تان می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی بازارهای اپن سی (OpenSea) و راریبل مناسب‌ترین و بهترین بازار NFT است. شما به راحتی می‌توانید NFT بسازید و همچنین خرید و فروش کنید. این بازارها محبوبیت بسیاری دارند و سرمایه زیادی در آن‌ها وجود دارد.

۴. انتخاب شبکه بلاکچینی

پس از انتخاب بازار NFT خود باید مشخص کنید بر روی کدام شبکه می‌خواهید توکن غیرمثلی بسازید. بسته به نوع NFT شما می‌تواند متغیر باشد. اما به این نکته توجه کنید که کارمزدهای ساخت توکن غیرمثلی در هر شبکه بلاکچینی متفاوت است. برای مثال شبکه اتریوم بسیار محبوب و پرکاربرد است و اکثر NFTهای معروف در این شبکه ساخته شده‌اند اما کارمزد ساخت توکن غیرمثلی در این شبکه بسیار زیاد است و برایتان گران تمام خواهد شد. اما شبکه پالیگان هم محبوبیت دارد و هم ارزان و به‌صرفه است. شبکه پالیگان سریع‌تر از شبکه اتریوم است اما اگر سرعت بالاتری می‌خواهید، شبکه سولانا نیاز شما را رفع خواهد کرد. سرعت شبکه سولانا بسیار بالا است و همچنین کارمزد تراکنش‌های آن به نسبت اتریوم پایین است.

هرکدام از این شبکه‌ها را که انتخاب کنید باید ارز دیجیتال مختص آن را در کیف پول خود داشته باشید که به عنوان کارمزد از شما کسر خواهد شد. برای مثال اگر شبکه اتریوم را انتخاب کنید باید ارز اتریوم در کیف پول خود داشته باشید. یا اگر شبکه پالیگان را انتخاب کنید باید ارز متیک را خریداری کنید و به کیف پول خود انتقال دهید.

 

آموزش نحوه ساخت NFT

پس از انتخاب کیف پول و بازار مناسب حال می‌توانید NFT خود را بسازید. به تبدیل کردن اثر خود به NFT عمل مینتینگ یا همان Minting گفته می‌شود. برای مینت کردن یک اثر شما باید کارمزد بدهید اما مقدار آن بسته به شبکه بلاکچینی که می‌خواهید روی آن NFT بسازید متفاوت خواهد بود.

از آنجا که شبکه پالیگان هم کارمزد کمتری دارد هم کارمزد را پس از به فروش رفتن NFT از شما دریافت می‌کند، ما در این آموزش شبکه پالیگان را انتخاب می‌کنیم. در ادامه تمام مراحل ساخت توکن غیرمثلی را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

توجه: اگر در ایران هستید تمام مراحل زیر را با VPN انجام دهید.

 

۱. اتصال کیف پول

از آن‌جا که کیف پول متامسک بهترین و مناسب‌ترین کیف پول NFT است، وارد سایت متامسک شده و آن را نصب می‌کنیم. با توجه به سیستم‌عامل و مرورگر خود افزونه مناسب را دانلود کنید. اگر از کروم استفاده می‌کنید مانند تصویر زیر دکمه مربوط به کروم با انتخاب کنید.

دانلود متامسک

 

شما را به صفحه زیر منتقل می‌کند که به راحتی بعد از دانلود آن بر روی مرورگرتان نصب خواهد شد.

دانلود افزونه متامسک

 

در این قسمت اگر کیف پول متامسک ندارید باید گزینه Create را بزنید تا مراحل ثبت‌نام انجام شود. در غیر این‌صورت گزینه پایین را انتخاب کنید.

ساخت کیف‌پول متامسک

 

پس از ساخت کیف پول متامسک، وارد سایت اپن سی (OpenSea) شوید و گزینه Create را در نوار بالایی سمت چپ کلیک کنید. این دکمه مختص ساخت توکن غیرمثلی است.

اپن‌سی

 

پس از کلیک بر گزینه Create، صفحه زیر به شما نشان داده می‌شود که باید کیف پول خود را انتخاب کنید. ما در این‌جا کیف پول متامسک را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب کیف‌پول برای ورود به اپن‌سی

 

سپس به شما پیام خوش‌آمدگویی زیر را نشان می‌دهد.

خوش‌آمدگویی OpenSea

 

۲. ایجاد NFT

پس از اتصال کیف پول شما به سایت اپن سی (OpenSea) وارد صفحه زیر می‌شوید. در این قسمت اگر می‌خواهید یک NFT آپلود کنید گزینه Create را انتخاب کنید در غیر این صورت اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از NFTها یا کلکسیونی را آپلود کنید گزینه مربوطه را انتخاب کنید.

ساخت NFT

 

در این قسمت باید یک عنوان و نام مناسب برای NFT خود وارد کنید. همچنین می‌توانید توضیحات اضافی را همراه با توکن غیرمثلی خود بنویسید. اگر لینکی مربوط به NFT خود دارید یا می‌خواهید پیج توییتر یا لینکدین شما را نمایش داده شود می‌توانید در قسمت External Link آن را وارد کنید. در قسمت Supply تعداد NFT است که می‌خواهید منتشر شود. همچنین اگر می خواهید NFT خود را در یک کلکسیون قرار دهید یا با باقی NFTها یک کلکسیون جدید بسازید باید از قسمت Collection استفاده کنید.

وارد کردن مشخصات NFT

 

در این صفحه باید اسم کلکسیون خود را وارد کنید و یک لوگو برای این کلکسیون آپلود کنید. سپس نماد مختص کلکسیون خود را انتخاب کنید. در قسمت پایین باید شبکه مورد نیاز خود را انتخاب کنید که ما در این قسمت شبکه پالیگان را انتخاب کردیم؛ زیرا هم سرعت تراکنش بیشتری دارد هم کارمزد آن کمتر است.

انتخاب شبکه NFT

 

پس از تایید باید وارد کیف پول خود شوید و دکمه تایید را کلیک کنید تا کارمزد از حساب‌تان کسر شود. کارمزد شبکه پالیگان با ارز متیک قابل پرداخت است.(از قبل باید ارز متیک خریداری کنید و به کیف پول خود انتقال دهید.) پس از پرداخت کارمزد آن NFT شما ساخته می‌شود. فهمیدیم که ساخت توکن غیرمثلی نیازی به هیچ دانش تخصصی یا مهارت برنامه‌نویسی ندارد.

تایید نهایی ساخت NFT

 

نحوه فروش NFT در سایت اپن سی

برای فروش NFT خود در پلتفرم اپن سی ابتدا باید NFT مدنظر خود را انتخاب کنید. در قسمت نوار بالای صفحه سمت راست گزینه List for sale را کلیک کنید. در تصویر زیر به شما نشان داده شده است.

فروش NFT

 

حال باید قیمت‌گذاری NFT خود را انجام دهید. برای فروش NFT سه حالت مختلف وجود دارد. شما می‌توانید با یک قیمت ثابت آن را برای فروش بگذارید. حالت دوم این است که NFT خود را به حراج بگذارید و یک زمان مشخصی برای آن تعیین کنید. برای مثال شما NFT خود را به مدت یک ماه به مزایده می‌گذارید، در این صورت هر کسی که پس از پایان مهلت یک ماهه، قیمت بیشتری پیشنهاد داد، NFT متعلق به اوست.

در حالت سوم شما می‌توانید NFT خود را به مزایده بگذارید و زمان و مهلتی برای آن تعیین نکنید. البته لازم است به این نکته اشاره کنم که اگر NFT خود را به مزایده بگذارید، باید یک حداقل قیمتی را برای آن مشخص کنید که خریداران باتوجه به آن پیشنهادات خود را ثبت کنند. در انتخاب این قیمت حداقلی هم دقت کنید که حتما از کارمزد تراکنش‌ها و هزنیه‌های شما بیشتر باشد که ضرر نکنید. توجه کنید که کمیسیون پلتفرم اپن سی (OpenSea) به ازای هر فروش شما ۲.۵٪ است.

تعیین قیمت NFT

 

یک قابلیت بسیار جالبی که پلتفرم اپن سی در اختیار شما قرار می‌دهید، این است که شما می‌توانید آدرس کیف پول کسی که می‌خواهید NFT شما را بخرد یا می‌خواهید اثر خود را برای او رزرو کنید، مشخص کنید. به عبارتی NFT شما برای این شخص رزرو خواهد شد. برای این کار کافیست بر روی قسمت More Option کلیلک کنید و در قسمت Reserve for specific buyer آدرس کیف پول وی را وارد کنید.

رزرو NFT برای یک آدرس کیف‌پول خاص

 

شما بخشی به نام Creator earnings مشاهده می‌کنید که به معنای درصد سود سازنده آن NFT است. اگر شما سازنده NFT نیستید و قصد دارید اثری را که از شخصی قبل‌تر خریداری کردید را بفروشید، می‌توانید یک درصدی برای سازنده اصلی آن تعیین کنید. اما اگر سازنده اصلی آن از درصد سود اجباری استفاده کرده باشد، شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

تعیین سود سازنده اثر

 

در بخش بعدی به شما کارمزدها را نشان خواهد داد. شما باید وارد کیف پول خود شوید و این تراکنش را تایید کنید تا کارمزد از کیف پول شما کسر شود.

تایید نهایی فروش NFT

 

زمانی که آگهی فروش شما ثبت می‌شود پست زیر را مشاهده خواهید کرد. 

نهایی شدن فروش NFT

اگر قصد دارید NFT بخرید و به این حوزه علاقه پیدا کردید، مقاله مربوط به خرید و فروش NFT در ایران را مطالعه کنید.

 

انواع مختلف NFT

اکنون گه با نحوه ساخت NFT آشنا شدیم بد نیست نگاهی ب انواع NFT ها داشته باشیم تا دیدگاه بهتری نسبت به ساخت ن اف تی داشته باشیم. در دنیای توکن‌های غیرمثلی، آثار مختلفی معامله می‌شوند. همین امر باعث جذب طرفداران بسیاری شده است. شما حتی اگر هنرمند حرفه‌ای یا برنامه‌نویس نیستید، می‌توانید باز می‌توانید NFT بسازید و آن را بفروشید.

  • نقاشی‌های دیجیتالی : هنرهای دیجیتالی جایگاه به خصوصی در حوزه NFTها دارند برای مثال از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به میمون‌های کسل اشاره کرد که در حال حاضر هر توکن آن حدود ۵۰ اتریوم ارزش دارد. یا اثر هنری مرج(Merge) که توسط فردی به نام پک طراحی شده است، در سال ۲۰۲۲ به ارز ۹۱.۸ میلیون دلار به فروش رفت.
  • موسیقی : اما ساخت توکن غیرمثلی تنها مختص به نقاشی‌های دیجیتالی نیست، شما حتی می‌توانید موسیقی را به توکن غیرمثلی تبدیل کنید. بعضی از هنرمندان آلبوم‌های خود را قبل از آن که در بازارهای سنتی منتشر کنند، تبدیل به NFT می‌کنند. با فروش NFTها سود بیشتری کسب می‌کنند و همچنین طرفداران آن‌ها می‌توانند آلبوم را پیش‌خرید کنند. برای مثال آلبوم “Kings of Leon “When You See Yourself” به عنوان چند NFT در سال ۲۰۲۱ به فروش رفت.
  • ویدیو : شما همچنین می‌توانید ویدیو‌های کوتاه را منتشر کنید. کاربران ویدیوّهایی مانند پشت صحنه‌های جنجالی یا تیکه‌های خنده‌دار را تبدیل به توکن غیرمثلی می‌کنند. یا نسخه‌های حرکتی و ویدیویی نقاشی و طراحی خود را نیز می‌توانید منتشر کنید.
  • گیف (GIF) : در حوزه NFT شما حتی امکان تبدیل گیف به توکن غیرمثلی را دارید. افراد زیادی در این زمینه NFT می‌سازند و بیشتر این نوع گیف‌ها حرکت‌هایی از نقاشی‌های دیجیتالی است. به عبارتی طراحی‌های دیجیتال خود را به گیف تبدیل می‌کنند.
  • بازی‌های کامپیوتری : بازی‌های ویدیویی نیز یکی از انواع مختلف NFT است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. سازنده‌ها به بازیکنان برنده بازی‌ها ارز دیجیتال یا سایر اشکال NFT پاداش می‌دهند. اولین بازی به نام Axie Infinity بود که شخصیت پوکمون آن با نام Axies یک توکن غیرمثلی معروف در سال ۲۰۲۱ شد. ساخت این نوع NFTها باعث رشد اقتصادی بازی می شود. همچنین آیتم‌های مختلف آن را می‌توان با استفاده از توکن غیرمثلی فروخت.
  • مد : NFT حتی به دنیای مد هم اختصاص دارد. اگر شما بخواهید در متاورس فعالیت کنید و زندگی مجازی داشته باشید باید کمدی پر از لباس اختیار کنید. NFTهایی وجود دارند که مختص طراحی لباس و مد است. این بازار مد هم سرمایه قابل توجهی دارد و کاربران زیادی طرفدار آن هستند. از کفش و هودی و عینک آفتابی گرفته تا لباس و کلاه همه و همه با طرح‌های مختلف در بازار NFTها موجود است.
  • سرزمین متاورس : در دنیای متاورس شما می‌توانید زمین بخرید و ملک داشته باشید. همچنین می‌توان از طریق NFTها این سرزمین‌های مجازی را خرید و فروش کرد. شاید فکر کنید این کار بسیار بیهوده و بلااستفاده است اما دنیای متاورس در حال پیشرفت‌های روزافزونی است که امر باعث شده تا پتانسیل بالایی داشته باشد.

 

ساخت NFT رایگان است؟

برای ساخت NFT اگر از شبکه اتریوم استفاده کنید هزینه‌ زیادی دارد اما اگر از شبکه پالیگان استفاده کنید بسیار هزینه ناچیزی دارد. در شبکه پالیگان ساخت NFT فقط و فقط ۳ سنت هزنیه دارد. این در حالی است که در شبکه معروف و محبوب اتریوم برای ساخت NFT باید حداقل ۱۴ دلار هزنیه کنید.

 

فروش NFT هزینه دارد؟

برای فروش NFT نیاز به هیچ هزینه نیست. فقط خریدار باید هزینه را به شما فروشنده پرداخت کند. البته از این نکته نباید غافل شد که به ازای فروش هر NFT در پلتفرم اپن سی (OpenSea)، یک درصدی را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. 

 

کمیسیون اپن سی چقدر است؟

به ازای فروش هر NFT در پلتفرم اپن سی (Open Sea) از شما ۲.۵ درصد پورسانت دریافت می‌کند و این هزینه برای NFTهای گران قیمت بسیار ناچیز خواهد شد. همچنین اگر شما سازنده NFT که برای فروش گذاشتید، نباشید، ۳ درصد از پول فروش آن NFT به حساب سازنده آن باز خواهد گشت. به همین علت اگر شما سازنده آن NFT نباشید، ۵.۵ درصد از پول فروش شما کسر خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد